קוואלקום
צילום: qualcomm

קוואלקום מתכננת עתיד מעבר לסמארטפונים

התוכנית השאפתנית של החברה כוללת יעד להגדלת ההכנסות ב-22 מיליארד דולר נוספים בתוך חמש שנים. זאת, באמצעות אספקת שבבים למחשבים אישיים, כלי רכב ואינטרנט של דברים (IoT)
אדיר בן עמי |

קוואלקום QUALCOMM INC 0.24% , ענקית הטכנולוגיה המוכרת בעיקר כיצרנית שבבים לטלפונים חכמים, חושפת תוכניות שאפתניות להתרחבות משמעותית לשווקים חדשים. החברה מציבה יעד שאפתני במיוחד בתחום המחשבים האישיים, שם היא מתכננת להגיע להכנסות של 4 מיליארד דולר עד שנת 2029.

בכך, קוואלקום מציבה אתגר משמעותי למתחרותיה הוותיקות בשוק המחשבים האישיים - אינטל ו-AMD. לפי אקאש פלקיוואלה, סמנכ"ל הכספים של החברה, היעד הזה מייצג נתח של יותר מ-10% משוק השבבים למחשבים מבוססי Windows. האסטרטגיה של קוואלקום מתבססת על הצלחתה של אפל, שהצליחה להעביר את הטכנולוגיה של שבבי הטלפונים שלה למחשבי Mac. "אנחנו מתכננים לעשות את אותו הדבר עבור מערכת האקולוגית של Windows", הסביר פלקיוואלה בראיון.

התוכנית השאפתנית של החברה כוללת יעד להגדלת ההכנסות ב-22 מיליארד דולר נוספים בתוך חמש שנים. זאת, באמצעות אספקת שבבים למחשבים אישיים, כלי רכב ואינטרנט של דברים (IoT), מעבר לעסקי הליבה שלה בתחום הסמארטפונים.

היעדים השאפתניים האלה מגיעים בעיתוי קריטי עבור קוואלקום, שצפויה לאבד חלק משמעותי מהכנסותיה מאפל. כיום, החברה מספקת שבבי מודם ל-iPhone, אך חוזה האספקה צפוי להסתיים ב-2026, כאשר אפל תעבור לשימוש בשבבים מתוצרת עצמית. אנליסט Susquehanna, כריסטופר רולנד, הביע אמון ביכולתו של מנכ"ל קוואלקום, כריסטיאנו אמון, להוביל את החברה מעבר להיותה ספקית מודמים וקניין רוחני סלולרי. עם זאת, הוא ציין כי אובדן העסקים עם אפל עלול להעיב על החברה עד 2027.

המניות של קוואלקום הגיבו בירידה של 6% למחיר של 154.77 דולר במסחר בוול סטריט, כאשר רולנד הוריד את מחיר היעד למניה מ-230 דולר ל-210 דולר, אך שמר על המלצה חיובית.

 

הבינה המלאכותית עוברת לסמארטפון

המפתח להצלחת תוכניות הגיוון של קוואלקום טמון במעבר הצפוי של טכנולוגיית הבינה המלאכותית ממרכזי נתונים למכשירים אישיים. החברה מקווה שסמארטפונים מבוססי AI יובילו להתאוששות בשוק המכשירים הניידים. נתוני חברת המחקר IDC מראים כי משלוחי הסמארטפונים העולמיים ירדו ב-3.2% בשנת 2023, אך תחזיות אופטימיות יותר צופות צמיחה של 5% השנה ו-7% נוספים בשנה הבאה.

לפי תחזיות חברת Deloitte, סמארטפונים המצוידים ביכולות בינה מלאכותית צפויים להוות יותר מ-30% מסך המשלוחים בשנת 2025. נתון זה מחזק את האסטרטגיה של קוואלקום להשקיע בטכנולוגיות AI מתקדמות.

קיראו עוד ב"גלובל"

התוכנית השאפתנית של קוואלקום משקפת מגמה רחבה יותר בתעשיית השבבים, שבה חברות מחפשות הזדמנויות צמיחה מעבר לתחומי הפעילות המסורתיים שלהן, במיוחד לאור ההתפתחויות המהירות בתחום הבינה המלאכותית והמחשוב המתקדם.

 

הדוחות האחרונים

תוצאות הרבעון הרביעי היו חזקות מהצפוי והנהלת החברה פרסמה הנחיות חיוביות להמשך. הרווח המתואם למניה היה ברבעון 2.59 דולר, לעומת תחזיות של 2.56 דולר. ההכנסות הגיעו ל-10.24 מיליארד דולר, מעל התחזיות שעמדו על 9.91 מיליארד דולר. הדוחות הראו גידול של 18% בהכנסות לעומת השנה הקודמת, מה שסייע למניה לזנק ב-6.5% במסחר המאוחר.

הצלחתה של קוואלקום ברבעון הנוכחי נבעה לא רק מעסקי הליבה של שבבי הסמארטפונים, אלא בעיקר מהתרחבותה לתחומי השבבים לתחום האינטרנט של הדברים (IoT) ולתעשיית הרכב. "אנו ממוקדים בביצוע של אסטרטגיית הצמיחה והגיוון שלנו," אמר המנכ"ל קריסטיאנו אמון בשיחת הוועידה.תחומי המפתח: IoT ותעשיית הרכבבעוד שעסקי הסמארטפונים של קוואלקום רשמו הכנסות של 6.1 מיליארד דולר - בהתאם לציפיות, תחום ה-IoT הציג הכנסות של 1.7 מיליארד דולר, מעל התחזיות. מדובר בצמיחה של 22%. תחום השבבים לרכב הציג עלייה מרשימה של 68%, עם הכנסות של 899 מיליון דולר. מדובר בצמיחה גבוהה לעומת הרבעון הקודם, בו נרשמה עלייה של 81%.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.