נייקי בתקופת מעבר: האתגרים והתקוות סביב החלפת המנכ"ל
לאחרונה, ענקית הספורט נייקי NIKE הכריזה על שינוי משמעותי בהנהגתה. אליוט היל, ותיק החברה, עתיד להחליף את ג'ון דונהו בתפקיד המנכ"ל באוקטובר הקרוב. ההודעה על המינוי החדש עוררה גל של אופטימיות בוול סטריט, והמניה זינקה בתגובה. עם זאת, ההתלהבות הראשונית החלה להתפוגג עם תחילת השבוע, כאשר המשקיעים נאלצו להתמודד עם המציאות המורכבת שבפניה ניצבת החברה.
נייקי מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בשוק התחרותי של מוצרי הספורט. הצמיחה האיטית במכירות, בעיקר בשל התחרות הגוברת והביקוש החלש בסין, ממשיכה להעיב על ביצועי החברה. אנליסטים מזהירים כי פתרונות מהירים אינם באופק, וכי החברה צפויה להתמודד עם קשיים בטווח הקרוב.
מתיו בוס, אנליסט בחברת ג'יי.פי. מורגן, מציין כי הדוחות של נייקי, הצפויים להתפרסם ב-1 באוקטובר, עלולים לשקף את האתגרים הללו. הוא מעריך כי המכירות יישארו חלשות, הן בערוץ המכירה הישירה לצרכן והן בערוץ הסיטונאי. הנתונים מצביעים על ירידה משמעותית בתנועה לאתר האינטרנט של נייקי, וכן על ירידה במכירות הסיטונאיות בצפון אמריקה.
האתגרים בסין והקולות האופטימיים
סין, שוק מרכזי עבור נייקי, ממשיכה להוות אתגר משמעותי. הכלכלה המקומית המתנדנדת משפיעה לרעה על הביקוש הצרכני, ומתחרים מקומיים ובינלאומיים מגדילים את נתח השוק שלהם על חשבון נייקי. אחד השותפים הסיטונאיים הגדולים של נייקי בסין כבר הזהיר מפני המשך הקשיים בחצי השני של השנה הפיסקלית.- שכר המנכ"לים מזנק, ושכר העובדים נשאר מאחור
- אאורה: יעקב אטרקצ'י מבקש להכפיל את שכרו ל-6.15 מיליון שקל בשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות האתגרים, ישנם גם קולות אופטימיים בשוק. החזרתם של מנהלים ותיקים לצד היל נתפסת כמהלך חיובי שעשוי לרענן את החברה. כריסטינה פרננדז, אנליסטית בקבוצת טלסי, מאמינה כי המעבר בהנהגה עשוי לעורר מחדש את בסיס העובדים של נייקי ולהאיץ את מנוע החדשנות של החברה.
פרננדז מציינת כי שותפי ההפצה של נייקי בצפון אמריקה מביעים התלהבות מהשקות המוצרים החדשים הצפויות. לדוגמה, נעל הריצה Pegasus 41 כבר זוכה להצלחה בקרב הלקוחות. עם זאת, היא מכירה בכך שנייקי נמצאת בתקופת מעבר, וכי חזרה לצמיחה עשויה לקחת מספר רבעונים.
הטווח הקצר מאתגר, אבל קיים פוטנציאל משמעותי
בעוד שהאנליסטים חלוקים בדעותיהם לגבי הטווח הקצר, רבים מסכימים כי לטווח הארוך, נייקי עדיין מחזיקה בפוטנציאל משמעותי. החברה משקיעה בחדשנות מוצרים ובשיפור קווי הביצועים שלה, מהלכים שעשויים לשאת פרי בעתיד.- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
נייקי ניצבת בפני תקופה מאתגרת עם החלפת המנכ"ל והתמודדות עם תנאי שוק מורכבים. בעוד שהטווח הקצר עלול להיות רצוף קשיים, המשקיעים והאנליסטים מקווים כי המהלכים האסטרטגיים של החברה, יחד עם הנהגתה החדשה, יובילו לחידוש הצמיחה ולחיזוק מעמדה בשוק העולמי של מוצרי הספורט.
הדוחות האחרונים
בדוחותיה לרבעון הרביעי החברה עקפה את תחזיות האנליסטים ברווח למניה, אך פספסה בהכנסות והתחזית לרבעון הבא, מה שהוביל לירידה חדה במחיר המניה. נייקי דיווחה על רווח מתואם של 1.01 דולר למניה, גבוה משמעותית מהתחזית של 84 סנט למניה. עם זאת, ההכנסות הסתכמו ב-12.6 מיליארד דולר, נמוך מהצפי ל-12.9 מיליארד דולר.
המכירות ירדו ב-2% בהשוואה לשנה שעברה, כאשר המכירות הישירות לצרכן (DTC) ירדו ב-8%. נקודת אור הייתה עלייה של 5% במכירות הסיטונאיות. שולי הרווח הגולמי השתפרו, עם עלייה של 1.1 נקודות אחוז ל-44.7%.
נייקי התמודדה עם אתגרים משמעותיים בשווקים המרכזיים שלה. בצפון אמריקה, השוק הגדול ביותר של החברה, המכירות בתחום הנעליים ירדו ב-6% בהשוואה לשנה שעברה. במקביל, מתחרים כמו On Holding, New Balance ו-Hoka הגדילו את נתח השוק שלהם על חשבון נייקי. חלקה של נייקי ברכישות הדיגיטליות ירד ל-32.5%, לעומת 34.1% בתקופה המקבילה אשתקד.
התחזית של החברה לשנת הכספים 2025 לא הצליחה להרגיע את חששות המשקיעים. נייקי צופה ירידה של אחוזים בודדים במכירות השנתיות, כאשר במחצית הראשונה של השנה צפויה ירידה חדה יותר. ברבעון הראשון, החברה צופה ירידה של כ-10% במכירות בהשוואה לשנה שעברה, הרבה יותר מהירידה של 3% שהאנליסטים צפו.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
