דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

מי מפחד מטראמפ? - מניות האנרגיה הירוקה יורדות אחרי העימות עם ביידן

העימות הנשיאותי בארה"ב הכה גלים בתקשורת והעלה את הסיכויים של טראמפ לנצח בבחירות בנובמבר; מי שכנראה יושפעו לרעה הן מניות האנרגיה הירוקה - איזה סיכונים טראמפ מציב לתחום והאם הם יתממשו?
רוי שיינמן | (2)

קיים קונצנזוס די רחב על כך שטראמפ ניצח בעימות הנשיאותי בשבוע שעבר ומכך סיכוייו להיבחר לכהונה שנייה כנשיא ארה"ב עלו. אחד התחומים שצפוי להיות מושפע לרעה עקב קדנציה נוספת של טראמפ הוא תחום האנרגיה הירוקה כאשר טראמפ ידוע ביחסו השלילי להתחממות הגלובאלית ("אמרו שיהיה חם היום, אבל דווקא די נעים", מתוך נאום טראמפ אחרי העימות) ולמקורבות שלו לחברות הנפט. אז אילו מהלכים צפוי טראמפ להוביל ואילו חברות יושפעו?

 

הצעדים הפוטנציאליים שטראמפ עשוי להוביל

תכניות האקלים המוצעות תחת ממשל טראמפ עלולות להוסיף 4.4 מיליארד טון של פליטת גזי חממה עד שנת 2030 תוך הגברת הפעילות של חברות הנפט והגז המזהמות. זאת בניגוד לתכניות של ביידן להפחתת הפליטות ב-50%-52%. ההערכה היא כי הפליטות ימשיכו לגדול גם אחרי שטראמפ יסיים את כהונתו, וכי התוספת תהיה שוות ערך לפליטות השנתיות המשותפות של האיחוד האירופי ויפן. 

העלויות הכלכליות של השפעות האקלים, כגון נזקים מהצפות, השפעות בריאותיות של פליטת עשן משריפות ונזקים לרכוש מהוריקנים, יעלו יותר מ-900 מיליארד דולר, כך לפי הערכות הממשל האמריקאי. כמו כן, השינויים במדיניות צפויים להוביל לאירועי מזג אוויר קיצוניים יותר. בשנת 2023 לבדה, היו 28 אסונות מזג אוויר קיצוניים בארצות הברית שכל אחד מהם עלה יותר ממיליארד דולר בנזקים.

בנוסף, ובדומה למהלך שביצע בכהונה הקודמת שלו, טראמם צפוי להביא לפרישה נוספת של ארה"ב מהסכם פריז, אשר מחייב את ארה"ב להציב יעדים להפחתת פליטות ולדווח על ההתקדמות בהשגת יעדים אלו. חלק מהתוכניות של טראמפ אף מציעות להפוך את הפרישה לקבועה על ידי יציאה מהאמנה הבינלאומית לשינויי אקלים. פרופ' מייקל מאן מאוניברסיטת פנסילבניה אמר כי "זה יהרוס כל פעולה אקלימית אמריקאית, וישדר לעולם ויתור על ההובלה האמריקאית, מה שיפגע במאמץ הגלובלי להפחתת פליטות פחמן ולהימנעות מהתחממות קטסטרופלית".

בנוסף, תכניות טראמפ לבטל יוזמות כמו חוק ההפחתה באינפלציה וחוק התשתיות עלולות לסכן השקעות של טריליון דולר באנרגיה דלת פחמן, אשר על פי הניתוח הנוכחי של ווד מקנזי, צפויות להגיע לסך של כ-7.7 טריליון דולר בין השנים 2030 ל-2050 תחת המדיניות הנוכחית. בנוסף, החלשת תקנות הפליטות והתקנים לחיסכון בדלק יפחיתו את ההשקעה ברכבים חשמליים ויקטינו את מספרם הכולל של הרכבים החשמליים בחצי עד שנת 2050.

אילו חברות יושפעו מהמהלכים הללו?

קודם כל, כנראה שכל חברה שעוסקת בהפקת אנרגיה ירוקה תיפגע. אנפייז ENPHASE ENERGY , סולאראדג' סולאראדג' , אורמת אורמת טכנו (US) , פירסט סולאר FIRST SOLAR , דוראל דוראל אנרגיה 0.48% , נקסטרה  NEXTERA ENERGY - כל המניות האלו בירידה בתקופה האחרונה (סולאראדג' עם הבעיות שלה), וכנראה שככל שנתקרב למועד הבחירות וההערכות לניצחון של טראמפ יגברו נראה את הירידות מתחזקות.

גם חברות הרכבים החשמליים כאמור צפויות לסבול. טסלה גם ככה מתמודדת עם ביקושים חלשים שמביאים למכירות מאכזבות, ובעוד מה שהיא צריכה זו דחיפה ממשלתית לחדירה של רכבים חשמליים לשוק, טראמפ לא צפוי להציג מהלכים כאלה והיא וחברות ה-EV הנוספות צפויות להמשיך לסבול.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הלך כדור הארץ (ל"ת)
    ערן 30/06/2024 16:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק טראמפ!!! (ל"ת)
    30/06/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.