וול סטריט
צילום: iStock

סגירה שלילית בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 1.2%, טוויטר נפלה 9.8%

הורדת תחזיות הצמיחה באירופה ובבריטניה העיבו על השווקים. דויטשה בנק איבדה 6.5%, פיאט צנחה 12.5% לאחר תחזית חלשה ל-2019. טבע השילה 4.3%.  יועצו הכלכלי של טראמפ: "הסכם עם סין רחוק"
עמית נעם טל | (7)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 1.2%. ברקע למסחר, הסיטאוציה הבעייתית באירופה ממשיכה להחריף: ברקע לעוד נתון מאקרו חלש, חותך היום האיחוד האירופאי את צפי הצמיחה לרוב המדינות החברות באיחוד, ומחזיר (כצפוי) את הסוגיה האיטלקית למרכז הבמה.

גורם נוסף שמעיב על השווקים הוא הדיווחים האחרונים בנוגע לשיחות הסחר בין ארה"ב לסין (לכתבה מלאה).

 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%     

הבעיות באירופה ממשיכות להחריף, כאשר נתוני המאקרו ממשיכים להצביע על האטה חריפה בפעילות הכלכלית. הייצור התעשייתי בגרמניה ירד בחודש דצמבר ב-0.4% לעומת צפי לעלייה של 0.3%. מדובר בחודש שני ברציפות של התכווצות בפעילות היצרנית במדינה. הנתון הבוקר מגיע לאחר שאמש דווח כי ההזמנות ממפעלים  בגרמניה ירדו בחודש דצמבר ב-1.6%, כאשר בחישוב שנתי מדובר על ירידה של 7%. בספרד, הייצור התעשייתי רשם ירידה שנתית של 6.2% ב-2018, ובאיטליה רשמו המכירות הקמעונאיות ירידה של 0.7% בחודש דצמבר, לעומת צפי לעלייה של 0.7%.

ברקע לנתונים אלו, האיחוד האירופאי חתך הבוקר את תחזיות הצמיחה לשנה הקרובה, כאשר איטליה נמצאת במרכז. ע"פ התחזית המעודכנת, הכלכלה האיטלקית צפויה לרשום צמיחה של 0.2% במהלך 2019, לעומת קצב צמיחה של 1.2% בתחזית הקודמת. האיחוד מוריד את התחזיות גם לכלכלה הגרמנית והצרפתית (לכתבה המלאה).

המשמעות הפיננסית של חיתוך הצמיחה של איטליה היא שהגירעון הממשלתי לשנה הקרובה צפוי להיות גבוה הרבה יותר מ-2.04%, כפי שהממשלה האיטלקית צפתה עד כה. הצפי לגירעון של איטליה חושב לפי צפי לצמיחה של 1.6% בשנה הקרובה, נתונים שנראים כמו חלום רחוק היום.

כפי שציינו בימים האחרונים (לכתבה המלאה), אגרות החוב של איטליה חוזרות כעת למרכז הבמה לנוכח הירידה בתמיכה של ה-ECB בשוק האג"ח הממשלתי. התשואה על אגרות החוב של איטליה לתקופה של 10 שנים עולה של 2.95%, כאשר רק בשישי האחרון עמדה התשואה על 2.6%. הפער בין התשואות של גרמניה לאיטליה לתקופה של 10 שנים מזנק לרמה של 280 נק' בסיס. הלחץ על שוק האג"ח האירופאי צפוי להימשך בשבועות הקרובים, כאשר ה-ECB מוגבל ביכולתו לווסת את שוק החוב הממשלתי.

קצב הרכישות של ה-ECB בשוק האג"ח הממשלתי: הבנק מוריד תמיכה והתשואות מזנקות

 

הבנקים האירופאים פגיעים במיוחד כעת לנוכח העלייה בתשואות. מניית דויטשה בנק (סימול:DB) מאבדת 6.4%, מניית קרדיט סוויס (סימול:CS) משילה 2.8%. סקטור הבנקאות האמריקני מאבד הערב גובה ברקע להתפתחויות האחרונות. נציין בהקשר זה את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), סיטי בנק (סימול:C), גולדמן זאקס (סימול:GS) וג'יי פי מורגן (סימול:JPM).

במקביל לכאוס באירופה ולסוגיית ה"בריקזיט", הבנק המרכזי בבריטניה (BOE) השאיר היום את הריבית ברמה של 0.75%, כאשר הוא חותך את תחזית הצמיחה לשנה הקרובה מרמה של 1.7% לרמה של 1.2%. מדובר בצמיחה הנמוכה במיותר המשבר הפיננסי של 2008. בבנק מציינים כי הסיכונים לכלכלה עלו.

בגזרת הסחורות, הנפט איבד 2.5% ונסחר ברמה של 52.7 דולרים לחבית.

במרכז

טוויטר (סימול:TWTR) נפלה הערב 9.6%ֵ על רקע פרסום הדו"חות לרבעון האחרון. החברה מפרסמת הערב תחזית פושרת לרבעון הקרוב (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לידיעה 08/02/2019 06:22
    הגב לתגובה זו
    לידיעה .. היום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה.. תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה .
  • 4.
    המצב 08/02/2019 01:27
    הגב לתגובה זו
    שווי משקל משהו בין 7000 ל5900 באמצע כ6500 נאסדק
  • 3.
    לידיעה 08/02/2019 00:04
    הגב לתגובה זו
    לידיעה .. היום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה.. תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה .
  • 2.
    איזה כיף ירידות.איצ 109 רק אל תגמור מזה.חחחח (ל"ת)
    הגמד 178 מוול סטריט 07/02/2019 19:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרופ' איצ100 07/02/2019 16:22
    הגב לתגובה זו
    כשנהיה באותו עתיד נדע בוודאות שכשלנו בעבר כשלון חרוץ ואנו אשמים במצבים האומללים.
  • פרופ' טראמפ 07/02/2019 19:14
    הגב לתגובה זו
    זה אולי נכון לגביך
  • שקט מנחוס.איפה מר כרוברביץ איל ??? (ל"ת)
    אייל כרוברביץ גאון ש 07/02/2019 19:04
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: