BYD Atto3
צילום: יואב פולס

היברידי, פלאג אין, חשמלי - תנאים הכרחיים לשימוש נכון

רכב היברידי - לכל. רכב פלאג אין - רק אם יש לכם יכולת להטעין בבית. רכב חשמלי - מומלץ מאוד רק בטעינה ביתית, אפשר זמנית להסתמך על טעינה ציבורית

יואב פולס | (1)

נדמה שההנעות האלטרנטיביות כמו הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלי מלא נמצאות איתנו מאז ומעולם, אבל האמת היא שרק בעשר השנים האחרונות הן הפכו לפופולריות באמת - בהנעה ההיברידית, מעט פחות מזה בפלאג אין, ואילו ההנעה החשמלית חדרה לשוק באינטנסיביות רק בשלוש השנים האחרונות.

אבל מה זה אומר ללקוח הקצה? מתי נכון לאמץ הנעה כזו או אחרת, נותר עדיין בערפל, אותו אני מבקש לפזר ממש עכשיו.

סוגי הנעות

ההנעה ההיברידית –הרכב מצויד בשני מנועים, מנוע בנזין ומנוע חשמלי. הרכב מנהל את השימוש באנרגיה לרוב ללא צורך בהתערבות של הנהג. המנוע החשמלי ניזון מסוללה שאינה גדולה, והרכב יודע להטעין את הסוללה באופן שהוא שקוף לנהג. הנהג מצידו צריך רק להרוות את צמאונו של הרכב בבנזין, והרכב יסע ויסע ויסע. כלומר מבחינת שימושיות, אין הבדל בין רכב עם מנוע בנזין או דיזל רגילים לרכב היברידי. אחת לכמה ימים או כמה מאות ק"מ נכנסים לתחנת דלק ומתדלקים.

רכב פלאג אין הייבריד מצוייד כבר בסוללה גדולה משמעותית, עם אפשרות להטעין אותה ממקור מתח חיצוני כמו שקע חשמל או אפילו עמדת טעינה איטית. אחרי שהסוללה הוטענה הרכב יכול לנסוע כמה עשרות ק"מ רק באמצעות הסוללה, וכשהיא מתרוקנת הוא הופך להיות רכב היברידי רגיל, עד שנטעין אותה שוב.

רכב חשמלי כבר מצוייד בסוללה גדולה משמעותית, ואין לו מנוע בנזין או דיזל שיכול להטעין את הסוללה. טעינת הסוללה יכולה להתבצע בעמדת טעינה ביתית או ציבורית. כדי שהטעינה תהיה בזמן סביר של מספר שעות, הספק עמדת הטעינה מחייב חיבור חשמל תלת פאזי. טעינת רכב חשמלי באמצעות זרם חד פאזי עלולה להתארך אל מעל ליממה שלמה, בקיצור זה לא מעשי.

היתרון הגדול של רכב פלאג אין הייבריד או רכב חשמלי מלא הוא שככל שאנחנו נוסעים באמצעות החשמל, עלות האנרגיה לק"מ נסיעה נמוכה באופן דרמטי מעלות אותו ק"מ שנעשה באמצעות בנזין. הנסיון שלי מלמד על עלות חשמל שהיא בסביבות 20%  מעלות בנזין לאותו ק"מ. בפועל זה מאוד משתנה מאיזה רכב בנזין עברתם, ולאיזה רכב חשמלי נכנסתם. תעברו מרכב בנזין שתיין דלק לרכב חשמלי יעיל וחסכוני – הפער יהיה גדול, תעברו מרכב היברידי חסכוני לרכב חשמלי 'בזבזן' (כן, יש הבדלים בצריכת החשמל בין כלי רכב חשמליים שונים) והפער יהיה קטן יותר.

למי זה מתאים?

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

רכב היברידי מתאים לכל אחד. הוא חסכוני, נטול מגבלת טווח, ולא מצריך כל התעסקות.

רכב פלאג אין הייבריד מתאים למי שיכול להטעין את הרכב בבית, כלומר יכול לחבר את הרכב לכבל חשמל בכל רגע נתון בו הרכב עומד בחניה ליד הבית. הסיבה חכך היא שאתם רוצים שתהיה לכם סוללה טעונה כמה שיותר, כך שהנסיעות 'הקטנות', להקפיץ את הילד לחוג, לקפוץ לקופת חולים או לסופר, לעשות קניות בקניון הקרוב – כל הנסיעות האלה יבוצעו באמצעות החשמל הביתי.

מי שישתמש עכשיו בטיעון 'אבל אפשר לטעון רכב פלאג אין בעמדת טעינה ציבורית איטית' יהיה צודק בתיאוריה אבל טועה בפרקטיקה. בפועל כדי לקבל טווח נסיעה חשמלי של 50 ק"מ, אתם צריכים ללכת לעמדת טעינה ציבורית איטית, לחבר את הרכב, לשלם על החשמל בעמדה הזו, להמתין שעה או שעתיים, או לחזור ברגל הביתה, ואז ללכת להביא את הרכב שוב, וכל זה בשביל 50 ק"מ על חשמל, שיעלו לכם בבנזין כשניים וחצי ליטר, שהם פחות מ 20 שקלים. גם החשמל אינו בחינם, ואם עלות קוט"ש עומדת על שקל שלם או שקל ועשרים, אז טעינה של סוללה כזו תעלה לכם כ 10 – 12 ₪, כלומר חסכתם בפועל אולי 10 שקלים. אתם לא תעשו את זה לעולם. אבל בבית, כשקוט"ש עולה 61 אגורות, אז טעינת הסוללה תעלה לכם 6 שקלים, וזה לא מצריך מכם שום דבר משמעותי, אתם מחברים את הרכב כשמגיעים הביתה, וממשיכים בעיסוקיכם הפרטיים.

בקיצור – רכב פלאג אין הוא שימושי רק אם יש לכם אפשרות להטעין אותו בבית.

רכב חשמלי שונה מאוד מרכב פלאג אין. לרכב החשמלי אין אלטרנטיבה והוא חייב חיבור לחשמל. דעתי האישית היא שאם אין לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית – אל תעברו לרכב חשמלי. נכון שניתן להטעין רכב חשמלי בעמדות טעינה ציבוריות, הן איטיות AC (כמה שעות) והן מהירות DC (פחות משעה) אבל כאן נכנס לחישוב העניין הכלכלי. עלות החשמל הביתי עומדת כיום על 61.45 אג' לקוט"ש. עלות חשמל בעמדה ציבורית איטית עולה מעל שקל לקוט"ש, ואילו עלות חשמל בעמדה מהירה עולה מעל 2 שקלים לקוט"ש. כלומר על מנת להפיק את מירב החסכון, אתם צריכים להטעין את הרכב בבית.

בהיבט השימושיות, עם רכב חשמלי אתם לא רוצים להיות תלויים באף אחד. אתם רוצים להגיע הביתה ולחבר את הרכב לטעינה מתי שנוח לכם. אם יש ממש קרוב לביתכם עמדה ציבורית איטית, שאתם יכולים להיעזר בה באופן קבוע, אז אולי היא תספק פתרון בהיבט השימושיות, אבל היא לא מספקת פתרון בהיבט הכלכלי.

סיכום:

רכב היברידי – שימושי, נוח, חסכוני ו'שקוף' לנהג.

רכב פלאג אין – רק אם אתם יכולים להטעין בבית (או בעבודה). אם לא – לכו על ההיברידי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלמיקו 22/10/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
    האם פלאג-אין עדיין יכול להיות פתרון טוב?
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.