טסלה
צילום: רוי שיינמן

מכירות טסלה באירופה נפלו לשפל של מעל שנה

טסלה מכרה רק 13,951 רכבים באירופה החודש אפריל, הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2023; מאסק והמשקיעים, שקיוו לנתונים טובים יותר באירופה, ימשיכו להתאכזב
רוי שיינמן | (5)

ענקית הרכב החשמלי טסלה  TESLA INC חוותה תחילת רבעון שני חלשה באירופה, שם ציפה המנכ"ל אילון מאסק לביצועים טובים בהרבה מאשר בחודשים הראשונים של השנה. איגוד יצרני הרכב האירופאי דיווח כי יצרנית הרכב מכרה רק 13,951 כלי רכב באירופה באפריל, ירידה של 2.3% בהשוואה לשנה שעברה והנתון הנמוך ביותר שלה מאז ינואר 2023. הנונים של טסלה היו חריגים לרעה בתוך חודש מעודד באופן כללי עבור מכירות הרכבים החשמליים באירופה, אשר עלו ב-14% לעומת התקופה המקבילה.

טסלה דיווחה באופן דומה על ירידה במשלוחים מהמפעל בשנגחאי בחודש זה, בניגוד לצמיחה חזקה יותר בתעשיית הרכב החשמלי הרחבה יותר של סין. מאסק אמר למשקיעים ב-23 באפריל כי החברה צופה להתאושש מכמה בעיות שפגעו בייצור ברבעון הראשון, כולל שיבושים בשרשראות האספקה בים האדום והשריפה ליד המפעל שלה בגרמניה שהביאה להשבתה זמנית שלו. "אנחנו חושבים שהרבעון השני יהיה הרבה יותר טוב", אמר מאסק בשיחת המשקיעים אחרי דוחות הרבעון הראשון של החברה.

מדינות אירופה מתייאשות מהרכבים החשמליים

מדינות, כולל גרמניה ושוודיה, הפסיקו או צמצמו סובסידיות לרכבים חשמליים בחודשים האחרונים, מה שהאט את צמיחת המכירות באירופה. יצרניות רכב כמו פולקסווגן ומרצדס-בנץ בינתיים חושבות מחדש על התוכניות שלהן בתחום הרכב החשמלי, כאשר פולקסווגן בונה יותר על מכוניות היברידיות נטענות ומרצדס ממשיכה בייצור מכוניות בעירה פנימית עד לעשור הבא לפחות.

כתבנו רבות על כך שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה - שבמבחן התוצאה, הצרכן מעדיף את האפשרות הזולה יותר, גם אם היא יותר מזהמת. הטכנולוגיה היום הופכת רכבים חשמליים ליקרים מדי בשביל להיות חלופה אמיתית לרכבי בערה פנימית, והחברות היחידות שמצליחות הן החברות הסיניות שמקבלות סובסידיות כבדות מהממשל - כך למשל BYD מוכרת את הדגם הזול ביותר שלה במתחת ל-20 אלף דולר, הדגם הזול של טסלה נמכר ב-25 אלף דולר, וזאת עוד אחרי הורדות מחירים של מעל 20% במהלך השנתיים האחרונות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עופר 23/05/2024 07:19
    הגב לתגובה זו
    אם מחירי המכונית החשמלית לא יורד באופן משמעותי המכירות יצנחו עקב חוסר תשתיות חשמל ומצברים יקרים ומסוכנים.
  • 4.
    גברי 23/05/2024 07:16
    הגב לתגובה זו
    לטסלה מנועים טובים ותוכנה כמעט מוצלחת, אבל רכב עם פנים עני ביותר שלא מתאים לרמת המחיר הזאת. בטח לא יחסית למה שמקבלים מהסיניות
  • 3.
    רכבים חשמליים זה בלוף (ל"ת)
    אחד העם 22/05/2024 23:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 22/05/2024 19:11
    הגב לתגובה זו
    אין על טסלה בעולם טסלה 3 החדשה מדהימה רכב מטורף
  • 1.
    הורדת מחיר ותחרות מצד טסלה מיידית טו פשיטת רגל (ל"ת)
    דויד יוסף 22/05/2024 18:12
    הגב לתגובה זו
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?