BYD Atto3
צילום: יואב פולס

היברידי, פלאג אין, חשמלי - תנאים הכרחיים לשימוש נכון

רכב היברידי - לכל. רכב פלאג אין - רק אם יש לכם יכולת להטעין בבית. רכב חשמלי - מומלץ מאוד רק בטעינה ביתית, אפשר זמנית להסתמך על טעינה ציבורית

יואב פולס | (1)

נדמה שההנעות האלטרנטיביות כמו הנעה היברידית, פלאג אין או חשמלי מלא נמצאות איתנו מאז ומעולם, אבל האמת היא שרק בעשר השנים האחרונות הן הפכו לפופולריות באמת - בהנעה ההיברידית, מעט פחות מזה בפלאג אין, ואילו ההנעה החשמלית חדרה לשוק באינטנסיביות רק בשלוש השנים האחרונות.

אבל מה זה אומר ללקוח הקצה? מתי נכון לאמץ הנעה כזו או אחרת, נותר עדיין בערפל, אותו אני מבקש לפזר ממש עכשיו.

סוגי הנעות

ההנעה ההיברידית –הרכב מצויד בשני מנועים, מנוע בנזין ומנוע חשמלי. הרכב מנהל את השימוש באנרגיה לרוב ללא צורך בהתערבות של הנהג. המנוע החשמלי ניזון מסוללה שאינה גדולה, והרכב יודע להטעין את הסוללה באופן שהוא שקוף לנהג. הנהג מצידו צריך רק להרוות את צמאונו של הרכב בבנזין, והרכב יסע ויסע ויסע. כלומר מבחינת שימושיות, אין הבדל בין רכב עם מנוע בנזין או דיזל רגילים לרכב היברידי. אחת לכמה ימים או כמה מאות ק"מ נכנסים לתחנת דלק ומתדלקים.

רכב פלאג אין הייבריד מצוייד כבר בסוללה גדולה משמעותית, עם אפשרות להטעין אותה ממקור מתח חיצוני כמו שקע חשמל או אפילו עמדת טעינה איטית. אחרי שהסוללה הוטענה הרכב יכול לנסוע כמה עשרות ק"מ רק באמצעות הסוללה, וכשהיא מתרוקנת הוא הופך להיות רכב היברידי רגיל, עד שנטעין אותה שוב.

רכב חשמלי כבר מצוייד בסוללה גדולה משמעותית, ואין לו מנוע בנזין או דיזל שיכול להטעין את הסוללה. טעינת הסוללה יכולה להתבצע בעמדת טעינה ביתית או ציבורית. כדי שהטעינה תהיה בזמן סביר של מספר שעות, הספק עמדת הטעינה מחייב חיבור חשמל תלת פאזי. טעינת רכב חשמלי באמצעות זרם חד פאזי עלולה להתארך אל מעל ליממה שלמה, בקיצור זה לא מעשי.

היתרון הגדול של רכב פלאג אין הייבריד או רכב חשמלי מלא הוא שככל שאנחנו נוסעים באמצעות החשמל, עלות האנרגיה לק"מ נסיעה נמוכה באופן דרמטי מעלות אותו ק"מ שנעשה באמצעות בנזין. הנסיון שלי מלמד על עלות חשמל שהיא בסביבות 20%  מעלות בנזין לאותו ק"מ. בפועל זה מאוד משתנה מאיזה רכב בנזין עברתם, ולאיזה רכב חשמלי נכנסתם. תעברו מרכב בנזין שתיין דלק לרכב חשמלי יעיל וחסכוני – הפער יהיה גדול, תעברו מרכב היברידי חסכוני לרכב חשמלי 'בזבזן' (כן, יש הבדלים בצריכת החשמל בין כלי רכב חשמליים שונים) והפער יהיה קטן יותר.

למי זה מתאים?

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

רכב היברידי מתאים לכל אחד. הוא חסכוני, נטול מגבלת טווח, ולא מצריך כל התעסקות.

רכב פלאג אין הייבריד מתאים למי שיכול להטעין את הרכב בבית, כלומר יכול לחבר את הרכב לכבל חשמל בכל רגע נתון בו הרכב עומד בחניה ליד הבית. הסיבה חכך היא שאתם רוצים שתהיה לכם סוללה טעונה כמה שיותר, כך שהנסיעות 'הקטנות', להקפיץ את הילד לחוג, לקפוץ לקופת חולים או לסופר, לעשות קניות בקניון הקרוב – כל הנסיעות האלה יבוצעו באמצעות החשמל הביתי.

מי שישתמש עכשיו בטיעון 'אבל אפשר לטעון רכב פלאג אין בעמדת טעינה ציבורית איטית' יהיה צודק בתיאוריה אבל טועה בפרקטיקה. בפועל כדי לקבל טווח נסיעה חשמלי של 50 ק"מ, אתם צריכים ללכת לעמדת טעינה ציבורית איטית, לחבר את הרכב, לשלם על החשמל בעמדה הזו, להמתין שעה או שעתיים, או לחזור ברגל הביתה, ואז ללכת להביא את הרכב שוב, וכל זה בשביל 50 ק"מ על חשמל, שיעלו לכם בבנזין כשניים וחצי ליטר, שהם פחות מ 20 שקלים. גם החשמל אינו בחינם, ואם עלות קוט"ש עומדת על שקל שלם או שקל ועשרים, אז טעינה של סוללה כזו תעלה לכם כ 10 – 12 ₪, כלומר חסכתם בפועל אולי 10 שקלים. אתם לא תעשו את זה לעולם. אבל בבית, כשקוט"ש עולה 61 אגורות, אז טעינת הסוללה תעלה לכם 6 שקלים, וזה לא מצריך מכם שום דבר משמעותי, אתם מחברים את הרכב כשמגיעים הביתה, וממשיכים בעיסוקיכם הפרטיים.

בקיצור – רכב פלאג אין הוא שימושי רק אם יש לכם אפשרות להטעין אותו בבית.

רכב חשמלי שונה מאוד מרכב פלאג אין. לרכב החשמלי אין אלטרנטיבה והוא חייב חיבור לחשמל. דעתי האישית היא שאם אין לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית – אל תעברו לרכב חשמלי. נכון שניתן להטעין רכב חשמלי בעמדות טעינה ציבוריות, הן איטיות AC (כמה שעות) והן מהירות DC (פחות משעה) אבל כאן נכנס לחישוב העניין הכלכלי. עלות החשמל הביתי עומדת כיום על 61.45 אג' לקוט"ש. עלות חשמל בעמדה ציבורית איטית עולה מעל שקל לקוט"ש, ואילו עלות חשמל בעמדה מהירה עולה מעל 2 שקלים לקוט"ש. כלומר על מנת להפיק את מירב החסכון, אתם צריכים להטעין את הרכב בבית.

בהיבט השימושיות, עם רכב חשמלי אתם לא רוצים להיות תלויים באף אחד. אתם רוצים להגיע הביתה ולחבר את הרכב לטעינה מתי שנוח לכם. אם יש ממש קרוב לביתכם עמדה ציבורית איטית, שאתם יכולים להיעזר בה באופן קבוע, אז אולי היא תספק פתרון בהיבט השימושיות, אבל היא לא מספקת פתרון בהיבט הכלכלי.

סיכום:

רכב היברידי – שימושי, נוח, חסכוני ו'שקוף' לנהג.

רכב פלאג אין – רק אם אתם יכולים להטעין בבית (או בעבודה). אם לא – לכו על ההיברידי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלמיקו 22/10/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
    האם פלאג-אין עדיין יכול להיות פתרון טוב?
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?