טויוטה C-HR
צילום: יואב פולס

מפחדת מטראמפ? טויוטה מורידה את המחירים של הדגמים החשמליים

טראמפ צפוי לבטל את הטבת המס על רכישת רכב חשמלי שהביא ממשל ביידן; מה ההשפעה על שוק ה-EV ואיך זה ישפיע על טסלה?
רוי שיינמן | (1)

מחירי הרכבים החשמליים בארה"ב שוב במגמת ירידה, וייתכן שהסיבה לכך היא הציפיות של יצרניות הרכב ממדיניותו של הנשיא הנכנס דונלד טראמפ.

טויוטה למשל כבר הודיעה כי מחיר הדגם החדש של BZ4X ירד ב-14% בהשוואה למודל של 2024, ויעמוד על כ-37,000 דולר בלבד. מדובר בצעד מקדים שמצביע על צפי החברות שטראמפ יבטל את ההטבות על רכבים חשמליים מתקופת ממשל ביידן.

ההטבה המרכזית המדוברת היא זיכוי מס של עד 7,500 דולר על רכישת רכב חשמלי חדש. ביטול ההטבה יעלה באופן דרמטי את המחיר לצרכן, והחשש הוא שהמהלך יפגע במכירות הרכבים החשמליים באופן נרחב. למרות שה-BZ4X של טויוטה לא זכאי להטבה, משום שהוא מיוצר מחוץ לארה"ב, הירידה במחירים מציגה את המאבק לשמירה על תחרותיות בשוק, שכן ביטול ההטבות עלול לשנות את כל מבנה התמחור בתעשייה האמריקאית.

טויוטה מול טסלה

טויוטה מכרה 13,577 יחידות של דגם ה-BZ4X בארה"ב השנה עד חודש ספטמבר, עלייה של 109% בהשוואה לתקופה המקבילה. עם זאת, נתח השוק של הדגם עדיין קטן מאוד ועומד על 1.4% בלבד משוק הרכבים החשמליים האמריקאי. לשם השוואה, טסלה  TESLA INC מכרה כ-285,000 יחידות של דגם ה-Model Y בתקופה הזו - כ-30% מכלל המכירות בשוק.

הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בארה"ב ממשיכה, עם כמעט מיליון רכבים שנמכרו בתשעת החודשים הראשונים של 2024, עלייה של 9% משנה לשנה. אך כעת השאלה היא כיצד ביטול ההטבות יפגע במגמה.

איך ביטול הטבת המס ישפיע על טסלה?

משקיעים רבים רואים בביטול הטבת המס דווקא יתרון יחסי לטסלה, שכן החברה הצליחה לבנות מבנה עלויות יעיל שמאפשר לה להרוויח גם ללא סובסידיות. מניית טסלה, שזינקה בכ-84% מאז הבחירות בנובמבר, נהנית מהאמון של השוק שמושפע גם ממקורבותו של המנכ"ל והמייסד אילון מאסק לנשיא טראמפ.

עם זאת, יש גם מי שמצביע על ההשלכות השליליות. גארי בלאק, מייסד קרן Future Fund Active ETF שמחזיקה במניית טסלה, הסביר שאומנם טסלה מרוויחה באופן יחסי מהמהלך, אבל ביטול ההטבה יפגע בכלל השוק החשמלי ויפחית את הביקוש.

מחירי הרכבים החשמליים של טסלה כבר ירדו משמעותית בשנתיים האחרונות: מחיר דגם ה-Model Y הפופולרי ירד מ-66,000 דולר לכ-53,000 דולר. ההפחתות עזרו להגדיל את המכירות, אך גם פגעו ברווחיות. בשנת 2023 מכרה טסלה כ-1.8 מיליון רכבים, עלייה של כחצי מיליון בהשוואה ל-2022. עם זאת, שולי הרווח התפעולי ירדו מ-17% ל-9%.

קיראו עוד ב"גלובל"

בזמן שטסלה מתמודדת עם המחירים הנמוכים, המוקד החדש של המשקיעים הוא תחום הרכבים האוטונומיים. טסלה מתכננת להשיק בשנה הבאה את שירות הרובוטקסי האוטונומי, וטראמפ צפוי לקדם מדיניות שתאיץ את פריסת הרכבים הללו בארה"ב.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מושיק החתול 17/12/2024 22:52
    הגב לתגובה זו
    חחח, 246 אלף, עלו גבוהה מאוד, שירדו קצת מהעץ.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.