נייקי
צילום: טוויטר

נייקי בתקופת מעבר: האתגרים והתקוות סביב החלפת המנכ"ל

החברה מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בשוק התחרותי של מוצרי הספורט. הצמיחה האיטית במכירות, בעיקר בשל התחרות הגוברת והביקוש החלש בסין, ממשיכה להעיב על ביצועי החברה
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מנכ"ל נייקי

לאחרונה, ענקית הספורט נייקי NIKE הכריזה על שינוי משמעותי בהנהגתה. אליוט היל, ותיק החברה, עתיד להחליף את ג'ון דונהו בתפקיד המנכ"ל באוקטובר הקרוב. ההודעה על המינוי החדש עוררה גל של אופטימיות בוול סטריט, והמניה זינקה בתגובה. עם זאת, ההתלהבות הראשונית החלה להתפוגג עם תחילת השבוע, כאשר המשקיעים נאלצו להתמודד עם המציאות המורכבת שבפניה ניצבת החברה.

נייקי מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בשוק התחרותי של מוצרי הספורט. הצמיחה האיטית במכירות, בעיקר בשל התחרות הגוברת והביקוש החלש בסין, ממשיכה להעיב על ביצועי החברה. אנליסטים מזהירים כי פתרונות מהירים אינם באופק, וכי החברה צפויה להתמודד עם קשיים בטווח הקרוב.

מתיו בוס, אנליסט בחברת ג'יי.פי. מורגן, מציין כי הדוחות של נייקי, הצפויים להתפרסם ב-1 באוקטובר, עלולים לשקף את האתגרים הללו. הוא מעריך כי המכירות יישארו חלשות, הן בערוץ המכירה הישירה לצרכן והן בערוץ הסיטונאי. הנתונים מצביעים על ירידה משמעותית בתנועה לאתר האינטרנט של נייקי, וכן על ירידה במכירות הסיטונאיות בצפון אמריקה.

 

האתגרים בסין והקולות האופטימיים

סין, שוק מרכזי עבור נייקי, ממשיכה להוות אתגר משמעותי. הכלכלה המקומית המתנדנדת משפיעה לרעה על הביקוש הצרכני, ומתחרים מקומיים ובינלאומיים מגדילים את נתח השוק שלהם על חשבון נייקי. אחד השותפים הסיטונאיים הגדולים של נייקי בסין כבר הזהיר מפני המשך הקשיים בחצי השני של השנה הפיסקלית.

למרות האתגרים, ישנם גם קולות אופטימיים בשוק. החזרתם של מנהלים ותיקים לצד היל נתפסת כמהלך חיובי שעשוי לרענן את החברה. כריסטינה פרננדז, אנליסטית בקבוצת טלסי, מאמינה כי המעבר בהנהגה עשוי לעורר מחדש את בסיס העובדים של נייקי ולהאיץ את מנוע החדשנות של החברה.

פרננדז מציינת כי שותפי ההפצה של נייקי בצפון אמריקה מביעים התלהבות מהשקות המוצרים החדשים הצפויות. לדוגמה, נעל הריצה Pegasus 41 כבר זוכה להצלחה בקרב הלקוחות. עם זאת, היא מכירה בכך שנייקי נמצאת בתקופת מעבר, וכי חזרה לצמיחה עשויה לקחת מספר רבעונים.

 

הטווח הקצר מאתגר, אבל קיים פוטנציאל משמעותי

בעוד שהאנליסטים חלוקים בדעותיהם לגבי הטווח הקצר, רבים מסכימים כי לטווח הארוך, נייקי עדיין מחזיקה בפוטנציאל משמעותי. החברה משקיעה בחדשנות מוצרים ובשיפור קווי הביצועים שלה, מהלכים שעשויים לשאת פרי בעתיד.

קיראו עוד ב"גלובל"

נייקי ניצבת בפני תקופה מאתגרת עם החלפת המנכ"ל והתמודדות עם תנאי שוק מורכבים. בעוד שהטווח הקצר עלול להיות רצוף קשיים, המשקיעים והאנליסטים מקווים כי המהלכים האסטרטגיים של החברה, יחד עם הנהגתה החדשה, יובילו לחידוש הצמיחה ולחיזוק מעמדה בשוק העולמי של מוצרי הספורט.

 

הדוחות האחרונים

בדוחותיה לרבעון הרביעי החברה עקפה את תחזיות האנליסטים ברווח למניה, אך פספסה בהכנסות והתחזית לרבעון הבא, מה שהוביל לירידה חדה במחיר המניה. נייקי דיווחה על רווח מתואם של 1.01 דולר למניה, גבוה משמעותית מהתחזית של 84 סנט למניה. עם זאת, ההכנסות הסתכמו ב-12.6 מיליארד דולר, נמוך מהצפי ל-12.9 מיליארד דולר.

המכירות ירדו ב-2% בהשוואה לשנה שעברה, כאשר המכירות הישירות לצרכן (DTC) ירדו ב-8%. נקודת אור הייתה עלייה של 5% במכירות הסיטונאיות. שולי הרווח הגולמי השתפרו, עם עלייה של 1.1 נקודות אחוז ל-44.7%.

נייקי התמודדה עם אתגרים משמעותיים בשווקים המרכזיים שלה. בצפון אמריקה, השוק הגדול ביותר של החברה, המכירות בתחום הנעליים ירדו ב-6% בהשוואה לשנה שעברה. במקביל, מתחרים כמו On Holding, New Balance ו-Hoka הגדילו את נתח השוק שלהם על חשבון נייקי. חלקה של נייקי ברכישות הדיגיטליות ירד ל-32.5%, לעומת 34.1% בתקופה המקבילה אשתקד.

התחזית של החברה לשנת הכספים 2025 לא הצליחה להרגיע את חששות המשקיעים. נייקי צופה ירידה של אחוזים בודדים במכירות השנתיות, כאשר במחצית הראשונה של השנה צפויה ירידה חדה יותר. ברבעון הראשון, החברה צופה ירידה של כ-10% במכירות בהשוואה לשנה שעברה, הרבה יותר מהירידה של 3% שהאנליסטים צפו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.