מניית האינטרנט שוורן באפט רוכש ומה היא עושה היום?
וורן באפט, האיש שאומרים שיש לו "חוש שישי" בכל הנוגע להשקעות, הגדיל החזקות במניית וריסיין (VeriSign) – החברה שמאחורי רישום הדומיינים של האינטרנט הפועלת גם בתחום אבטח המידע.
ברקשייר האת'וויי של באפט רכשה לאחרונה 143,424 מניות נוספות של וריסיין, בסכום כולל של 28.5 מיליון דולר. המניות נרכשו במחיר ממוצע של 199 דולר למניה. בסך הכול, ברקשייר מחזיקה כעת 13.19 מיליון מניות של וריסיין – מה שהופך אותה לבעלת המניות הגדולה ביותר עם יותר מ-10% מהחברה.
מי זו וריסיין?
וריסיין היא שחקנית מרכזית בתחום ניהול הדומיינים באינטרנט. בפשטות, היא זו שמטפלת ברישום דומיינים עם הסיומות הכי פופולריות בעולם, כמו .com ו-.net. בנוסף יש לה פעילויות רבות שקשורות לאינטרנט לרבות אספקת שירותי ומוצרי אבטחת מידע.
וריסיין מחזיקה בזיכיון כמעט בלעדי לניהול הדומיינים המובילים עד 2032. החברה נהנית מהכנסות קבועות, כי כל אתר אינטרנט עם דומיין .com או .net משלם לה.החברה נהנית מביקוש גדול - מיליוני אתרים נפתחים מדי שנה.
- שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
- המשקיעים נוטשים את התיק הקלאסי - התמהיל החדש שצובר תאוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביצועי המניה הם בתשואת חסר לעומת המדדים המובילים. המניה נשארה השנה כמעט ללא שינוי. מאז 2019: עלתה רק ב-6.6%, בעוד מדד ה-S&P 500 זינק ב-86%. היום המניה ללא שינוי בעוד השווקים יורדים כ-2%. אולי זה בזכות הדיווח שבאפט הגדיל החזקתו במניה.
אז למה באפט קונה?
באפט לא מחפש את המניה הכי נוצצת בשוק, אלא את המניה עם ערך משמעותי - מניית ערך בתמחור סביר. וריסיין אולי לא צומחת במהירות, אבל היא חברה יציבה שמייצרת רווחים קבועים ויש נראות לצמיחה שלה על פני תקופה ממושכת בעתיד.
נראה שמה שעשוי לתמוך בהשקעה מבחינת באפט הוא החפיר העמוק - התחרות בה נמוכה כי יש לה כאמור סוג של מונופול טבעי ומעבר לכך תחום הדומיינים לא מושפע מתנודות שוק קיצוניות כמו תחומים אחרים.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
וריסיין נסחרת בשווי של כ-20 מיליארד דולר ומכפיל רווח לשנה הבאה שקרוב ל-10.
באפט בשינויים משמעותיים בתיק ההשקעות
מניית ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY B, הציגה לאורך השנים ביצועים שהכו את מדדי השוק המרכזיים כמו ה-S&P 500. לאחרונה, באפט ביצע שינויים משמעותיים בתיק ההשקעות של החברה, כולל הפחתה ניכרת במניות אפל APPLE , המניה הגדולה ביותר בתיק, והחלטה להפסיק לבצע רכישות עצמיות (רכישה של מניות ברקייר עצמה). מה אפשר ללמוד מההתרחקות של באפט מאפל ומהשינויים האחרים בתיק? לכאורה אפשר להניח שבאפט פחות מאמין בשוק המניות - הוא צמצם דרמטית את ההשקעות במניות ברבעונים האחרונים והצטייד במזומנים.
רק לאחרונה הוא חזר לקנות, בעיקר מניות נפט, אבל לא בסכומים משמעותיים וכעת כאמור בוריסיין. עם זאת, כשמסתכלים על ההשקעות של באפט בשנים האחרונות מגלים את המניה המועדפת עליו - ברקשייר עצמה שהיא המניה הכי נרכשת בתיק ההשקעות של ברקשייר. לא בטוח שרבעון אחד שבו באפט לא קנה ברקשייר אחרי 6 שנים רצופות שבכל רבעון הוא רכש מניות, מעידות על חוסר אמון במניה. סביר יותר שבאפט פחות מאמין בשוק כולו ורואים זאת על רקע מגמת המימושים ברבעונים האחרונים. באפט יושב על מזומנים ומחכה להזדמנויות, ובינתיים הוא גם מחכה עם המשך השהקעה בברקשייר, אבל סביר להניח שהיא תמשיך להיות המניה המועדפת או בין המועדפות עליו בהמשך - היא פשוט נסחרת בדיסקאונט משמעותי על ערך נכסיה - סדר גודל של 15% מתחת לשוויה הכלכלי כפי שמעריכים האנליסטים.
שינויים במיקוד ההשקעות של ברקשייר
במשך שנים נמנע וורן באפט מהשקעות משמעותיות במניות טכנולוגיה, בטענה כי אינו מבין לחלוטין את המודלים העסקיים של החברות בתחום. בפועל, וריסיין היתה הבולטת מבחינה זו בתיק של באפט, לצד אפל. ברקשייר רכשה מניות של אפל לראשונה ב-2016 ובהדרגה היא הפכה להחזקה הבולטת ביותר בתיק ההשקעות. היא היתה למשך כמה רבעונים מעל 40% מההשקעות הסחירות של ברקשייר, אלא שבשלושה רבעונים האחרונים באפט מוכר אותה.
ברקשייר מכרה כ-87% מהחזקותיה באפל, בטענה כי המכירות נובעות בין היתר משיקולי מס, אבל ברור שמדובר בחוסר אמון במחירה.בינתיים זה מתברר ככישלון בעיתוי - מאז המימושים, המניה זינקה בכ-20%.
הר מזומנים
העלייה בהר המזומנים של ברקשייר היא אחד האלמנטים המעניינים ביותר בדוחות האחרונים. בניגוד למנהלי השקעות אחרים, באפט מאמין שלמזומן יש תפקיד מרכזי, הוא משמש אותו כמעין "תחמושת" לרכישות גדולות כשהשווקים למטה. במהלך המשבר הכלכלי של 2008 למשל, ברקשייר ניצלה את יתרות המזומן שלה להשקעות במחירים אטרקטיביים, שהניבו תשואות יוצאות דופן. הצטברות רזרבות בסדר גודל כזה עשויה להצביע על כך שבאפט מזהה הזדמנויות דומות בעתיד הקרוב. היקף המזומנים של ברקשייר מסך השקעות החברה מגיע בחודשים האחרונים לשיא - לצד מימושים גדולים, באפט לא רכש כמעט מניות.
המניה שבאפט הכי מאמין בה
רכישה עצמית של מניות (Buybacks), היא כלי מועדף על באפט להחזרת ערך למשקיעים. כך החברה מצמצמת את כמות המניות שבמחזור, מה שמגדיל באופן אורגני את הרווח למניה (EPS). מאז 2018, ברקשייר הוציאה מעל 77 מיליארד דולר על רכישות עצמיות, יותר מכפול מהשקעותיה באפל. במשך 6 שנים, בכל רבעון באפט ביצע רכישה עצמית של מניות, למעט ברבעון האחרון.
וורן באפט; קרדיט: טוויטר
הפסקת הרכישות העצמיות במהלך הרבעון השלישי מרמזת על אפשרות שבאפט חושב שמניית ברקשייר יקרה ביחס לממוצע שלה בעשור האחרון, או שהוא שומר על נזילות גבוהה כהיערכות לתיקון אפשרי בשוק. אבל אין בזה כדי לומר שברקשייר כבר לא מעניינת בתמחור הזה. ייתכן מאוד שמדובר בעצם בהערכה כללית ששוק המניות צפוי לרדת ולכן גם אין טעם לרכוש כעת את מניות ברקשייר.
הכנה לתיקון בשוק או שינוי כיוון אסטרטגי?
באפט הוא משקיע ערך, ולאחר עלייה חדה של 25% במדד ה-S&P 500 ב-2024, השוק נראה לו יקר. מכפיל הרווח של המדד עומד על 25.5 - גבוה ב-42% מהממוצע ההיסטורי. מעניין יהיה לראות אם האסטרטגיה שלו תצליח. כך או אחרת, רק בשבוע האחרון הוא חזר לרכוש ולצד מניות נפט הוא קונה כאמור את מניית וריסיין.
- 1.BROKR 29/12/2024 13:03הגב לתגובה זוהוא השקיע במניית טבע, ואז מכר בהפסד, מאז המניה עלתה מעל 100 אחוז גם הוא מפספס!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
