מרק נכנסת לשוק תרופות ההרזיה: רכשה רישיון לתרופה ניסיונית מסין
על רקע הציפיות לרכישת חברת ביוטק שלמה בתחום ההשמנה, ענקית התרופות בחרה באסטרטגיה זהירה והשקיעה 112 מיליון דולר בלבד ברישיון לתרופה ניסיונית מחברה סינית
ענקית התרופות האמריקאית מרק MERCK & COMPANY הודיעה על עסקה מפתיעה בהיקפה הצנוע, במסגרתה רכשה רישיון לפיתוח תרופת הרזיה מחברת התרופות הסינית הנסו פארמה. העסקה, בשווי התחלתי של 112 מיליון דולר, מסמנת את כניסתה המהוססת של מרק לשוק תרופות ההרזיה המתפתח.
בניגוד להערכות המוקדמות של משקיעים ואנליסטים, שציפו כי מרק תרכוש חברת ביוטק שלמה בתחום ההשמנה, החברה בחרה באסטרטגיה זהירה יותר. העסקה כוללת אופציה לתשלומי אבני דרך נוספים בהיקף של עד 1.9 מיליארד דולר, בכפוף להתקדמות בפיתוח התרופה.
התרופה המדוברת, המכונה HS-10535, היא מולקולה קטנה המיועדת להינטל דרך הפה ופועלת כאגוניסט של קולטן GLP-1. חשוב לציין כי התרופה טרם נוסתה בבני אדם, מה שמדגיש את השלב המוקדם בו נמצא הפיתוח.
מרק פועלת בזהירות
צעד זה של מרק משקף את ההכרה בדומיננטיות של אלי לילי ELI LILLY & COMPANY ונובו נורדיסק NOVO NORDISK A/S בשוק תרופות ההרזיה. שתי החברות הללו כבר השיקו תרופות GLP-1 יעילות והשקיעו מיליארדי דולרים בהקמת מערכי ייצור נרחבים. ההחלטה של מרק לרכוש רישיון לתרופה בשלב מוקדם, במקום לרכוש חברות כמו ויקינג תרפיוטיקס או סטרקצ'ר תרפיוטיקס, מעידה על הערכת הסיכונים הזהירה של החברה בכניסה לשוק תחרותי זה.- מרק עוקפת את התחזיות, אבל השוק מסתכל קדימה
- מרק בדוח טוב - אז למה המניה יורדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעקבות ההודעה, מניות חברות הביוטק המתמחות בתרופות השמנה ספגו ירידות חדות. מניית ויקינג תרפיוטיקס צונחת ב-10% ומניית סטרקצ'ר תרפיוטיקס נופלת ב-13%, בעוד מניית מרק עצמה רשמה עלייה מתונה של 0.5%.
עסקה בעיתוי מעניין
העיתוי של העסקה מעניין במיוחד, שכן הוא מגיע בתקופה של אי-ודאות בשוק תרופות ההרזיה. בחודשים האחרונים התעוררו שאלות לגבי היקף הביקוש לתרופות אלו, והאם השוק אכן גדול כפי שהעריכו בוול סטריט. דוח הרווחים המאכזב של אלי לילי באוקטובר האחרון, יחד עם החששות המתמשכים מהתחרות מצד תרופות מחקות המיוצרות בבתי מרקחת מורשים, תרמו לירידה במניות החברות המובילות בתחום.
מאז תחילת ספטמבר, מניית אלי לילי איבדה כ-18.9% מערכה, ומניית נובו נורדיסק צנחה ב-22.4%, בעוד מדד S&P 500 עלה ב-7.1% באותה תקופה.
הצעד של מרק נתפס כזהיר במיוחד לאור העובדה שהחברה תזדקק להחליף את ההכנסות מתרופת הסרטן המובילה שלה, קיטרודה, כאשר הפטנט עליה יפוג בארה"ב ב-2028.
אלי לילי כבר מפתחת את הדור הבא של תרופות ההרזיה, כולל תרופה בשם אורפוגליפרון הניתנת דרך הפה, ותרופה בהזרקה בשם רטטרוטיד, שצפויה להיות יעילה יותר מהתרופה הנוכחית זפבאונד.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.Hdhdb 18/12/2024 19:52הגב לתגובה זויעד 1132 כל סגירה מעל יעד הבא 1240 ו 1500...ניערו אתמול חזק והיום היא דווקא סגרה ירוק בנעילה...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
