אחרי פרישת ביידן: הסוגיות הכלכליות שיעמדו בלב העימות הנשיאותי
מחר לפנות הבוקר (4:00 שעון ישראל) צפוי להיערך העימות הטלוויזיוני הראשון (וייתכן שגם האחרון) בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית. מצד אחד של הבמה תעמוד סגנית הנשיא, קאמלה האריס, שהחליפה ברגע האחרון את הנשיא המכהן כמועמדת המפלגה הדמוקרטית, ומולה יעמוד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שינסה לשוב אל הבית הלבן בנובמבר הקרוב.
לפני קצת יותר מחודשיים, עמד טראמפ מול יריבו ג'ו בדיין על במה דומה לזו שתוצב באולפני ABC בפנסילבניה, באירוע שעשוי בדיעבד להתברר כנקודת מפנה במרוץ לנשיאות. כלל הכותרות מהאירוע נגעו אז למצבו הבריאותי של ביידן, מה שבסוף אף הביא לפרישתו אחרי לחץ מאסיבי מצד גורמים בכירים במפלגתו. על כןף קשה להעריך מה יהיו הנושאים שיעסיקו את דעת הקהל האמריקאית, אך ניתן להעריך שלצד סוגיות מעוררות מחלוקת כמו הגירה, הפלות ומדיניות החוץ של ארצות הברית, גם הכלכלה האמריקאית תזכה למקום משמעותי בעימות.
מספיק להביט בהתבטאויות של השניים מהשבוע האחרון כדי להבין שהנושא הכלכלי משחק אצלם מרכיב חשוב. מצד אחד טראמפ הבטיח ביום חמישי האחרון להוביל את מה שהוא מכנה "התחדשות כלכלית לאומית", על ידי הגדלת המכסים, קיצוץ תקנות להגברת ייצור האנרגיה וקיצוץ דרסטי בהוצאות הממשלה וכן מיסי חברות עבור חברות המייצרות בארה"ב. מצד שני, האריס קראה השבוע להגדיל את שיעורי מס החברות, לא להטיל מס על טיפים והכנסות מביטוח לאומי ולהרחיב את הקלות המס לעסקים קטנים כדי לקדם יותר יזמות.
מסים ומכסים
בשנה הבאה, יפוג תוקפן של הקלות המס שחוקקו על ידי הרפובליקנים בתקופת כהונתו של טראמפ. ללא צעד אקטיבי מצד הקונגרס, החוק, המכונה TCJA, אשר כולל מדרגות מס הכנסה פדרליות נמוכות יותר, זיכוי מס להורים לילדים ושורה של הקלות אחרות עשוי לפוג. כך שעל פי ההערכות, יותר מ-60% ממשלמי המס בארצות הברית עלולים להתמודד בשנת 2026 עם מסים מוגדלים, במידה ותוקפו של ה-TCJA יפוג.
טראמפ התבטא בעבר כי בכוונתו להעריך רפורמת המס, ואף הבטיח להוריד את שיעור המס שמשלמים תאגידים שמייצרים את מוצריהם באמריקה ל-15%, ביחס לשיעור של 21% אותו שילמו עד כה. עם זאת, הנשיא לשעבר לא הסביר את הכוונה שלו, והותיר את האנליסטים נבוכים לגבי האופן שבו זה ייושם.
מנגד, האריס אומרת שהיא רוצה להרחיב את קיצוצי המס עבור אמריקאים שמרוויחים פחות מ-400,000 דולר בשנה, אבל לגייס אותם ממקום אחר. היא הציעה מס רווחי הון של 28%, עלייה ביחס לשיעור של 20%, אך מתחת לשיעור אותו הציע ביידן (39.6%). בדומה לנשיא, גם האריס רוצה להטיל מס על רווחי הון לא ממומשים במקרים מסוימים, מהלך שחלק מהכלכלנים אומרים שיהיה קשה ליישום ועלול לפגוע בתעשיות כמו נדל"ן והון סיכון. סביר להניח שבמידה ותשאל על כך האריס תבקש למסגר את העלאות המס ככלי לגבות מעשירים חלק ההוגן, בעוד שטראמפ כנראה ינסה למסגר את השינויים כמשהו שיפגע באמריקאים בצורה רחבה יותר.
בכדי לממן את רפורמת המס, שני הצדדים יבקשו להטיל מכסים בעיקר על סחורות מסין. כך למשל, רק בשבוע שעבר התבטא טראמפ כי בכוונתו להטיל מכס של 100% על יבוא ממדינות שמתנערות מהדולר האמריקאי. במקום אחר הוא אמר שהוא יטיל מכס של 60% או יותר על כל היבוא הסיני ומכס של 10% על כלל הייבוא למדינה.
מנגד, בתקופת ממשל ביידן, בו מכהנת האריס כסגנית הנשיא, אומצו מכסים גם על מדינות כמו סין, אבל במידה פחותה ועל מערך מצומצם בהרבה של מוצרים. כך למשל, מוקדם יותר השנה, ביידן העלה את המכסים על מוצרים כמו פלדה סינית, רכבים חשמליים וסוללות. על כן, אין זו הפתעה שהקמפיין של האריס ביקש למסגר מחדש את דחיית המכסים של טראמפ כהעלאת מס המושטת על האמריקאי הממוצע.
הכלכלה האמריקאית מחפשת קריאת כיוון
"זאת הכלכלה, טמבל", קרא סלוגן הקמפיין של המועמד לנשיאות ביל קלינטון, בשנת 1992. למרות שהרבה מים זרמו בנהר המיסיסיפי במהלך שלושים השנים האחרונות, דבר אחד נשאר, וזה מעמדה של הכלכלה כנושא מפתח בבחירות לנשיאות בארצות הברית. סקר שערכה לאחרונה רשת ABC גילה, כי קרוב ל-90% מהמשיבים הצביעו על כך שהכלכלה היא הנושא החשוב ביותר עבורם, בעת שהם מחליטים למי יעניקו את קולם. על כן, זאת לא תהיה הפתעה אם הנושא הכלכלי יזכה למקום מרכזי בעימות הנשיאותי לפנות בוקר.- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בשבוע שעבר פרסמו נתוני התעסוקה שהעידו על התקררות בשוק. במהלך חודש אוגוסט, הצמיחה בכמות המשרות הייתה חלשה מהצפוי. במהלך החודש נוספו 142,000 משרות חדשות, פחות מכפי שצפו האנליסטים - 160,000 משרות חדשות.
- 1.יהוואש 10/09/2024 22:31הגב לתגובה זוהמתמודדים יבקרו את הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית הארורה בקופת מדינת ישראל.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
