הסתברות של כמעט 100%: למה הפד' יוריד את הריבית למרות העלייה באינפלציה?
חברי הפד מתמקדים בתמונה הרחבה: התמתנות בשוק העבודה וירידת האינפלציה מהשיא תומכים בהורדת ריבית, אך צפויה גישה זהירה ב-2025
השווקים הפיננסיים מעריכים בסבירות של כמעט 100% כי הפדרל ריזרב יכריז על הורדת ריבית שנייה ברציפות בישיבתו הקרובה ב-17-18 בדצמבר, למרות הנתונים היחסית מאכזבים על האינפלציה שפורסמו היום. נראה כי בכירי הבנק המרכזי האמריקאי מתמקדים בתמונה הרחבה של הכלכלה, ולא בנתון הבודד של חודש נובמבר, שבו נרשמה עלייה של 0.3% במדד המחירים לצרכן.
הרטוריקה של בכירי הפד בשבועות האחרונים מחזקת את ההערכות להורדת ריבית. נשיאת הפד בסן פרנסיסקו, מרי דאלי, הדגישה כי המדיניות המוניטרית אינה צריכה להיות הדוקה כבעבר.
מצב הכלכלה האמריקאית כיום שונה מהותית מהתקופה שבה העלה הפד את הריבית לרמה של 5.25%-5.50%. שוק העבודה התמתן, והאינפלציה, למרות העלייה האחרונה, נמוכה משמעותית מרמות השיא.
רוב בכירי הפד' תומכים בהורדת הריבית
כריסטופר וולר, חבר הוועדה המוניטרית, ציין כי למרות החששות מהעלייה האחרונה באינפלציה, אין מקום לתגובת יתר. הוא מצטרף לקונצנזוס הגובר בקרב חברי הוועדה התומך בהורדת ריבית. נתוני אינפלציית הליבה, שאינה כוללת מחירי מזון ואנרגיה, מספקים תמיכה נוספת למהלך. הקצב השנתי נותר יציב על 3.3%, מה שמעיד על התייצבות בלחצי המחירים הבסיסיים.- טראמפ מתקרב להכרעה על יו״ר הפד הבא ודורש ריבית נמוכה בהרבה
- פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכלכלנים מצביעים על כך שהעלייה במחירי כלי רכב משומשים ובתי מלון בנובמבר נראית זמנית, ואין אינדיקציות להמשך מגמה זו. סימן מעודד במיוחד מגיע מסקטור הדיור, שהיה אחד הגורמים העיקריים לאינפלציה בשנה האחרונה. מחירי השכירות עלו בנובמבר ב-0.2% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מזה זמן רב. סקטור השירותים, שנחשב למדד מפתח עבור הפד, מציג גם הוא סימני התמתנות. שירותי הליבה, ללא דיור, רשמו עלייה מתונה של 0.1% בלבד.
ניתוח של KPMG Economics מראה כי אינפלציית השירותים ללא דיור ירדה ל-4.1% בחישוב שנתי, ירידה משמעותית מ-4.5% באוקטובר. מחירי שירותי התחבורה התייצבו לראשונה מאז יוני, למרות שמחירי שירותי הבריאות המשיכו לעלות בקצב של 0.4%.
שוק העבודה מציג תמונה מאוזנת
שוק העבודה, שהיה מקור מרכזי לחששות אינפלציוניים, מציג כעת תמונה מאוזנת יותר. קצב עליית השכר הנוכחי תואם ברובו את יעד האינפלציה של הפד. העלייה בפריון העבודה מהווה גורם נוסף התומך בהורדת ריבית, כשהיא פועלת להפחתת לחצי המחירים.- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בוול-סטריט מעריכים כי הפד יבחר בגישה זהירה והדרגתית להורדות ריבית נוספות במהלך 2025. סביר להניח כי הפד יפרסם הנחיות המאותתות על עצירה משמעותית בתחילת השנה הבאה, כדי למנוע אופטימיות יתר בשווקים.
היעד המוצהר של הפד להחזיר את האינפלציה ל-2% באופן מתמשך נותר בעינו, מה שמחייב גישה מדודה להורדות ריבית עתידיות. טואן נגוין מ-RSM US טוען כי הורדת הריבית בדצמבר היא החלטה סבירה, במיוחד לאור האפשרות שגורמים עונתיים השפיעו על נתוני נובמבר.
ניל דוטה מ-RenMac מדגיש כי ההתמתנות בסקטור הדיור היא מפתח לחזרה ליעד האינפלציה של 2%.
- 2.ג'וש 12/12/2024 10:48הגב לתגובה זומומלץ לקנות לפיכך ת.סל TLT , כרגע נסחרת ב92. בדרך ל-120.
- 1.פד חרטטן 12/12/2024 07:44הגב לתגובה זוהשוק העבודה לא באמת ירד. הרבה עבודות זבל לשעה וזהו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
