מחירי הטיסות ירדו בספטמבר ב-17% - אבל זו לא הטיסה שלכם
הכוונות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טובות, אבל בשנה האחרונה עולים, ביתר שאת, העיוותים והכשלים במדידה וחוסר הרצינות והרלבנטיות של הנתונים שלה. זה אפילו מצחיק, אבל אז נזכרים שזה משפיע על כולנו ומפסיקים לצחוק.
הגוף החשוב הזה שמנוהל על ידי פרופ' ירון פלוס, מספק נתונים לא רלבנטיים על מדד המחירים לצרכן ומשפיע על כל המשק, על הריבית בבנק, על ההצמדה על הלוואות, על התשואה בפיקדונות, על השווקים הפיננסים, מניות, אגרות חוב, על החלטות של הנגיד, על שוק הדירות ומחירי הדירות. אין מקום שלא מושפע מהמדידה של פלוס, והצגנו חלק מהעיוותים מספר פעמים (בעיקר בתחום הנדל"ן - חוסר היכולת של הלמ"ס במשך תקופה ארוכה למדוד הנחות מימוניות ומבצעים של קבלנים).
פרופ' ירון פלוס - עומד בראש הלמ"ס
מחירי הטיסות ירדו ב-17% - חבל שזו לא הטיסה שלכםבחודשים האחרונים עולה עיוות חדש שמתעתע במדד המחירים וגורם לכך שהכלכלנים שעוקבים אחריו מתקשים לחזות ומתקשים להבין את הרעיון שעומד מאחורי מדידת המדד. הפעם מדובר במחירי הטיסות.
- הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר לכאורה בנתון שולי, עם משקל נמוך במדד המחירים לצרכן. אבל שימו לב - בחודש אוגוסט מחירי הטיסות עלו ב-22% והשפיעו על המדד ב-0.45%, ובחודש ספטמבר, כך פורסם אתמול, ירדו מחירי הטיסות ב-17% והורידו את המדד ב-0.4%. אלמלא השינוי במחירי הטיסות, המדד היה עולה ב-0.2% ולא יורד ב-0.2%. הכלכלנים ציפו ל-0% עד 0.1%. שימו לב עד כמה הטיסות משפיעות על מדד המחירים לצרכן, אבל מה שבטוח כבר קפץ לכם זה - מה זה השטויות האלו?
מחירי הטיסות לא ירדו ב-17% בספטמבר. ההיפך. בספטמבר ישראל יצאה למבצע הביפרים, מכשירי הקשר, חיסלה את כל צמרת חיזבאללה ואת חסן נסראללה. המצב גם מול איראן הסלים, ולמרות ש"מניית הביטחון הלאומי" זינקה, השמיים נסגרו מבחינת רוב חברות התעופה הזרות. הישראלים היו בלי כרטיסים או עם כרטיסים יקרים במיוחד.
כל אחד ואחת שחיפשו טיסה יודעים זאת, בלמ"ס לא רואים את השטח. בלמ"ס עדכנו לפני כשנה שהם משנים את המדידה, אנחנו לא יודעים איך, כמה ולמה, גם הכלכלנים אומרים לנו שהם לא יודעים מה בדיוק שינתה הלמ"ס. ככל הנראה הם לוקחים בחשבון את המחירים של מועד הטיסה ולא בהכרח של מועד ההזמנה. כלומר דמיינו את המצב הבא - אתם מזמינים במאי וטסים בספטמבר. אז יש סיכוי טוב שהמחירים בהזמנה במאי לספטמבר היו נמוכים ביחס לספטמבר, אם כי הרוב מעדיפים להזמין יחסית סמוך לטיסה, הרי אי אפשר לקבוע מראש. החיים כאן משתנים מדי יום.
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
השאלה היא למה לא להתייחס לתאריך ההזמנה ולא לתאריך הטיסה. הרי אם הזמנתי בספטמבר כרטיס טיסה שעלה 500 דולר בעוד שבספטמבר אשתקד הכרטיס הזה עלה בהזמנה 400 דולר, יש עלייה של 100 דולר, 25%. כדי למדוד שינוי, צריך למדוד אותו בחודש בו מתבצעות העסקאות. אבל זה עניין מתודי, יש גם תמיכה לגישה של מדידה ביום ביצוע הפעולה.
הרווחים עולים - אז המחירים צונחים? ישראלים בנתב"ג (יהודית גרעין-כל, אתר פיקיויקי)
את זה עוד אפשר להבין, אבל זה לא מסביר את הירידה במחירי הטיסות, אחרי זינוק בחודש אוגוסט. ניסינו לחפש ולקבל תשובה - עד לפני שנה, ממש לפני תחילת המלחמה, הלמ"ס הייתה פונה לחברות התעופה, לוקחת נתונים ומשקללת אותם.
בלמ"ס טענו כי הנתונים שעוברים אליהם ממחשבי החברות לא כוללים את נתוני ההזמנות אונליין ולכן הם עברו לחשב את מחירי הטיסות באמצעות נתונים מהרשת ובמקביל הם כאמור מתייחסים לטיסות בפועל ולא להזמנות. אבל האמת היא שאף אחד כאמור לא יודע מה המתודולוגיה.
אל על - רווחי הענק שלה מבטאים עלייה של עשרות אחוזים במחירי הטיסות
אל על מרוויחה ברבעונים האחרונים כמו שלא הרוויחה בימי חייה ולא תרוויח גם בהמשך. הרווח שלה נובע בעיקר משליטה על קווי תעופה רווחיים לארה"ב, ואירופה. גם ארקיע וישראייר מרוויחות מכך, אבל משמעותית פחות.
אל על יודעת שהתדמית חשובה והחליטה להקפיא מחירי טיסות לארבעה יעדים.
- טיסת הלוך-חזור ללרנקה נמכרת ב-199 דולר.
- טיסת הלוך-חזור לאתונה נמכרת ב-299 דולר.
- טיסת הלוך-חזור לוינה נמכרת ב-349 דולר.
- טיסת הלוך-חזור לדובאי נמכרת ב-349 דולר.
רוב הטיסות האלו התמלאו מיד, כשלרנקה ואתונה מובילות כמובן, אלא שהן לא התמלאו רק לכאלו שרוצים לנפוש ביוון וקפריסין. הם הפכו להיות גשר לטיסות למקומות אחרים בעולם, כי אין טיסות. הסוגייה הזו חשובה כי כשמודדים מחירי טיסות צריך לתת משקל לכל יעד טיסה. אם למשל טסים בחודש מסוים ללרנקה ויוון בהיקף גדול יותר מאשר בחודש קודם, אז ברור שאופטית יהיו ירידות במחירי הטיסה. אבל זה רק בגלל שמיוון ממשיכים לטוס ללונדון, ארה"ב וכו'. זה לא באמת אומר שההוצאה על הטיסות ירדה!
האם הלמ"ס המכובדת נפלה בטעות הזו? קשה להאמין, אבל אחרי שראינו את הטעויות במקומות אחרים הכל אפשרי.
עניין נוסף - איך הלמ"ס מתייחסת לטיסות בחינם (למילואימניקים), לטיסות בנקודות, ושאלה מאוד חשובה איך היא בכלל מגדירה ומחשבת את השינוי של הסעיף הזה במדד - כהוצאה ממוצעת למשפחה ביחס לחודש קודם או כממוצע מחירי הטיסות (באופן תיאורטי גם אם לא טסו). יש לזה חשיבות גדולה מאוד ונמחיש - נניח שמחירי הטיסות עלו פי 10 ולכן אנשים לא טסו. האם העלייה הזו תתבטא במדד ואם כן לפי איזה משקל? הרי זו עלייה תיאורטית כי היא לא השפיעה עלינו. מצד שני היא כן מבטאת עליית מחירים. ולזה כאמור צריך להוסיף את טיסות הביניים.
נתונים חריגים. מחירי הטיסות ושאר הסקטורים (למ"ס)
יש עוד הרבה שאלות על חישוב הסעיף הזה, מה שבטוח שהוא יוצר תנודתיות במדד המחירים ליצרן - בחודש אוגוסט הוא הפתיע לרעה בכ-0.45% ובספטמבר הפתיע לטובה ב-0.4%, מה שברור שהוא גם לא מחובר לשטח.
וגם אם "נסלח" על טעות של חודש, או חודשיים, העיוות הוא רחב וממושך - מתחילת השנה עלו מחירי הטיסה על פי הלמ"ס ב-5.1%. זה לא מתחבר למציאות בשטח. המחירים עלו משמעותית יותר.
ומעניין מה יהיה באוקטובר - האם מחירי הטיסות ימשיכו לרדת? חברות התעופה המשיכו לעצור את הטיסות לכאן, היקף הטיסות ירד דרמטית, ואלו שנותרו יקרות מאוד. המגמה של אמצע ספטמבר נמשכה. אבל קשה מאוד להעריך. אנחנו פשוט לא יודעים, מה המשקולות, איך מחשבים את הסעיף הכל כך חשוב הזה. אנחנו רק יודעים שהוא מעוות את המציאות.
- 15.מישהו2 17/10/2024 18:20הגב לתגובה זושזה בסדר. הבעיה היא שהם כנראה גם מתחשבים במחירים של חברות שאינן אל-על, שאפשר למצוא בהן טיסות בזול בדצמבר-ינואר שאף אחד לא רוכש כי מי יודע אם הן יקרו בכלל.
- 14.בת אל 17/10/2024 17:30הגב לתגובה זואל על חייבת לטוס בשבת
- זהירות בוט איראני (ל"ת)מרכז סייבר לאומי 18/10/2024 08:11הגב לתגובה זו
- 13.אחת הכתבות הטובות! (ל"ת)סתם אחד 17/10/2024 13:12הגב לתגובה זו
- 12.עמי 17/10/2024 12:15הגב לתגובה זואבל לא הביטוח שלי. החזירים ממשיכים לייקר את הפוליסות עוד ועוד ואין י שיעצור אותם
- 11.יוסי 17/10/2024 08:04הגב לתגובה זולמ״סניקים יקרים, תפסיקו לשרת את צורכי הממשלה המופקרת, בראשות המושחת, ועמו שר אוצר שהבנתו בכלכלה שואפת לאפס, מחירי טיסות ירדו?! אל על בבעלות מושחת אחר שמנצל את השמיים הסגורים, בהיותי פלטינום באל על , בי נשבעתי שבכל הזדמנות שאוכל לטוס בלופטהנזה, סוויס אייר פרנס אטוס עמם, ואגרור עימי טובים ורבים אחרים
- 10.ארנון 16/10/2024 15:35הגב לתגובה זולמשל אם אל על לניו יורק $1800 וחברה אחרת $1300 לפני חודש כולם טסו בחברה אחרת והיום כולם באל על. מה מכניסים לחישוב?
- 9.מדינה של נוכלים,ששולטים ב-6-5 מיליון אומללים. (ל"ת)אמיר 16/10/2024 15:03הגב לתגובה זו
- 8.אא 16/10/2024 13:38הגב לתגובה זומי מוכנ.ה לתבוע בבימ"ש לפרסם את נוסחת חישוב המדד ?
- אתה יודע כמה אנשים לא תובעים בבית משפט על דברים נכונים? (ל"ת)עירית 17/10/2024 09:06הגב לתגובה זו
- 7.אין משהו אחד שלא הושחת בשלטון ביבי וחבורת הזבל סביבו (ל"ת)ארז 16/10/2024 13:22הגב לתגובה זו
- 6.טיסה ליוון עלתה לי 2750 שקל!!!! (ל"ת)אל על תתביישו 16/10/2024 13:06הגב לתגובה זו
- 5.מוטי 16/10/2024 12:56הגב לתגובה זואז מה אם מחירי הטיסות עלו עשרות אחוזים? בהלמס החליטו שהמחירים ירדו בעשרות, וזהו
- 4.הכל הרקיב פה תחת הביבי הזה. יש משהו תקין?משהו מתפקד? (ל"ת)הבובה קיבל הנחיה 16/10/2024 12:18הגב לתגובה זו
- כי לביבי יש גם את רקב/רגב, אז הכול הרקיב... (ל"ת)לא 16/10/2024 16:07הגב לתגובה זו
- 3.מריה 16/10/2024 12:12הגב לתגובה זולטובת כל עם ישראל
- בת אל 16/10/2024 13:38הגב לתגובה זומסרבים להתגייס לצה"ל ובוזזים את הקופה עמלקים עם כיפות
- בדיוק פרזיטים שלא מוכנים לתת יד גם במלחמה.נזכור להם את זה (ל"ת)חרדלי 18/10/2024 02:23
- 2.הם שקרנים. כל טיסה התייקרה פי 2 תוך חודש. (ל"ת)יוני 16/10/2024 12:05הגב לתגובה זו
- 1.מצחיק אבל עצוב 16/10/2024 11:44הגב לתגובה זוההשפעה הריאלית של עלייה/ירידה במדד היא עצומה. רק אם ניקח בחשבון את החלק של ההלוואות במשכנתא של תושבי מדינת ישראל. עלייה /ירידה של 0.1 אחוז שקולה לעשרות מיליוני שקלים. אכן זה אבסורד שהחישוב החדש של מחירי הטיסה גורם בתקופה כזו לעיוות כל כך גדול. חבל שאין שיקול דעת ולא ניתן להסיר את ההוצאה של טיסות לחו"ל בתקופה כזו. האם גם בתקופה של סגרי הקורונה כדלא היו טיסות בכלל הייתה מדידה של נמחירי הטיסות?

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

הממשלה אישרה תכנית לפיתוח מטרופולין באר שבע בכמיליארד שקלים
בהחלטת ממשלה להזנקת באר שבע והנגב בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אושרה תוכנית אסטרטגית לחיזוק ופיתוח מטרופולין באר שבע בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל
בהחלטת ממשלה להזנקת באר שבע והנגב בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אושרה תוכנית אסטרטגית לחיזוק ופיתוח מטרופולין באר שבע בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל. ההחלטה גובשה במסגרת עבודת מטה של משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר ועתידה לתמוך בהעתקת מחנות צה״ל לנגב, לשפר את התשתיות, איכות החיים וההזדמנויות עבור תושבי הנגב, המשרתים ומשפחותיהם.
ההחלטה מהווה אבן יסוד לשינוי היסטורי שעתיד לעצב את פני הנגב לדורות הבאים. ההחלטה כוללת השקעה של כמיליארד שקלים ומתמקדת בארבעה תחומים מרכזיים: צמיחה כלכלית, פיתוח תשתיות תחבורה, שיפור איכות החיים והביטחון האישי, וחינוך והון אנושי. בתחום הצמיחה הכלכלית, יושקעו כ-200 מיליון שקל בפיתוח האקו-סיסטם הקיים בין האקדמיה, התעשייה והצבא. במסגרת זו יוקם מרכז מו"פ דואלי יישומי בשיתוף מפא"ת, ייפותחו תחומי החדשנות והסייבר, יושקעו משאבים בתעסוקה ותיירות ופיתוח העיר העתיקה כמוקד תיירות ומגורי צעירים.
בתחום התחבורה, יושקעו תקציבים משמעותיים בפיתוח תשתיות תחבורה מתקדמות, לרבות תכנון והקמה של רכבת קלה בבאר שבע, הכוללת תוואי לבית החולים החדש שיוקם בעיר, בהתאם לצרכי עיר מטרופולינית ותיתן מענה לגידול הדמוגרפי הצפוי. בתחום איכות החיים והביטחון האישי, יושקעו כ-500 מיליון שקלים בשיפור ביטחון הפרט, לרבות הקמת תחנת משטרה חדשה, הרחבת משל"ט דרום, פיתוח תשתיות טכנולוגיות מתקדמות להתמודדות עם אתגרי המרחב.
בנוסף, יושקעו משאבים בתחום הבריאות בדגש על הגדלת מספר הפסיכולוגים ומקצועות הפרא-רפואיים, וכן בהתחדשות עירונית, תרבות וספורט, כולל תכנון מכון ווינגייט בבאר שבע והקמת מבני ציבור בעיר. בתחום החינוך וההון האנושי, יושקעו כ-120 מיליון שקלים בפיתוח החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, ובהשכלה הגבוהה, תוך דגש על מקצועות טכנולוגיים, קידום מצוינות והקמת מרכז רשותי למקצועות ה-STEM.
- אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות
- אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״אנחנו מביאים היום לממשלה תוכנית סיוע גדולה לבאר שבע, בסך של למעלה ממיליארד שקל. זה כולל חיזוק בתחומים רבים שהם חשובים לאזרחי באר שבע: רכבת קלה, עזרה בסייבר, במו"פ, בפיתוח, בפרנסה. הפעולות שלנו יביאו לחיזוק של כל אזור הנגב. זה תואם את התוכנית שאני מוביל מזה שנים, יחד עם חבריי לממשלות ישראל, לחזק את הדרום על ידי השילוב המוצלח של תשתיות ממשלתיות ועידוד הסקטור הפרטי״.
