קוואלקום מתכננת עתיד מעבר לסמארטפונים
קוואלקום QUALCOMM INC -1.33% , ענקית הטכנולוגיה המוכרת בעיקר כיצרנית שבבים לטלפונים חכמים, חושפת תוכניות שאפתניות להתרחבות משמעותית לשווקים חדשים. החברה מציבה יעד שאפתני במיוחד בתחום המחשבים האישיים, שם היא מתכננת להגיע להכנסות של 4 מיליארד דולר עד שנת 2029.
בכך, קוואלקום מציבה אתגר משמעותי למתחרותיה הוותיקות בשוק המחשבים האישיים - אינטל ו-AMD. לפי אקאש פלקיוואלה, סמנכ"ל הכספים של החברה, היעד הזה מייצג נתח של יותר מ-10% משוק השבבים למחשבים מבוססי Windows. האסטרטגיה של קוואלקום מתבססת על הצלחתה של אפל, שהצליחה להעביר את הטכנולוגיה של שבבי הטלפונים שלה למחשבי Mac. "אנחנו מתכננים לעשות את אותו הדבר עבור מערכת האקולוגית של Windows", הסביר פלקיוואלה בראיון.
התוכנית השאפתנית של החברה כוללת יעד להגדלת ההכנסות ב-22 מיליארד דולר נוספים בתוך חמש שנים. זאת, באמצעות אספקת שבבים למחשבים אישיים, כלי רכב ואינטרנט של דברים (IoT), מעבר לעסקי הליבה שלה בתחום הסמארטפונים.
היעדים השאפתניים האלה מגיעים בעיתוי קריטי עבור קוואלקום, שצפויה לאבד חלק משמעותי מהכנסותיה מאפל. כיום, החברה מספקת שבבי מודם ל-iPhone, אך חוזה האספקה צפוי להסתיים ב-2026, כאשר אפל תעבור לשימוש בשבבים מתוצרת עצמית. אנליסט Susquehanna, כריסטופר רולנד, הביע אמון ביכולתו של מנכ"ל קוואלקום, כריסטיאנו אמון, להוביל את החברה מעבר להיותה ספקית מודמים וקניין רוחני סלולרי. עם זאת, הוא ציין כי אובדן העסקים עם אפל עלול להעיב על החברה עד 2027.
- אפל חוזרת להוביל בסין: מכירות האייפון קפצו ב-15%
- בעקבות המכסים: האם אנחנו לקראת זינוק במחירי הסמטארפונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המניות של קוואלקום הגיבו בירידה של 6% למחיר של 154.77 דולר במסחר בוול סטריט, כאשר רולנד הוריד את מחיר היעד למניה מ-230 דולר ל-210 דולר, אך שמר על המלצה חיובית.
הבינה המלאכותית עוברת לסמארטפון
המפתח להצלחת תוכניות הגיוון של קוואלקום טמון במעבר הצפוי של טכנולוגיית הבינה המלאכותית ממרכזי נתונים למכשירים אישיים. החברה מקווה שסמארטפונים מבוססי AI יובילו להתאוששות בשוק המכשירים הניידים. נתוני חברת המחקר IDC מראים כי משלוחי הסמארטפונים העולמיים ירדו ב-3.2% בשנת 2023, אך תחזיות אופטימיות יותר צופות צמיחה של 5% השנה ו-7% נוספים בשנה הבאה.
לפי תחזיות חברת Deloitte, סמארטפונים המצוידים ביכולות בינה מלאכותית צפויים להוות יותר מ-30% מסך המשלוחים בשנת 2025. נתון זה מחזק את האסטרטגיה של קוואלקום להשקיע בטכנולוגיות AI מתקדמות.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התוכנית השאפתנית של קוואלקום משקפת מגמה רחבה יותר בתעשיית השבבים, שבה חברות מחפשות הזדמנויות צמיחה מעבר לתחומי הפעילות המסורתיים שלהן, במיוחד לאור ההתפתחויות המהירות בתחום הבינה המלאכותית והמחשוב המתקדם.
הדוחות האחרונים
תוצאות הרבעון הרביעי היו חזקות מהצפוי והנהלת החברה פרסמה הנחיות חיוביות להמשך. הרווח המתואם למניה היה ברבעון 2.59 דולר, לעומת תחזיות של 2.56 דולר. ההכנסות הגיעו ל-10.24 מיליארד דולר, מעל התחזיות שעמדו על 9.91 מיליארד דולר. הדוחות הראו גידול של 18% בהכנסות לעומת השנה הקודמת, מה שסייע למניה לזנק ב-6.5% במסחר המאוחר.
הצלחתה של קוואלקום ברבעון הנוכחי נבעה לא רק מעסקי הליבה של שבבי הסמארטפונים, אלא בעיקר מהתרחבותה לתחומי השבבים לתחום האינטרנט של הדברים (IoT) ולתעשיית הרכב. "אנו ממוקדים בביצוע של אסטרטגיית הצמיחה והגיוון שלנו," אמר המנכ"ל קריסטיאנו אמון בשיחת הוועידה.תחומי המפתח: IoT ותעשיית הרכבבעוד שעסקי הסמארטפונים של קוואלקום רשמו הכנסות של 6.1 מיליארד דולר - בהתאם לציפיות, תחום ה-IoT הציג הכנסות של 1.7 מיליארד דולר, מעל התחזיות. מדובר בצמיחה של 22%. תחום השבבים לרכב הציג עלייה מרשימה של 68%, עם הכנסות של 899 מיליון דולר. מדובר בצמיחה גבוהה לעומת הרבעון הקודם, בו נרשמה עלייה של 81%.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
