בואינג התרסקות מטוס
צילום: wikimedia

בואינג קרובה להשלמת העסקה לרכישת ספיריט אירוסיסטמס

לאחר התקריות הרבות, בואינג פועלת לשפר את איכות הייצור ואחד השלבים בתהליך הוא רכישה מחדש של חברת הבת שלה לשעבר
אדיר בן עמי |

מניית ספיריט אירוסיסטמס SPIRIT AEROSYSTEMS HOLDG קפצה ב-6% ביום המסחר האחרון, ככל הנראה מאחר והתהליך הארוך של הרכישה מחדש של ספקית החלקים על ידי בואינג BOEING מתקרב לסופו. לפי הדיווחים, שתי החברות קרובות להסכמה על עסקה שתחזיר את ספיריט להיות תחת שליטתה של בואינג.

בואינג מנסה לרכוש את ספקית החלקים, שהייתה פעם חברה בת של יצרנית המטוסים, כחלק מהניסיון לשפר את איכות הייצור. ספיריט מספקת רכיבי גוף, כולל חלק גדול מגוף המטוס הבעייתי MAX737.

בוול-סטריט סבורים כי העסקה אכן תשולם בסופו של דבר. מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, ציין בשבוע שעבר כי החברה נותרה מחויבת להשלמת העסקה. המשקיעים רק תוהים כמה בואינג תשלם עבור חברת הבת שלה לשעבר. בנוסף, לא ברור עדיין מי יקבל את עסקי איירבוס הרוכשת גם היא חלקים מספיריט. יצרנית המטוסים האירופית לא תרצה שיריבתה הראשית, בואינג, תהיה הספקית שלה. לפי מה שנראה כרגע, איירבוס תקבל את המחלקות האחראיות על ייצור חלקים עבורה ובואינג תקבל את השאר.

נזכיר, בואינג מכרה את ספיריט אירוסיסטמס ב-2005 לקרן השקעות פרטית. ספקית החלקים הונפקה ב-2006 לציבור במחיר של 26 דולר למניה. מאז מניית החברה עלתה ב-30% בלבד ב-18 השנים האחרונות.

בתחילת חודש ינואר השנה, ספיריט גרמה למהומה בבואינג לאחר שסיפקה לחברה גוף מטוס ותקע דלת כאשר חלק מהברגים היו חסרים. התקרית גרמה לנחיתת חרום של המטוס וכן שמה את ענקית התעופה תחת פיקוח צמוד של מינהל התעופה הפדרלי. 

דוחות בואינג לרבעון הראשון

ענקית התעופה האמריקאית רשמה ברבעון הראשון של 2024 הפסד מתואם של 1.13 דולר למניה על הכנסות של 16.6 מיליארדדולר. בכך החברה עוקפת את ציפיות האנליסטים בוול סטריט להפסד מתואם של 1.76 דולר למניה על הכנסות של 16.23 מיליארד דולר.

למרות האירוע החמור בחודש ינואר במהלכו נתלשה דלת מטוס 737 בזמן טיסה שגרמה לה להאט את ייצור המטוסים הנמכרים ביותר שלה, בואינג מסרה כי שרפה 3.93 מיליארד דולר מזומנים ברבעון הראשון, טוב מהציפיות של אנליסטים לשריפת מזומנים של 4.49 מיליארד דולר. בחודש שעבר ציינה החברה שהיא תשתמש בין 4-4.5 מיליארד דולר עקב המשבר שנגרם בעקבות אותה התאונה שבה היה מעורב מטוס 737 MAX 9 כמעט חדש.

קיראו עוד ב"גלובל"

בואינג רשמה תזרים מזומנים חופשי שלילי משמעותי של 3.9 מיליארד דולר, המצביע על שריפת מזומנים גדולה יותר בהשוואה לשנה הקודמת (786 מיליון דולר). ההכנסות ממטוסים מסחריים הסתכמו ב-4.7 מיליארד דולר, ירידה של 31% כתוצאה מירידה במסירות של מטוסי ה-737 וקרקוע של מטוסי ה-737-9. מנגד, צבר ההזמנות גדל ל-529 מיליארד דולר, עם למעלה מ-5,600 מטוסים מסחריים, מה שמצביע על הכנסות עתידיות פוטנציאליות. בנוסף בואינג מצליחה להפחית חובות ולהקטין את החוב הכולל מ-52.3 מיליארד דולר שנרשם בתחילת הרבעון ל-47.9 מיליארד דולר.

חברת התעופה סיפקה 67 מטוסי 737 ברבעון עד מרץ, ירידה של 41% מהשנה שעברה. לרבעון הבא מצפים בוול סטריט כי החברה תרשום הפסד מתואם של 33 סנט למניה על הכנסות של 20.15 מיליארד דולר.

יצרנית המטוסים נסחרת כעת לפי שווי של 108.8 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 32% מתחילת השנה וב-14% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.