קובי לוי
צילום: מערכת ביזפורטל
ראיוןTV

"מניות זולות אג"ח קונצרני יקר; בעולם להגדיל את רכיב החוב"

קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי על ההשפעה הגדולה של התזוזות בדולר על התשואה שלכם, על מכפילי הרווח של החברות שצפויים לרדת, ועל שוק המניות המקומי ביחס לשוק המניות העולמי?

צחי אפרתי | (4)

"שער החליפין קפץ אחרי השבעה באוקטובר אל מעל ל-4 שקלים לדולר ובתקופה האחרונה מתכנס לטווח מצומצם  כשכעת באזור 3.7 שקל. השינויים האלו בשער המט"ח משפיעים באופן משמעותי על התשואה באפיקים אחרים", אומר בשיחה לביזפורטל קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי.

"למשל ישראלים רבים משקיעים בקרן מחקה S&P ונאסד"ק – השקעה שגם חשופה לדולר. החשיפה לנכס הבסיס וגם למטבע יכולה להוות סיכון למשקיע וצריך לקחת זאת בחשבון.

 

"להערכת רוב השחקנים בשוק, תם עידן הריביות האפסיות, שבין היתר תדלקו בעשור האחרון ראלי בשוק המניות. הריבית תשאר כנראה בשנים הגבוהות ברמות גבוהות. בארה"ב למשל מצפים לריבית בנק מרכזי של כ-2.5% בטווח הארוך".

 

הפיחות במטבע היפני והראלי בניקיי - "בתשואה דולרית זה פחות מרשים" 

"הריבית ביפן עלתה מרמה של 0.1%- לטריטוריה חיובית של 0.1%", מעדכן לוי, "לאחר אותה העלאת ריבית, הפיחות בין היפני התגבר עד שהגיע לאחרונה לרמה של 160 יינים לדולר אחר. רק לשם השוואה עד להתחלת העלאת הריבית בעולם בשנת 2022, ערכו של הין עמד על טווח של 100-110 יינים לדולר. כך שהשינוי לשער של 160 הוא פיחות חד מאד בפרק זמן קצר מאד.

"הבורסה ביפן היא משוקי המניות הכי טובים בעולם. המדד עלה משמעותית, אבל הין עבר פיחות, בתשואה לדולר זה הרבה פחות מרשים. צריך לשים לב לנכס הבסיס וגם לחישפה במט"ח שהקטינה בעצם את התשואה".

 

השפעת מדיניות הפד על המשקיעים בעולם - "להגדיל את רכיב החוב"

"יש שלוש נקודות משמעתיות שצריך להתייחס אליהן בהשקעות - הראשונה זה תמהיל ההשקעות בתיקים. התיק אמור לכלול רכיב של חוב הרבה יותר גדול ממה שהיה בעשור האחרון, אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נותנת 4.5%. אג"ח קונצרניות נותנות לך עוד קצת תשואה.

"הדבר השני זה המדיניות של החברות, כשהריבית היתה נמוכה עבור משקיעים הצמיחה היתה המפתח (Growth is key). לעומת זאת, היום עוברים יותר לתפיסה של מזומן הוא המלך (Cash is king) כי אני מקבל ריבית עבור המזומן. זו כנראה אחת הסיבות שראינו את ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב, משנות לאחרונה את המדיניות, ועוברות להתרכז יותר בהשקעה בפעילויות שמייצרות תזרים חיובי, ומתחילות לחלק דיבידנד. זה כנראה תהליך שימשך לאורך השנים הקרובות, ככל שהריבית באמת תישאר גבוהה לאורך זמן.

קיראו עוד ב"גלובל"

"הדבר השלישי - שוק ההון יתן מכפילים יותר נמוכים לחברות, לשינוי הזה תהיה גם השפעה על מחירי מניות. בסביבת ריבית גבוהה התשואה שמשקיעים יצפו לקבל ממניות תהיה גבוהה ממה שהיא היתה בעשור האחרון, ובמצב כזה, קצב עליית מחירי המניות יהיה איטי יותר. זאת אומרת שמכפילי הרווח צפויים להיות נמוכים ביחס לעבר וקצב עלייה יותר מתון במניות".

בישראל - "מניות זולות חוב קוצרני יקר"

"בעולם מרווחי האג"ח הקונצרני הצטמצמו ושוקי המניות עלו, זה אינטואיטיבי, הכל ורוד אז הכל עולה וזה מה שקורה בדר"כ. בישראל קרה משהו שונה המרווחים הצטמצמו ופה בניגוד לחו"ל המניות מתומחרות במכפילים מאוד נמוכים, ונוצר פער. המניות מתומחרות בסנמטימנט שלילי והאג"ח הכל וורוד, והפער לא מוצדק. ולכן צריך להעדיף השקעה במניות ברמות המרווחים הנוכחיות. מניות זולות חוב קונצרני יקר".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כשאני רואה את התנהלות שר האוצר וממשלתו,אין לי חשק 16/05/2024 08:07
    הגב לתגובה זו
    כשאני רואה את התנהלות שר האוצר וממשלתו,אין לי חשק לקנות מניות בישראל. המדינה צועדת עם ביבי וסמוטריץ לקריסה כלכלית
  • 3.
    ישראל 15/05/2024 23:00
    הגב לתגובה זו
    פיצוחים. מדדי ארה"ב עושים בית ספר לת"א לא רק השנה ושנה שעברה אלה בעשרות השנים האחרונות.
  • 2.
    מיקי 15/05/2024 18:21
    הגב לתגובה זו
    חכם, אינטליגנט ומבין את השוק
  • 1.
    אלון788 15/05/2024 18:14
    הגב לתגובה זו
    כמובן שאין באמור המלצה לקנות/למכור או כל פעולה בניירות ערך בכלל ובאלה המוזכרים בפרט.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.