מטוס בואינג
צילום: טוויטר

הפיטורים ממשיכים: בואינג שלחה מכתבים ל-400 עובדים

בהמשך לפיטורים של 438 עובדים וכחלק מתכנית החברה לפטר כ-10% מכוח האדם, לפי הדיווחים 400 עובדים נוספים של בואינג קיבלו מכתבי פיטורים
רוי שיינמן |

בואינג  BOEING החלה לשלוח הודעות פיטורים ליותר מ-400 חברים באיגוד העובדים מתחום האווירונאוטיקה, כחלק מקיצוצים רחבי היקף שתכננה החברה. מדובר בצעד נוסף בניסיון להתאושש מהבעיות הכלכליות והרגולטוריות, לצד שביתה בת שמונה שבועות של איגוד המכונאים.  למרות ההודעה, העובדים ימשיכו לקבל שכר עד אמצע ינואר.

 

קיצוצים של 10% בכוח האדם

באוקטובר הכריזה בואינג על תוכנית לצמצום של 10% מכוח העבודה שלה, המונה כ-17,000 עובדים. מנכ"ל החברה, קלי אורטברג, אמר לעובדים כי יש צורך "לכוון מחדש את רמות כוח האדם שלנו בהתאם למציאות הכלכלית".

קלי אורטברג, מנכ

קלי אורטברג, מנכ"ל בואינג; קרדיט: טוויטר

איגוד העובדים דיווח כי 438 מחבריו כבר נפגעו מהקיצוצים. האיגוד כולל כ-17,000 עובדי בואינג, בעיקר במדינת וושינגטון, עם נציגויות נוספות באורגון, קליפורניה ויוטה. מתוך הנפגעים, 218 משתייכים ליחידה המקצועית של האיגוד, הכוללת מהנדסים ומדענים. היתר משתייכים ליחידה הטכנית, הכוללת אנליסטים, מתכננים, טכנאים ועובדי מקצוע אחרים.

העובדים המפוטרים יהיו זכאים לשירותי תמיכה במציאת עבודה חדשה ולהטבות בריאות מסובסדות לעד שלושה חודשים. בנוסף, יוענקו להם פיצויי פיטורים, כאשר לרוב מדובר על שבוע שכר עבור כל שנת עבודה בחברה.

שובם של המכונאים לעבודה לאחר שביתתם מוקדם יותר החודש לא עצר את הפיטורים. לדברי אורטברג, הסיבה לפיטורים אינה קשורה לשביתה אלא לעודף בכוח האדם בחברה.

בואינג מנסה להתאושש

בואינג סובלת מבעיות כלכליות ורגולטוריות מתמשכות שהתחילו בחודש ינואר בו נרשם אירוע בטיחות חמור כאשר חלק מדלת המטוס של חברת Alaska Airlines התנתקה במהלך הטיסה. בעקבות כך, קצב הייצור ירד באופן דרסטי לצד קרקוע של מספר דגמים, ורשות התעופה הפדרלית (FAA) הגבילה את ייצור מטוסי 737 MAX ל-38 מטוסים בחודש.

קיראו עוד ב"גלובל"

המנכ"ל הקודם, דייב קלהון, התפטר על רקע המשברים בחברה וליקויי הבטיחות שנמצאו בתהליכי הייצור שלה והמנכ"ל הנוכחי, קלי אורטברג ירש אותו. בנוסף לליקויי הבטיחות בתהליך הייצור של בואינג והפגיעה הגדולה במוניטין של החברה, אורטברג גם נאלץ להתמודד עם חוב גדול של 58 מיליארד דולר עם יתרות מזומנים של 12.6 מיליארד דולר בלבד. החברה כבר הכריזה על הנפקת מניות בהיקף של עד 19 מיליארד דולר, אך אורטברג יצטרך להמשיך ולחשוב איך לסגור את הבור העצום במאזן החברה.

מניית בואינג נסחרת לפי שווי של 104.8 מיליארד דולר אחרי ירידה של 46% מתחילת השנה ושל 32% בשנה האחרונה.

מניית בואינג בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.