וול סטריט
צילום: רוי שיינמן

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

וול סטריט תפתח שבוע נוסף אחרי הורדת הריבית של 0.5% בשבוע שעבר; השבוע יתפרסם העדכון הראשון לנתוני התוצר לרבעון השני ומדד המחירים לצריכה אישית, וגם - מי תדווח השבוע?
רוי שיינמן | (4)

וול סטריט תפתח מחר שבוע מסחר נוסף אחרי הורדת הריבית בשבוע שעבר. הורדת הריבית הייתה צפויה אבל גובה ההורדה לא היה צפוי, וההורדה של 0.5% במקום הורדה מתונה יותר של 0.25% נתפסה על ידי המשקיעים כמהלך חיובי כאשר ה-S&P 500 עלה מאז ב-1.5% והנאסד"ק ב-2.5%. 

השבוע יתפרסמו נתונים נוספים שיראו האם מגמת ההתקררות בכלכלה האמריקאית תמשיך. הנתון הראשון הוא העדכון לנתוני התוצר לרבעון השני - הנתון המקורי שפורסם בחודש שעבר העיד על צמיחה של 3% ברבעון השני, מעל לצפי שהיה לצמיחה של 2.8%, והצפי לעדכון הראשון ביום חמישי השבוע הוא שהנתונים יישארו ללא שינוי.

לצד זאת, ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצריכה אישית (PCE) לחודש אוגוסט שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד'. הצפי הוא לעלייה חודשית של 0.2% שתשאיר את הקצב השנתי על 2.5%, בדומה לחודש הקודם.

 

התגובות להורדת הריבית

"הורדת ריבית הפד' ב-0.5% מעט הפתיעה את חזאי המאקרו", כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון. "כמה מחשבות: קיים פיגור משמעותי בין השינוי במדיניות המוניטארית וההשפעה על הכלכלה הריאלית, ולכן הפד' פועל כדי להקדים ולרכך את ההתקררות בשוק העבודה. הפד לא רוצה 'לאחר את הרכבת' כפי שעשה בהפעלת המדיניות המוניטארית המרסנת ביציאה מהקורונה. גם לאחר הורדת הריבית, עדיין המדיניות המוניטארית מאד מרסנת, והמשך המדיניות תהיה תלויה בנתונים", כותבים בלידר.

"כמה חששות שלנו: כאשר נוח לו, הפד' מדגיש את סך הכל האינפלציה ולא את אינפלציית הליבה", מוסיפים בלידר. "אינפלציית הליבה ב-CPI נמצאת על 3.2% ועל 2.6% ב-PCE כבר שלושה חודשים. במסיבת העיתונאים פאוול התקשה להסביר מדוע מחירי השכירות במדד לא מתמתנים. יתכן ששוק העבודה חזק יותר ממה שמשתקף בשיעור האבטלה. סקר משקי הבית לא תופס את קליטת המהגרים הלא חוקיים בשוק העבודה כפי שמשתקף בגידול במספר המועסקים. חשוב לשים לב לירידה במספר דורשי העבודה בשבוע האחרון. בנוסף, קצב עליית השכר לשעת עבודה של 3.8% לא ממש תומך ביעד אינפלציה של 2%. הפד' מתעלם ממדיניות פיסקאלית מרחיבה אשר צפויה להמשיך לתמוך באינפלציה".

"הורדת הריבית על ידי 0.5% על ידי הפד, בשבוע שעבר, הייתה מפתיעה אמנם, לעומת קונצנזוס האנליסטים", כותב יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות. "אבל היא הייתה מתומחרת יחסית, מבחינת ציפיות השוק. ויותר מזה, בדיעבד, היא מסתיימת עם השפעה מתונה מאוד על הציפיות הקצרות – לדוגמא, לפני ההחלטה הציפיות לריבית סביב סוף הרבעון הראשון של השנה הבאה עמדו על 3.47%, וכעת 3.44%".

"הודעת הריבית, ובמידה רבה מסיבת העיתונאים העוקבת, תומכות, להערכתנו, בתגובת השוק האנמית", מוסיף פנינג. "פה, בין היתר, אפשר לציין את האופן שבו פאוול הדגיש במסע"ת את זה שהנתונים העיקריים (אינפלציה, אבטלה) לא היוו לבדם את הסיבה להורדה. אלא שספר הבז', בעל המידע המקומי שבו, תרם לזה. קרי, יש פה מהלך "לפני העיקול" של הפד. כזה שיביא ל-"נחיתה רכה" של הכלכלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד על פרשות של נחיתה רכה להודעה המפתיעה, אפשר לציין את הערות חבר הפד כריסטופר וולר, שציין כי "נתוני האינפלציה העדיפים, ולא חששות לגבי שוק התעסוקה הם אלה אשר שכנעו אותו לתמוך בהחלטת להוריד בחצי אחוז", כותב פנינג.

"אלא אם הפד' רואה משהו שאנחנו מפספסים, מחזור הקלה אגרסיבי יותר עלול להקשות על הגעה ליעד של 2% לאור אי הוודאות הצפויה, כולל תוצאות הבחירות בארה"ב", כותבים בבנק אוף אמריקה. "אנו צופים כעת הורדת ריבית נוספת של 50 נקודות בסיס בנובמבר ואחריה סדרה של הורדות של 25 נקודות בסיס עד להגעה ל-2.75-3% בשנת 2025. אנו מורידים את תחזית הצמיחה ל-1.8% ב-2025, אך רואים צמיחה מעט גבוהה יותר של 2% ב-2026".

 

מיקרון תציל את מניות השבבים?

עונת הדוחות כבר מאחורינו אבל יש פה ושם עוד חברות שטרם דיווחו על תוצאות הרבעון השני שלהן, כאשר אחת מהן היא חברת השבבים מיקרון  MICRON TECHNOLOGY שתדווח ביום רביעי לאחר המסחר. עונת הדוחות לא "עברה חלק" בשביל רוב חברות השבבים, בעיקר בגלל דוחות אנבידיה  NVIDIA CORP שהובילו לירידה בדוחות שלה מתוך החשש לירידה בביקושים, כאשר גם ההסתבכויות של סופר מיקרו עם הרגולטור לא הוסיפו.

לרבעון השני של השנה מיקרון צפויה לדווח על הכנסות של 7.63 מיליארד דולר לצד רווח של 1.13 דולר למניה. ברבעון המקביל החברה דיווחה על הכנסות של 4 מיליארד דולר והפסד של 1.3 דולר למניה.

מיקרון ממשיכה להתמודד עם שורה של אתגרים משמעותיים בעסקי הליבה שלה שלא קשורים לבינה מלאכותית. ראשית, הביקוש למוצריה המסורתיים, שבבי זיכרון עבור מחשבים וסמארטפונים, נותר חלש, ותחומים אלו רק מתחילים להתאושש מהשפל ההיסטורי אליו הגיעו בשנה שעברה. שנית, הגברת הייצור של השבבים עבור מעבדי הבינה המלאכותית ניצבת מול הקושי להגדיל את תפוקת המפעל, מה שמקשה על החברה לעמוד בביקושים העצומים מצד חברות כמו אנבידיה. 

קשה להאמין שמיקרון תציג מגמה שונה בעסקי השבבים לבינה המלאכותית שלה מזו שהציגו חברות השבבים האחרות שמתמקדות בבינה מלאכותית. אם היא תפתיע, ייתכן ונראה עליות על פני כל מניות השבבים.

בנוסף, ביום חמישי לאחר המסחר תדווח ענקית הקמעונאות קוסטקו  COSTCO WHOLESALE ותשלים את תמונת הדוחות של רשתות הקמעונאות, דוחות שנחשבים למדדים ליכולת הצריכה האמריקאית. קוסטקו צפויה לדווח על הכנסות של 79.9 מיליארד דולר לצד רווח של 5.08 דולר למניה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כדי למנוע קריסה כדאי שישראל תמכור ללבנון כטבמים (ל"ת)
    כלכלת ישראל 23/09/2024 06:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    השוק חושש מהצפי של מיקרון לרבעונים הבאים ולא לדו"ח הנו (ל"ת)
    דני 22/09/2024 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רון 22/09/2024 17:43
    הגב לתגובה זו
    הורד ריבית כזו היא יותר החלטה פוליטית ולא החלטה כלכלית כי הבחירות בדרך והפד רוצה שהדמוקרטים יבחרו שוב אחרת טרמפ יגיג ויעיפו אותו מהתפקיד
  • משה 22/09/2024 18:03
    הגב לתגובה זו
    סופסופ תגובה לענין !
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.