טסלה
צילום: רוי שיינמן

מכירות טסלה באירופה נפלו לשפל של מעל שנה

טסלה מכרה רק 13,951 רכבים באירופה החודש אפריל, הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2023; מאסק והמשקיעים, שקיוו לנתונים טובים יותר באירופה, ימשיכו להתאכזב
רוי שיינמן | (5)

ענקית הרכב החשמלי טסלה  TESLA INC חוותה תחילת רבעון שני חלשה באירופה, שם ציפה המנכ"ל אילון מאסק לביצועים טובים בהרבה מאשר בחודשים הראשונים של השנה. איגוד יצרני הרכב האירופאי דיווח כי יצרנית הרכב מכרה רק 13,951 כלי רכב באירופה באפריל, ירידה של 2.3% בהשוואה לשנה שעברה והנתון הנמוך ביותר שלה מאז ינואר 2023. הנונים של טסלה היו חריגים לרעה בתוך חודש מעודד באופן כללי עבור מכירות הרכבים החשמליים באירופה, אשר עלו ב-14% לעומת התקופה המקבילה.

טסלה דיווחה באופן דומה על ירידה במשלוחים מהמפעל בשנגחאי בחודש זה, בניגוד לצמיחה חזקה יותר בתעשיית הרכב החשמלי הרחבה יותר של סין. מאסק אמר למשקיעים ב-23 באפריל כי החברה צופה להתאושש מכמה בעיות שפגעו בייצור ברבעון הראשון, כולל שיבושים בשרשראות האספקה בים האדום והשריפה ליד המפעל שלה בגרמניה שהביאה להשבתה זמנית שלו. "אנחנו חושבים שהרבעון השני יהיה הרבה יותר טוב", אמר מאסק בשיחת המשקיעים אחרי דוחות הרבעון הראשון של החברה.

מדינות אירופה מתייאשות מהרכבים החשמליים

מדינות, כולל גרמניה ושוודיה, הפסיקו או צמצמו סובסידיות לרכבים חשמליים בחודשים האחרונים, מה שהאט את צמיחת המכירות באירופה. יצרניות רכב כמו פולקסווגן ומרצדס-בנץ בינתיים חושבות מחדש על התוכניות שלהן בתחום הרכב החשמלי, כאשר פולקסווגן בונה יותר על מכוניות היברידיות נטענות ומרצדס ממשיכה בייצור מכוניות בעירה פנימית עד לעשור הבא לפחות.

כתבנו רבות על כך שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה - שבמבחן התוצאה, הצרכן מעדיף את האפשרות הזולה יותר, גם אם היא יותר מזהמת. הטכנולוגיה היום הופכת רכבים חשמליים ליקרים מדי בשביל להיות חלופה אמיתית לרכבי בערה פנימית, והחברות היחידות שמצליחות הן החברות הסיניות שמקבלות סובסידיות כבדות מהממשל - כך למשל BYD מוכרת את הדגם הזול ביותר שלה במתחת ל-20 אלף דולר, הדגם הזול של טסלה נמכר ב-25 אלף דולר, וזאת עוד אחרי הורדות מחירים של מעל 20% במהלך השנתיים האחרונות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עופר 23/05/2024 07:19
    הגב לתגובה זו
    אם מחירי המכונית החשמלית לא יורד באופן משמעותי המכירות יצנחו עקב חוסר תשתיות חשמל ומצברים יקרים ומסוכנים.
  • 4.
    גברי 23/05/2024 07:16
    הגב לתגובה זו
    לטסלה מנועים טובים ותוכנה כמעט מוצלחת, אבל רכב עם פנים עני ביותר שלא מתאים לרמת המחיר הזאת. בטח לא יחסית למה שמקבלים מהסיניות
  • 3.
    רכבים חשמליים זה בלוף (ל"ת)
    אחד העם 22/05/2024 23:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 22/05/2024 19:11
    הגב לתגובה זו
    אין על טסלה בעולם טסלה 3 החדשה מדהימה רכב מטורף
  • 1.
    הורדת מחיר ותחרות מצד טסלה מיידית טו פשיטת רגל (ל"ת)
    דויד יוסף 22/05/2024 18:12
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.