MG4 X Range
צילום: יואב פולס

MG4 X Range - רכב קומפקטי שימושי, שהוא גם חשמלי

הסיכום ברור - ה MG4 היא רכב קומפקטי (האצ'בק) ראוי, ובגירסת הטווח הארוך מציעה חבילה אטרקטיבית של ק"מ טווח לשקל. 

יתרונות: טווח מרשים, זריזות וביצועים, בטיחות, מחיר. 

חסרונות: נוחות, ממשק משתמש

ציון מסכם 4.1 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה MG4

בסוף מאי 24 חשפה קבוצת לובינסקי, יבואנית רכבי MG לישראל את הרענון והסדר מחדש שעשתה בדגמי ה MG4. הופסק ייבוא דגמי הבסיס, ודגם הלקשרי שהיה הבכיר מבין דגמי ה MG4 הפך להיות הבסיס. מעליו נוספו שתי גירסאות כשלכל אחת מהן הייחוד שלה – גירסת ה X-Range עם סוללה גדולה, וטווח גדול בהתאם, וגירסת ה X-Power עם שני מנועים וביצועים פסיכיים.

אנחנו עם מבחן לשתי גירסאות הקצה, ותחילה ה X-Range.

העיצוב החיצוני נותר כשהיה עם עדכונים קלים מאוד. עדיין מדובר במשפחתית קומפקטית (מימדים חיצוניים של פולקסווגן גולף / פיג'ו 308 )עם אורך כולל של 4.28 מטר. בגל העדר הצורך למקם מנוע גדול ומערכות נלוות, כל תכנון הרכב שונה, וכך כלי רכב חשמליים שתוכננו מראש להיות חשמליים, נהנים מבסיס גלגלים גדול משמעותית ממקביליהם עם מנועי בעירה, והדבר נכון גם ל MG4 עם בסיס גלגלים של 2.705 מטר, חצי ס"מ יותר מטויוטה קורולה או יונדאי אלנטרה.

עיצוב חיצוני ופנימי

העיצוב החיצוני נאה (בעיני המתבונן) עם קווים חדים, מזכיר לי מהצד סוג של חץ. יחידות תאורה צרות משולבות לד כמובן, פגוש קדמי אטום, ובתחתית כונס אוויר בצורה המזכירה את אלה מרכבי מירוץ. הצללית מהצד נאה, ומדגישה חישוקי 18'' נאים עם צמיגי 235/45. מעט פלסטיקה שחורה בספי דלתות הצד, כאן לא על מנת לשוות מראה 'גבוה' אלא יותר לשבור את הצורה. יחידות תאורה אחוריות בצורת V שוכב, וספויילר עליון מחולק לשני חלקים. התוצאה הכוללת נאה, דינמית וצעירה. הרכב 'מעניין' מכל זוית שבוחנים אותו.

גם העיצוב הפנימי שונה מעט מהמקובל. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7'' ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל 10.25'' (קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, באמצעות כבל). מתחתיו שבעה מתגים שלכאורה נועדו לתפקודים השימושיים יותר, בפועל חלקם מיותרים ובמקומם נכון היה לשים מתגים אחרים. ממרכז הדשבורד בולט מדף אופקי, שבחלקו הפנימי מכיל משטח טעינה אלחוטי, ובחלק החיצוני חוגה לבורר הילוכים ומתג חשמלי למעצור היד. על רצפת הרכב בין הנהג לנוסע מתקן לשתי כוסות, ותא עם כיסוי נגלל.

ההגה עם שני חישורים, מתכוונן לעומק ולגובה, ועם מושב הנהג החשמלי לא אמורה להיות בעיה למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. בפועל, לא הצלחתי להתאים תנוחת נהיגה שנוחה לי, והתאמתי את עצמי לרכב במקום שאני אתאים אותו אלי. המרווח מאחור מצוין הודות לבסיס גלגלים של 270.5 ס"מ (חצי ס"מ יותר מקורולה, שמונה ס"מ יותר מפולקסווגן גולף).

אנחנו כאמור עם גירסת ה X-Range שקיבלה סוללה גדולה בקיבולת של 77Kwh וטווח מוצהר של 520 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC מתבצעת בהספק של 11Kw, וטעינת DC מהירה בהספק מקסימלי של 144Kw. המנוע החשמלי קיבל זריקת מרץ, וההספק שלו שודרג ל 245 כ"ס ו 35.6 קג"מ.

ביצועים והתנהגות כביש

הנסיעה עם ה X-Range נוחה. על אף שהמכונית לכאורה עם סוללה גדולה לטובת טווח, המנוע החזק יותר עושה את העבודה והרכב זריז למדי. התאוצה הרשמית מ 0 ל 100 אורכת 6.5 שניות, ואכן התאוצות תוך כדי נהיגה חזקות ומידיות. ההנעה האחורית מורגשת, והאצה חזקה תוך כדי הפניית ההגה תגרום להיגוי יתר קטן שייתפס מהר על ידי הגמדים האלקטרוניים שברכב.  עם זאת, לאחר שבחנתי לפני כשנה את הגירסה הפשוטה יותר והחלשה יותר של ה MG4 זכרתי התנהגות כביש חדה יותר ומדוייקת יותר מההתנהגות של ה X-Range.

מתלי ה X-Range עושים עבודה טובה, גם אם מכויילים יותר רך מהמצופה, עם זאת בהחלט מספקים נוחות נסיעה טובה, דבר שקצת קשה לומר על מושב הנהג, שלאורך יומיים כל פעם ניסיתי לכוון אותו עוד קצת, ועוד קצת, שיהיה לי נוח.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לחובת ה X-Range ממשק מולטימדיה לא אפוי עד הסוף, נכון, הוא יותר טוב מהרבה ממשקים שמגיעים בכלי רכב מסין, אבל הוא רחוק מלהיות מצטיין. התגובה למגע איטית, ופונקציות בסיסיות שאתה משתמש בהן מחייבות אותך בלא מעט לחיצות, כמו לדוגמא ביטול התיקון סטייה האקטיבי. התיקון עצמו מאוד לא נעים, ולעיתים אגרסיבי מדי. כדי לבטל אותו, בהנחה שאתם נוסעים עם אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי, מדובר בארבע או חמש לחיצות שונות. הרבה יותר מדי הסחת דעת כדי לבצע פעולה. כמובן שמדי כל הפעלת הרכב מחדש, נדרש הביטול מחדש. אותו דבר עם הבלימה הרגנרטיבית. כמי שנוסע קבוע עם בלימה ברמתה החזקה ביותר, בנהיגה באמצעות דוושה אחת, מדי התנעה שוב צריך להיכנס לתפריטים של הרכב, לבחור בתפריט הספציפי ולהפעיל את הנהיגה בדוושה יחידה.

טווח

ה X-Range משחקת על משבצת הטווח, וכאן אסור לה להיכשל. בפועל, זה המבחן המשמעותי לדגם הזה. צריכת החשמל הרשמית של ה X-Range עומדת על 16.5Kw ל 100 ק"מ. נהיגה רגועה בצהרי יום לוהט מחום הניבה את הצריכה הזו בדיוק, שהמשמעות שלה היא טווח של כ 465 ק"מ ריאליים לחלוטין. למחרת בבוקר, כשהיה יחסית נעים בחוץ, החלטתי שאני לא מנסה לחסוך בחשמל ונותן ברכב בלי רחמים. נהיגה זו הניבה צריכה ממוצעת של 15Kw ל 100 ק"מ, כלומר טווח של כ 510 ק"מ בפועל. אם אסכם את פרק ההבטחה הגדולה של ה X-Range – כן, היא עומדת בהבטחה לטווח נסיעה ראוי.  

בהיבטי בטיחות, ה X-Range מאובזרת במרבית אביזרי הבטיחות האקטיביים המתקדמים, ומקבלת ציון גבוה של 7 באיבזור בטיחות. לכל משפחת ה MG4 ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות במבחן הבטיחות של ה EuroNcap.

המחיר של ה X-Range עומד על 163,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים ממבחר הצבעים השמחים המוצעים יעלה בין 1555 ₪ ל 2443 ₪.

תחרות:

  1. BYD Dolphin – הדולפין שעולה 144.0 אש"ח / 150.0 אש"ח זולה מה MG, מאובזרת יותר, בעלת התנהגות כביש פחות טובה, וטווח משמעותית יותר נמוך.
  2. ג'ילי ג'יאומטרי C – הג'ילי עם מבנה SUV, מרווחת ונאה, אולם ללא מבחן בטיחות של ה EuroNcap. המחיר נע בין 156.0 אש"ח לדגם עם טווח מוצהר של 360 ק"מ או 172.0 לדגם עם טווח מוצהר של 485 ק"מ, והתנהגות כביש פחות מדויקת.
 

ציון מסכם:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.