תרופת הרזיה שמן משקל יתר
צילום: FREE PIC

שר הבריאות המיועד לממשל טראמפ מטלטל את שוק תרופות ההשמנה - הנה מה שחשוב לדעת

מניותיהן של יצרניות התרופות אלי לילי ונובו נורדיסק ירדו מאז נודע כי על מינויו של רוברט קנדי ג'וניור, שהשמיע לא פעם ביקורת על מחירי התרופות הגבוהים  
עמית בר | (3)

החששות סביב שוק תרופות ההשמנה מסוג GLP-1 התגברו בעקבות כוונתו של הנשיא הנכנס דונלד טראמפ למנות את רוברט קנדי ג'וניור (RFK) לתפקיד שר הבריאות והרווחה. קנדי, שמוביל קו ביקורתי כלפי יצרניות התרופות לטיפול בהשמנה, העלה טענות בדבר עלויות גבוהות של התרופות וההשפעה שלהן על מערכת הבריאות האמריקאית.

מאז ההכרזה על המינוי, מניות אילי לילי ונובו נורדיסק, שתי יצרניות עיקריות של תרופות ההשמנה, רשמו ירידות משמעותיות. מניית אילי לילי ירדה ב-11%, ונובו נורדיסק צנחה ב-4.5%.

הביקוש לתרופות הללו הוא עצום, והן נחשבות לפריצת דרך בתחום טיפול בהשמנה. התחזיות צופות כי המכירות העולמיות של תרופות GLP-1 יגיעו ל-100 מיליארד דולר עד 2030.

איך פועלות תרופות ה-GLP-1?

תרופות ה-GLP-1 פותחו במקור לטיפול בסוכרת מסוג 2, אך זכו לתשומת לב רבה כטיפול יעיל להרזיה. התרופות מחקות את פעולת הורמון GLP-1, שמווסת את רמות הסוכר בדם ומעכב תיאבון. בכך, הן מסייעות לאנשים הסובלים מהשמנה לאכול פחות ולהפחית במשקל בצורה משמעותית.

התרופות המובילות, כמו מונג'רו של אילי לילי ואוזמפיק ו-וויגובי של נובו נורדיסק, נמכרות במחיר התחלתי של כ-1,000 דולר לחודש למטופל.

 

מי הן החברות המובילות בתעשייה?

שתי החברות המובילות בשוק הן כאמור אלי לילי ונובו נורדיסק. אלי לילי האמריקאית נחשבת לאחת השחקניות המרכזיות בשוק התרופות ל-GLP-1. מניותיה עלו בלמעלה מ-200% מאז תחילת 2022, עד להודעת המינוי של קנדי. שווי השוק של החברה עומד כיום על כ-700 מיליארד דולר, והיא רושמת רווחים גבוהים מהתרופות מונג'רו וזפבאונד.

נובו נורדיסק הדנית היא המובילה הגלובלית בשוק ה-GLP-1, בזכות תרופות כמו אוזמפיק ו-וויגובי. שווי השוק שלה מוערך בכ-455 מיליארד דולר, עם תחזיות מכירות שנתיות של למעלה מ-42 מיליארד דולר עד 2028.

ממה חוששים בשוק?

החששות בשוק גוברים בשל עמדותיו של RFK, שמבקר את חברות התרופות על מחירי התרופות הגבוהים ועל ההשפעה שלהן על הציבור האמריקאי. בנוסף, חברות GLP-1 נאלצות להתמודד עם שוק חיקויים שמאיים לפגוע במכירות. המשקיעים יצטרכו לעקוב מקרוב אחר התפתחויות רגולטוריות וניהוליות שעשויות להשפיע על השוק בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שי.ע 20/11/2024 22:01
    הגב לתגובה זו
    ובגלל זה הם עפו
  • 2.
    ישראל ישראלי 20/11/2024 19:16
    הגב לתגובה זו
    "מניית אילי לילי ירדה ב-11%, ונובו נורדיסק צנחה ב-4.5%." ירידה של 4.5 וצניחה של 11 אחוזים
  • 1.
    לרון 20/11/2024 18:00
    הגב לתגובה זו
    כל הייפ ש"עשה" יותר מ 100% היגיע זמן לצמצם או למכור,הסיבות לירידה תמיד תגענה,אני מכרתי נובו כבר לפני 3 חודשים,לא המלצה ולבטח לא המלצה להישאר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.