שר הבריאות המיועד לממשל טראמפ מטלטל את שוק תרופות ההשמנה - הנה מה שחשוב לדעת
החששות סביב שוק תרופות ההשמנה מסוג GLP-1 התגברו בעקבות כוונתו של הנשיא הנכנס דונלד טראמפ למנות את רוברט קנדי ג'וניור (RFK) לתפקיד שר הבריאות והרווחה. קנדי, שמוביל קו ביקורתי כלפי יצרניות התרופות לטיפול בהשמנה, העלה טענות בדבר עלויות גבוהות של התרופות וההשפעה שלהן על מערכת הבריאות האמריקאית.
מאז ההכרזה על המינוי, מניות אילי לילי ונובו נורדיסק, שתי יצרניות עיקריות של תרופות ההשמנה, רשמו ירידות משמעותיות. מניית אילי לילי ירדה ב-11%, ונובו נורדיסק צנחה ב-4.5%.
הביקוש לתרופות הללו הוא עצום, והן נחשבות לפריצת דרך בתחום טיפול בהשמנה. התחזיות צופות כי המכירות העולמיות של תרופות GLP-1 יגיעו ל-100 מיליארד דולר עד 2030.
איך פועלות תרופות ה-GLP-1?
תרופות ה-GLP-1 פותחו במקור לטיפול בסוכרת מסוג 2, אך זכו לתשומת לב רבה כטיפול יעיל להרזיה. התרופות מחקות את פעולת הורמון GLP-1, שמווסת את רמות הסוכר בדם ומעכב תיאבון. בכך, הן מסייעות לאנשים הסובלים מהשמנה לאכול פחות ולהפחית במשקל בצורה משמעותית.
התרופות המובילות, כמו מונג'רו של אילי לילי ואוזמפיק ו-וויגובי של נובו נורדיסק, נמכרות במחיר התחלתי של כ-1,000 דולר לחודש למטופל.
מי הן החברות המובילות בתעשייה?
שתי החברות המובילות בשוק הן כאמור אלי לילי ונובו נורדיסק. אלי לילי האמריקאית נחשבת לאחת השחקניות המרכזיות בשוק התרופות ל-GLP-1. מניותיה עלו בלמעלה מ-200% מאז תחילת 2022, עד להודעת המינוי של קנדי. שווי השוק של החברה עומד כיום על כ-700 מיליארד דולר, והיא רושמת רווחים גבוהים מהתרופות מונג'רו וזפבאונד.- הטעות הקטנה של נובו מ-2019 - שעלתה לה במיליארדים
- התרופה של נובו נורדיסק יעילה נגד מחלת כליות - המתחרות צונחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נובו נורדיסק הדנית היא המובילה הגלובלית בשוק ה-GLP-1, בזכות תרופות כמו אוזמפיק ו-וויגובי. שווי השוק שלה מוערך בכ-455 מיליארד דולר, עם תחזיות מכירות שנתיות של למעלה מ-42 מיליארד דולר עד 2028.
ממה חוששים בשוק?
החששות בשוק גוברים בשל עמדותיו של RFK, שמבקר את חברות התרופות על מחירי התרופות הגבוהים ועל ההשפעה שלהן על הציבור האמריקאי. בנוסף, חברות GLP-1 נאלצות להתמודד עם שוק חיקויים שמאיים לפגוע במכירות. המשקיעים יצטרכו לעקוב מקרוב אחר התפתחויות רגולטוריות וניהוליות שעשויות להשפיע על השוק בשנים הקרובות.
- 3.שי.ע 20/11/2024 22:01הגב לתגובה זוובגלל זה הם עפו
- 2.ישראל ישראלי 20/11/2024 19:16הגב לתגובה זו"מניית אילי לילי ירדה ב-11%, ונובו נורדיסק צנחה ב-4.5%." ירידה של 4.5 וצניחה של 11 אחוזים
- 1.לרון 20/11/2024 18:00הגב לתגובה זוכל הייפ ש"עשה" יותר מ 100% היגיע זמן לצמצם או למכור,הסיבות לירידה תמיד תגענה,אני מכרתי נובו כבר לפני 3 חודשים,לא המלצה ולבטח לא המלצה להישאר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
