הדמיה של התוכנית
צילום: דרמן ורבקל אדריכלות

לקראת פינוי המפעלים: איך יראה מפרץ חיפה החדש?

במסגרת התוכניות שאושר, יוקמו 4 מתחמים בשטח של כ-30,000 דונם, הכוללים כ-100,000 יח"ד, 3,000 חדרי אירוח (מלונאות), וכ-15,000,000 מ"ר שטחי תעסוקה, מסחר ותעשייה לצד פארק מטרופוליני ושטחים פתוחים 
איתן גרסטנפלד | (3)

ועדת העורכים לגיבוש תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה (תמ"א 75) אישרה היום קידום תוכניות מפורטות, כחלק מהמהלך לפינוי המפעלים באזור. במסגרתו, יוקמו 4 מתחמים בשטח של כ-30,000 דונם, הכוללים כ-100,000 יח"ד, 3,000 חדרי אירוח (מלונאות), וכ-15,000,000 מ"ר שטחי תעסוקה, מסחר ותעשייה לצד פארק מטרופוליני ושטחים פתוחים. 

הוועדה בראשות ליאת פלד, בהובלה משותפת של מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל, אישרו את התוכניות שכוללת פיתוח מרחב אורבני המחבר את חיפה והקריות, הנגשת את העיר לים ועירוב שימושים לאורך שדרות עם תחבורה ציבורית. התוכנית כוללץ עירוב שימושים לצד מתחמי תעסוקה, רשת שטחים פתוחים המשלבת את הנחלים גדורה, ציפורי והקישון כציר נופש, ספורט ושיט הפרושה לאורכה של חיפה וכן פתרונות לניהול נגר.

עד כה, המרחב חולק לארבעה מתחמי תכנון בהם אושרה פריסת ייעודי הקרקע העקרונית בין שטחי מגורים. במרחב יתוכננו כ-102,000 יחידות דיור בתמהיל מגוון ומכליל, כולל צרכי הציבור הנלווים להן, כ-11,000,000 מ"ר לתעסוקה ומסחר (בנוסף לכ- 2,700,000 מ"ר בקריית אתא), כ- 5,000,000 מ"ר לתעשייה, כ- 650 דונם לפארק לוגיסטי וכ-3,500 חדרי מלון. בנוסף, יתוכננו שטחים פתוחים לטובת תושבי המרחב, לרבות פארק מטרופוליני שהיקפו כ-6,000 דונם שישרת את תושבי חיפה והקריות, בו ימוקמו שימושי פנאי ונופש על-עירוניים כגון מרכז ספורט, פארקי מים ועוד.

הדמיה של התוכנית שתחליף את חוות המיכלים שליד קריית חיים. קרדיט: דרמן ורבקל אדריכלות

על פי הנתונים שהוצגו בפני ועדת העורכים, כיום במרחב זה קיימים כ-145,000 מקומות תעסוקה והפוטנציאל בתכנית יגיע לכ-760,000 מקומות תעסוקה במגוון רחב הכולל תעשייה מתקדמת, תעסוקה, מסחר ושירותים.

בהמשך להחלטת הממשלה 1231 מחודש מרץ 2022 ואישורה של תמ"א 75 בדצמבר 2023, עסקה ועדת העורכים במהלך החודשים האחרונים בראייה רחבה של היבטי התחבורה, התשתיות וניהול הנגר במרחב. פריסת ייעודי הקרקע בתחום התכניות המפורטות מוצעת על בסיס מערכת דרכים ראשית המחברת את חיפה, נשר והקריות, בדגש על מערכת תחבורה ציבורית שתשרת את המרחב כולו ותאפשר מרחב עירוני רצוף המתעדף תחבורה ציבורית, מיקרומוביליטי והליכתיות, כפי שנקבע בתוכנית המתאר הארצית.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

בנוסף, צוותי התכנון בתחום משק האנרגיה עובדים על הכנת תסקירי השפעה על הסביבה ובחינת חלופות מיקום לכלל צרכי משק האנרגיה, הכוללים בין היתר פתרונות לייבוא ואחסון של תזקיקים וגפ"מ ומענה לייצוא קונדנסט. התקדמות זו בעבודה על נושאי התחבורה, התשתיות, הנגר והפתרונות למשק האנרגיה, סוללת את הדרך לקידום התכניות המפורטות במרחב.

מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח: "מינהל התכנון פועל ביתר שאת כדי לשנות את מפרץ חיפה. אחרי שהפכנו את פינוי המפעלים לעובדה מוגמרת שאישרנו חלופה תכנונית למפרץ, ישנה חשיבות רבה לקידום התוכניות המפורטות החלופיות, שיהפכו את האזור למוקד תפקודי אזורי המניע את הכלכלה ומצמיח את המטרופולין כולו".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טליה 23/12/2024 05:30
    הגב לתגובה זו
    וליד הים במיוחד רח יוספטל
  • 2.
    ק 20/12/2024 10:38
    הגב לתגובה זו
    בניינים גבוהים בקריות שמאופיינים בבניה נמוכה בכייה לדורות
  • 1.
    וואו לא ידעתי שיש 102 אלף יחידות דיור בחיפה בכלל (ל"ת)
    א 19/12/2024 16:28
    הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).