גפריס
צילום: טוויטר

המיזוגים והרכישות חוזרים? הרמז בדוחות של ג'פריס

הריבית הגבוהה היבאה לכך ששנת 2023 הייתה שנת שפל בכל הנוגע למיזוגים ורכישות; עם זאת, מהדוחות של בנק ההשקעות ג'פריס, שמלווה עסקאות מיזוג ורכישה מהגדולות בשוק, עולה כי אנחנו כנראה לקראת היפוך המגמה
רוי שיינמן |

בנק ההשקעות ג'פריס Jefferies Financial Group In , שחלק גדול מהפעילות שלו ממוקד בליווי של עסקאות M&A (מיזוגים ורכישות), דיווח על תוצאותיו לרבעון השלישי אמש, ולפי הדוחות כנראה שהבצורת בתחום המיזוגים עומדת להיגמר.

חטיבת הייעוץ למיזוגים ורכישות בג'פריס דיווחה על הכנסות של 592 מיליון דולר, עלייה של 108% לעומת הרבעון המקביל. סך עמלות בנקאות ההשקעות עלה ל-949 מיליון דולר, עלייה של 47% לעומת הרבעון המקביל ושל 18% לעומת הרבעון הקודם. התוצאות היו מעט נמוכות מצפי האנליסטים, והמניה ירדה ב-1% באפטר. עם זאת, מאז תחילת השנה, המניה עלתה ב-53%. הכנסות מהנפקות (IPO)ירדו ב-2.6%.

בנק ההשקעות ג'פריס; קרדיט: טוויטר

בנק ההשקעות ג'פריס; קרדיט: טוויטר

תוצאות ג'פריס מציגות למשקיעים הצצה לאיך ההתאוששות בבנקאות ההשקעות מתפתחת בוול סטריט לאחר שנתיים יחסית שקטות. היריבות גדולות כמו ג'יי פי מורגן  JP MORGAN וסיטיגרופ  CITIGROUP צפויות לפרסם את התוצאות שלהן לרבעון השלישי ב-11 באוקטובר. הבנקים הגדולים נהנו מרווחים גבוהים בזכות התאוששות בתחומי המיזוגים והרכישות (M&A), הנפקות ראשוניות לציבור (IPO), והנפקות חוב במחצית הראשונה של 2024.

עם זאת, עדיין לא ברור כיצד הדברים יתפתחו במחצית השנייה של השנה, כאשר הלקוחות התאגידיים מעכלים את הורדת הריבית של הפד' ואת חוסר הוודאות הכלכלית בארה"ב, כולל תוצאות הבחירות לנשיאות. 

בתחילת החודש, סמנכ"ל הכספים של סיטיגרופ, מארק מייסון, אמר למשקיעים שעמלות בנקאות ההשקעות של החברה צפויות לעלות בכ-20% בהשוואה לשנה הקודמת, בעוד שסמנכ"ל התפעול של ג'יי פי מורגן, דניאל פינטו, אמר שהעמלות יעלו בכ-15% "פלוס מינוס" בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל בנק אוף אמריקה, בריאן מוינהאן, אמר שהעמלות של החברה "נשארו די קבועות". בנק אוף אמריקה צפוי לפרסם את תוצאותיו בשבוע שאחרי ג'יי פי מורגן וסיטיגרופ.

"אנחנו מרוצים מהחוזק והכיוון של הרווחיות והמדדים שלנו, ואופטימיים לגבי שארית השנה והצפי לשנת 2025", אמרו מנכ"ל ג'פריס ריצ'רד הנדלר והנשיא בריאן פרידמן בהצהרה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המיזוגים והרכישות בשפל של עשור

הריבית הגבוהה בארה"ב הביאה להאטה משמעותית במיזוגים ורכישות. לפי דו"ח של PwC שנת 2023 הייתה שנת שפל עם ירידה של 46% במיזוגים ורכישות לעומת 2022. סכום העסקאות הכולל לשנת 2023 הסתכם לכ-9.8 מיליארד דולר בלבד, וזאת לעומת 18 מיליארד דולר בשנת 2022 - מהנמוכים בעשור האחרון ושני רק לסך העסקאות שנסגרו בשנת 2014 בסכום של 7.2 מיליארד דולר. מספר העסקאות הכולל הסתכם בשנת 2023 ל-110 עסקאות, זאת לעומת שנת 2022 שכללה 142 עסקאות. מדובר במספר עסקאות המהווה שיא שלילי בשנים האחרונות.

שווי העסקה הממוצע בשנת 2023 צנח ל-131 מיליון דולר, נתון המשקף ירידה של 35% לעומת שווי העסקה הממוצע בשנת 2022 שעמד על 202 מיליון דולר. כמו כן, חלה ירידה במספר המגה עסקאות (עסקאות מעל מיליארד דולר). ב-PwC העריכו כי שווי העסקה הממוצע הנמוך והירידה בהיקף עסקאות הענק מושפעים משאיפה של משקיעים לבצע עסקאות עם רמות סיכון נמוכות יותר וכן מירידת השוויים ביחס לשנים 2021-2022. יש לציין כי השווי הממוצע לעסקה בשנת 2023 הינו מהנמוכים בעשור האחרון על אף ההשפעה של עסקת Imperva שנרכשה בידי Thales בסך של 3.6 מיליארד דולר. יודגש כי הירידה בהיקף ובכמות העסקאות ניכרת עוד לפני ההסלמה הביטחונית שחלה בחודש אוקטובר.

 

המיזוגים והרכישות צפויים לחזור גם בארץ

"בחצי השנה הקרובה נראה הרבה חברות שנקלעות לקשיים, נראה את התוצאות הכספיות והנושא של מיזוגים ורכישות יצוץ מחדש. נראה את זה גם בתהליך של גיוסים", אמר לנו בשיחה ניר זיכלינסקי, יו"ר ובעלים של קבוצת SRI. "ככל שיהיה יותר שיח חיובי על הבורסה ונאמין בשוק ההון ובישראל, אז נראה יותר מיזוגים ורכישות".

זיכלינסקי מדבר בעיקר על חברות בארץ שנקלעות לקשיים בגלל הריבית הגבוהה והמלחמה שפוגעת בתוצאות. הוא אומר שהתחום הבטחוני יכול לראות לא מעט מיזוגים בתקופה הקרובה: "בשוק הביטחוני יש חוסר גדול ביכולות ייצור. החברות הגדולות קודם כל רוצות לספק את הסחורה ולכן פחות חושבות על רכישות, אבל לא מן הנמנע שיהיו רכישות שהמטרה שלהן להגדיל את הייצור. בכל שנה יש טרנדים שונים, בין אם זה הקנאביס, מימון חוץ בנקאי, לוגיסטיקה ועוד. אני מזהה את הטרנדים האלה כי פונים אלינו. בנוגע לשוק הבטחוני אני חושב שבשנתיים-שלוש הקרובות העליות ימשכו כי רואים את הצבר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.