רכב אוטונומי
צילום: לינקדאין

המהפכה האוטונומית: טסלה ואובר נלחמות על ההובלה

טכנולוגיית הרכב האוטונומי הפכה בעשור האחרון לאחת מהתעשיות המרתקות והמתפתחות ביותר בעולם. חברות כמו טסלה ואובר מפתחות אסטרטגיות שונות כדי להוביל בתחום. אך האם התחרות הזו תשנה את פני התחבורה כפי שאנו מכירים אותה?
גיא אבטליון | (2)

טסלה TESLA INC , בהובלתו של אילון מאסק, ידועה כשחקן מרכזי בעולם הרכב האוטונומי. עם טכנולוגיות מתקדמות כמו מערכת האוטופיילוט ותוכניות לפיתוח שירותי רובוטקסי, טסלה מציבה את עצמה כחברה מובילה בתחום. במהלך השנה האחרונה, טסלה הצהירה כי היא מתכוונת להשיק שירותי רובוטקסי כבר בשנת 2025, עם פיילוטים בכמה ערים מרכזיות.

מנגד, אובר UBER TECHNOLOGIES נמצאת במצב מאתגר. למרות הצלחתה המרשימה בעולם התחבורה השיתופית, התפתחות שירותי הרכב האוטונומי מציבה בפניה סיכונים חדשים. אנליסטים מעריכים כי שירותי רובוטקסי עשויים להתחרות ישירות עם מודל הפעילות המסורתי של אובר, שמסתמך על נהגים אנושיים. נתונים מראים שמאז שטסלה הציגה את תוכניות הרובוטקסי שלה, מניית אובר ירדה בכ-20%, בעוד שמניית טסלה זינקה בכ-50%.

עם זאת, לא הכול שחור לאובר. החברה מתכננת לשלב רכבים אוטונומיים משלה בשירותיה באמצעות שותפויות עם מפתחות טכנולוגיה כמו וויימו. אנליסטים מציינים כי דווקא שיתוף הפעולה הזה עשוי להרחיב את השוק עבור אובר, שכן תחבורה אוטונומית יכולה להוזיל עלויות ולהנגיש שירותים למספר רב יותר של נוסעים.

היחסים בין אילון מאסק לממשל החדש בארה"ב

אילון מאסק, שמנהל קשר קרוב עם הממשל החדש בארה"ב, מצליח להטות את הכף לטובת טסלה במירוץ לפיתוח טכנולוגיות הרכב האוטונומי. התמיכה הפוליטית עשויה להסיר מכשולים רגולטוריים ולהאיץ את השקת שירותי הרובוטקסי של החברה. לדוגמה, השתתפותו של הנשיא הנבחר בניסוי הרקטות של ספייס-איקס מדגישה את הקשר האישי והמקצועי שבין מאסק לממשל החדש.

לעומת זאת, אובר נאלצת להתמודד עם חששות משקיעים הנוגעים לשינויים רגולטוריים פוטנציאליים ולתחרות הולכת וגוברת מצד טסלה. אך מנכ"ל אובר, דארה חוסרושאהי, מציג עמדה אופטימית ומדגיש את החוזק הרב של הפלטפורמה, עם מעל 25 מיליון משתמשים בשירותי אובר One.

תחזיות השוק והערכת אנליסטים

על פי תחזיות האנליסטים, אובר צפויה להמשיך להציג צמיחה חזקה גם בשנים הקרובות, עם עלייה ממוצעת של כ-32% ברווחים בין השנים 2024 ל-2027. מניית החברה מייצגת כעת שווי שוק של כ-146 מיליארד דולר, כאשר על פי האנליסטים השווי הממוצע החזוי עומד על יעד המחיר הממוצע עומד כ-190 מיליארד דולר. טסלה, לעומת זאת, נתפסת כהשקעה אגרסיבית יותר, עם שווי שוק שעולה בצורה מתמדת בזכות הציפיות הגבוהות מהטכנולוגיות החדשניות שלה ונסחרת כיום בשווי שוק של קצת יותר מ-1 טריליון דולר עם צפי אנליסטים לשווי של כ-1.25 טריליון דולר.

העתיד של תעשיית השכרת הרכב

קיראו עוד ב"גלובל"

שירותי הרכב האוטונומי צפויים לשנות באופן משמעותי את תעשיית השכרת הרכב. מודלים עסקיים מסורתיים שמתבססים על נהגים אנושיים עשויים לאבד מכוחם, בעוד ששירותים אוטונומיים כמו רובוטקסי יוזילו עלויות ויפתחו שווקים חדשים, שכן ניצול יעיל יותר של הרכבים בזכות תכנון מסלולים אופטימלי, ושירות זמין אפשרי 24/7 צפויים להוביל להוזלת עלויות השירות עבור הצרכן, ולהרחבת הנגישות לתחבורה ציבורית.

לאובר יש פוטנציאל להרוויח מהמהפכה הזו בזכות הפלטפורמה הרחבה שלה, שיכולה לשמש כנקודת ממשק עבור חברות שונות בעולם התחבורה האוטונומית. לכן, התחרות בין טסלה לאובר היא לא רק על שוק התחבורה האוטונומית, אלא גם על עיצוב מחדש של האופן שבו אנשים מתניידים. למרות האתגרים, שתי החברות מציבות את עצמן בחזית המהפכה הטכנולוגית, ומציעות השקעה מעניינת למשקיעים שמאמינים בעתיד של תחבורה אוטונומית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דורון 20/11/2024 22:35
    הגב לתגובה זו
    צריך שגם במדינת ישראל יהיו רכבים אוטונומים רמה 5 מלאים 100%
  • 1.
    יוני 20/11/2024 22:23
    הגב לתגובה זו
    ורכב של ווימו עולה 100/150א' דולר זה כל ההבדל בטסלה בלחיצת כפתור אילון מכניס מליוני רכבים לאוטונומיה ובווימו צריך לאבזר את כל הרכבים בכל החיישנים היקרים הנדרשים עבור הפעלתם זה הבדל גדול ביכולת לעשות סקייל מהיר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.