מה גרם לחוזים העתידיים על הנחושת לקפוץ לשיא?
החוזים העתידיים על הנחושת הגיעו היום לשיא, כאשר הביקוש למתכת נשאר חזק על רקע הצורך הגובר לבנות מרכזי נתונים ולאור המשך החשמול של הכלכלה העולמית. מחירי הנחושת הגיעו ל-10.04 דולר לקילו, מה שמצביע על עלייה של יותר מ-25% עד כה השנה.
הביקוש לנחושת נחשב באופן נרחב כפרוקסי לבריאות כלכלית, מאחר שמדובר במתכת המשמעת ברכיב העיקרי של מעבר אנרגיה. היא חלק בלתי נפרד מייצור כלי רכב חשמליים, רשתות חשמל וטורבינות רוח, במיוחד כשהכלכלה העולמית עושה שימוש גובר יותר ויותר בחשמל. על פי תחזיות של בנק אוף אמריקה, הביקוש לנחושת מכלי רכב חשמליים ומגזר התחבורה בכללותו אמור לעלות בכ-5% השנה. הנחושת היא גם מרכיב קריטי עבור כבלים בהם עושים שימוש במרכזי נתונים (דאטה-סנטרס), שהתרחבותם תרמה רבות לביקוש למתכת האדומה, על אחת כמה וכמה כאשר התפוצה הגוברת של בינה מלאכותית (AI) מייצרת יותר צורך במרכזי נתונים.
מרכזי הנתונים מסתמכים על נחושת עבור יישומי חשמל שונים - מחברים חשמליים, פסים, כבלי חשמל. סוכנות האנרגיה הבינלאומית צופה שהביקוש להספק ממרכזי נתונים יהיה יותר מפי שניים ליותר מ-1,000 טרה-וואט-שעה (TWh) ב-2026, זאת לאחר שב-2022 נרשם ביקוש של 460 TWh.
תחזית צמיחת ייצור הנחושת לשנת 2024 נחתכה ל-0.5% בהשוואה לצמיחה של 3.7% שהוערכה על ידי קבוצת המחקר הבינלאומית לנחושת (ICSG) באוקטובר 2023. הדבר נובע בעיקר מהעלאת ייצור איטית מהצפוי, עיכובים בהזמנת הפרויקט ותחזית תפוקה מתוקנת מהיצרנים הגדולים. בנובמבר האחרון, First Quantum Minerals הפסיקה את הייצור ב-Cobre Panama, אחד ממכרות הנחושת הגדולים בעולם, בעקבות פסיקת בית המשפט העליון והפגנות מצד פעילי איכות הסביבה. גם היצרנית אנגלו אמריקן אמרה שתצמצם את תפוקת הנחושת ב-2024 וב-2025 מכיוון שהיא שואפת לצמצם עלויות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
