מאנדיי נפלה 20%, אז למה אנחנו בכל זאת אוהבים את המספרים שלה?
מאנדיי היא אחת מהחברות הישראליות הגדולות בעולם במונחי שווי שוק, והיא גם אחת מאלו שיש להן עוד פוטנציאל צמיחה גדול. בשנה שעברה נבחרו היזמים של מאנדיי רועי מן וערן זינמן להיות מאנשי השנה של ביזפורטל, ובראיון איתם הם אמרו מבלי למצמץ שמאנדיי (שאז נסחרה בכ-8 מיליארד דולר) יכולה להיות חברה של עשרות וגם 100 מיליארד דולר. מאז המניה זינקה לשווי של 16 מיליארד דולר ונחתה בשבוע האחרון לשווי של 13 מיליארד דולר בגלל דוחות ותחזית שאכזבו את השוק.
מאכזבים את מי?
השוק התאכזב והמניה קרסה ביומיים ב-20%. אבל הדוחות של מאנדיי היו מעל הציפיות המוקדמות - היא הכניסה והרוויחה יותר מהתחזית המוקדמת של ההנהלה שלה. אז מה בעצם איכזב את השוק?
ניקח, בשביל ההסבר, צעד אחורה. בוול סטריט נהוג שהנהלת החברה מגדירה תחזית קדימה.האנליסטים מנתחים, מסתמכים ומכינים תחזיות משלהם. בהמשך, התוצאות מתפרסמות והשוק מנתח אותן ביחס לתחזית. השוק רוצה לראות תוצאות כמה שיותר טובות, אבל השוק גם רוצה לראות מגמה והתמדה.
מאנדיי אומנם הכתה את תחזיות ההנהלה והאנליסטים, אבל מאנדיי לא הכתה אותן חזק כפי שהשוק ציפה (וגם לא סיפקה תחזית מאוד חזקה כפי שהשוק ציפה). השוק נשען על התחזיות של החברה, אבל במקרים רבים יש לו תחזית משלו. כשהוא רואה שמאנדיי הכתה ברבעון השני את הצפי ב-0.38 דולר למניה והרוויחה 0.94 דולר למניה, אחרי שברבעון ראשון היא הכתה ב-0.21 דולר למניה והרוויחה 0.61 דולר למניה, הוא עושה את החישוב הבא: התחזית לרבעון השלישי היא 0.63, החברה מכה בגדול את התחזית ומן הסתם היא תגדיל את הרווח לעומת רבעון קודם.
- "מאנדיי לא מחליפה עובדים ב-AI; ההיפך - מגייסים הרבה עובדים ומשתמשים ב-AI להיות עוד יותר פרודוקטיביים
- מאנדיי קופצת ב-6% על רקע תוצאות חזקות והעלאת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאנדיי - מכה את התחזית באופן שוטף, אבל ההפתעה ירדה, והרווח נמוך מרבעון קודם
אם ברבעון השני הרווח היה 0.94 דולר למניה, צפוי שיהיה יותר ברבעון הזה. נשמע הגיוני, וזה הניע את המניה לזינוק של כמעט 50% מאז פרסום הדוח הקודם. זה כשלעצמו מעלה את הציפיות, וכגודל הציפיות - גודל האכזבה. כשמניה עולה בתקופה קצרה בשיעור כזה, זה רמז עבה לציפיות מאוד-מאוד גדולות ממנה ברבעון הקרוב. התמחור הפך ליקר גם ביחס לקבוצת ההשוואה שלה, ואז בעת פרסום הדוח והתחזית הטובים ביחס להערכות ההנהלה - השוק התאכזב.
זו לא סמנטיקה, זה עניין קריטי למשקיעים - יש הבדל גדול בין תחזיות של הנהלת החברה לבין תחזיות השוק. לא תמיד תחזיות האנליסטים הן תחזיות השוק. בחודשים האחרונים על רקע הזינוקים בוול סטריט, כבר לא הספיק רק לעמוד בציפיות. חברות שלא הכו את התחזיות בגדול, איבדו ערך - המניה ירדה. עם זאת, ובהסתייגות קלה - לרוב, תחזית האנליסטים היא הפרמטר שמגדיר את רוב התנהגות השוק, גם ההתוצאות בפועל ביחס לתחזית ובעיקר התחזית החדשה של ההנהלה ביחס לתחזית האנליסטים לרבעון הבא.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התיאוריה של ניהול רווחים
וול סטריט מתגמלת מניות של חברות שמכות את התחזית באופן קבוע ובשיעור יחסית קבוע. אבל האם זה אפשרי? האם חברות יכולות בכל רבעון להכות את ההכנסות והרווח באופן ברור, תמיד לספק יותר? במציאות (ואנחנו עוברים למכלול החברות והדיווחים, ללא קשר למאנדיי) זה מורכב מאוד. חברות לא צומחות בהכרח כפי שצפוי. יש תמיד אירועים בלתי צפויים, יש תמיד שינויים במוצרים, בשוק, אצל הלקוחות, בביקושים שמשנים את התחזית לטוב ולרע.
אבל את "וול סטריט המלכה" זה לא מעניין. אם לא עמדת ביעדים, המניה תקרוס ולכן כמעט כל החברות עוסקות באופן מסוים בניהול רווחים. וול סטריט נשענת על התחזיות הרבעוניות, השוק מצפה לתוצאות מסוימות, ומנהלי החברות דואגים לספק אותן. רוח המפקד והיעדים של כל מחלקה בנויים על כך שהחברה תעמוד מעט מעל הציפיות ויש טריקים עסקיים וטריקים חשבונאיים שעוזרים בכך.
נניח שחברה לא עומדת ביעדים והיא נמצאת רגע לפני סגירת הרבעון. במצב כזה, סמנכ"ל המכירות יכול "לדחוף" סחורה ללקוח גדול בהנחה. "אח שלי, יש לי מבצע מיוחד בשבילך. קנה ב-2 מיליון קבל 10% הנחה". ה-2 מיליון מעלים את התוצאות מעל התחזית.
מבחינה חשבונאית אפשר לעשות המון משחקים. לדוגמה - מפרישים מעט פחות על חובות מסופקים, או אחריות ללקוח, או משנים את ייחוס המכירות של חבילות - מכרתם מוצר ושירות לשנה, האם צריך לחלק את זה ליניארית, או שיותר לרבעון הראשון שבו היתה גם ההתקנה והעבודה הרבה יותר? יש הרבה שאלות עסקיות-חשבונאיות שיש להן משמעות בדוחות, והמקרים האלו עשויים (או עלולים) להיות מרווח ביטחון להנהלת החברה.
להכות את התחזיות באופן קבוע זה משתלם, מקבלים אהדה מוול סטריט, אבל דווקא אלו שמכות את התחזית באופן קבוע וצומחות באופן ברור ושיטתי, בלי קפיצות וירידות בדרך, מבטאות התנהגות לא טבעית. זה יכול לעבוד להרבה מאוד זמן, זה יכול להגיע להמון טריקים עסקיים וחשבונאיים שבסוף מתפוצצים בפרצוף ואז השאלה היא אם אפשר להסתיר אותם בהנמכת ציפיות חמורה עם תירוץ שיספק את השוק (אמדוקס הנמיכה בשבוע עבר תחזית ב-20% והסבירה שהיא פשוט מורידה פעילויות לא רווחיות. השוק לא קנה את התירוץ, אבל גם לא מאוד העניש אותה).
בפועל, אין חברה שכל הזמן צומחת בקצב קבוע, בפועל, לאורך זמן - אין חברה שלא עוברת משבר מסוים. ונחזור למאנדיי. בלי קשר למספרים עצמם, לדוחות, לתחזית, בלי קשר לעתיד - האם תעמוד או לא תעמוד בתחזית ובלי קשר למחיר המניה, יש משהו חיובי בבוסריות או בתמימות של מאנדיי.
"זה יכול לקחת אותך לתהומות"
שאלנו את אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של החברה - תגיד, בתור סמנכ"ל כספים, אתה מסתכל על הרבעונים האחרונים בהם הכיתם את הצפי בגדול, ואתה לא אומר לעצמך "חבל, הייתי יכול לשמור קצת רזרבה של רווחים להמשך"?
"אם אתה מנסה כל הזמן לקלוע לאיזושהי מכניקה של מצוינות זה בסוף משתלט וזה יכול לקחת אותך לתהומות. אנחנו משתדלים כל רבעון לקחת את ההנחות והערכות שאנחנו מכירים באותה נקודת זמן ולתת תחזית שאנחנו יכולים לעמוד בה. גם פה הכנו ונתנו תחזית, אבל כנראה שהציפיות היו שנכה יותר. אנחנו משתדלים לנהל את החברה כמו שאנחנו רואים לנכון".
גלזר מדבר על המדרון החלקלק. אין לגלזר בעיה להציג מספרים טובים יותר. יש ספרים עם מאות טריקים עסקיים וחשבונאיים. הוא אומר שהוא לא מכוון למטרה מסוימת, שהוא לא רוצה להישאב למכניקה של צמיחה ומצוינות. "זה בסוף משתלט ולוקח אותך לתהומות". יעידו על האמירה שלו הרבה מאוד מנהלי חברות שהשתעבדו לוול סטריט ולניהול הרווחים והגיעו ממצבים של טריקים איכשהו לגיטימיים, לטריקים אפורים ואחר כך עד הונאת דוחות.
אז בלי קשר לתוצאות, תחזית וההמשך, הציטוט הזה ובמיוחד התוצאות הלא מסודרות של מאנדיי, הם משהו שדווקא צריך להתייחס אליו בהבנה. ברור שלמשקיעים זה כואב בכיס, אבל התוצאות מרמזות שאלו נתוני אמת. ככל שהשווי יגדל, ככל שהלחץ מהמשקיעים ומהאנליסטים יגדל, יהיה כנראה קשה להנהלה שלא להתגמש בגבול המותר עם "עיבוד המספרים", בינתיים זה לא קורה.
- 9.לרון 20/11/2024 09:58הגב לתגובה זוהגדרה לא נכונה כי השוק מעריך לפי תקופות,והתקופה עתה היא תקופת הייפ ומי שלא עומד בהייפ "משלם",בתקופות שפל ההערכות והתגובות היו שונות
- 8.רונן ל 19/11/2024 09:25הגב לתגובה זויש מצב שם לתשואת יתר משמעותית
- 7.מעניין, אבל לא אוהב חברות בשווים כאלו (ל"ת)עידו 18/11/2024 08:37הגב לתגובה זו
- 6.לרון 17/11/2024 16:39הגב לתגובה זול"מספרים הנלחשים" וכנראה הוא צודק
- 5.ספיר 17/11/2024 14:45הגב לתגובה זווזה יהיה בסכום מטורף
- 4.אלף 17/11/2024 14:08הגב לתגובה זושאחריי דוחות המניה נופלת וחוזרת לעצמה עד הדוחות הבאים ושוב נופלת ושוב עולה . ממש תסריט קבוע שאפשר לנצל. אולי גם כאן זה המקרה.
- 3.לא דואג מהנפילה, עוד שנה ב-400 דולר (ל"ת)משקיע 17/11/2024 13:41הגב לתגובה זו
- 2.מאמין מאוד בחברה (ל"ת)עובד 17/11/2024 13:39הגב לתגובה זו
- 1.טור מצוין ומלמד (ל"ת)עדי 17/11/2024 13:37הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
