קובי לוי
צילום: מערכת ביזפורטל
ראיוןTV

"מניות זולות אג"ח קונצרני יקר; בעולם להגדיל את רכיב החוב"

קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי על ההשפעה הגדולה של התזוזות בדולר על התשואה שלכם, על מכפילי הרווח של החברות שצפויים לרדת, ועל שוק המניות המקומי ביחס לשוק המניות העולמי?

צחי אפרתי | (4)

"שער החליפין קפץ אחרי השבעה באוקטובר אל מעל ל-4 שקלים לדולר ובתקופה האחרונה מתכנס לטווח מצומצם  כשכעת באזור 3.7 שקל. השינויים האלו בשער המט"ח משפיעים באופן משמעותי על התשואה באפיקים אחרים", אומר בשיחה לביזפורטל קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי.

"למשל ישראלים רבים משקיעים בקרן מחקה S&P ונאסד"ק – השקעה שגם חשופה לדולר. החשיפה לנכס הבסיס וגם למטבע יכולה להוות סיכון למשקיע וצריך לקחת זאת בחשבון.

 

"להערכת רוב השחקנים בשוק, תם עידן הריביות האפסיות, שבין היתר תדלקו בעשור האחרון ראלי בשוק המניות. הריבית תשאר כנראה בשנים הגבוהות ברמות גבוהות. בארה"ב למשל מצפים לריבית בנק מרכזי של כ-2.5% בטווח הארוך".

 

הפיחות במטבע היפני והראלי בניקיי - "בתשואה דולרית זה פחות מרשים" 

"הריבית ביפן עלתה מרמה של 0.1%- לטריטוריה חיובית של 0.1%", מעדכן לוי, "לאחר אותה העלאת ריבית, הפיחות בין היפני התגבר עד שהגיע לאחרונה לרמה של 160 יינים לדולר אחר. רק לשם השוואה עד להתחלת העלאת הריבית בעולם בשנת 2022, ערכו של הין עמד על טווח של 100-110 יינים לדולר. כך שהשינוי לשער של 160 הוא פיחות חד מאד בפרק זמן קצר מאד.

"הבורסה ביפן היא משוקי המניות הכי טובים בעולם. המדד עלה משמעותית, אבל הין עבר פיחות, בתשואה לדולר זה הרבה פחות מרשים. צריך לשים לב לנכס הבסיס וגם לחישפה במט"ח שהקטינה בעצם את התשואה".

 

השפעת מדיניות הפד על המשקיעים בעולם - "להגדיל את רכיב החוב"

"יש שלוש נקודות משמעתיות שצריך להתייחס אליהן בהשקעות - הראשונה זה תמהיל ההשקעות בתיקים. התיק אמור לכלול רכיב של חוב הרבה יותר גדול ממה שהיה בעשור האחרון, אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נותנת 4.5%. אג"ח קונצרניות נותנות לך עוד קצת תשואה.

"הדבר השני זה המדיניות של החברות, כשהריבית היתה נמוכה עבור משקיעים הצמיחה היתה המפתח (Growth is key). לעומת זאת, היום עוברים יותר לתפיסה של מזומן הוא המלך (Cash is king) כי אני מקבל ריבית עבור המזומן. זו כנראה אחת הסיבות שראינו את ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב, משנות לאחרונה את המדיניות, ועוברות להתרכז יותר בהשקעה בפעילויות שמייצרות תזרים חיובי, ומתחילות לחלק דיבידנד. זה כנראה תהליך שימשך לאורך השנים הקרובות, ככל שהריבית באמת תישאר גבוהה לאורך זמן.

קיראו עוד ב"גלובל"

"הדבר השלישי - שוק ההון יתן מכפילים יותר נמוכים לחברות, לשינוי הזה תהיה גם השפעה על מחירי מניות. בסביבת ריבית גבוהה התשואה שמשקיעים יצפו לקבל ממניות תהיה גבוהה ממה שהיא היתה בעשור האחרון, ובמצב כזה, קצב עליית מחירי המניות יהיה איטי יותר. זאת אומרת שמכפילי הרווח צפויים להיות נמוכים ביחס לעבר וקצב עלייה יותר מתון במניות".

בישראל - "מניות זולות חוב קוצרני יקר"

"בעולם מרווחי האג"ח הקונצרני הצטמצמו ושוקי המניות עלו, זה אינטואיטיבי, הכל ורוד אז הכל עולה וזה מה שקורה בדר"כ. בישראל קרה משהו שונה המרווחים הצטמצמו ופה בניגוד לחו"ל המניות מתומחרות במכפילים מאוד נמוכים, ונוצר פער. המניות מתומחרות בסנמטימנט שלילי והאג"ח הכל וורוד, והפער לא מוצדק. ולכן צריך להעדיף השקעה במניות ברמות המרווחים הנוכחיות. מניות זולות חוב קונצרני יקר".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כשאני רואה את התנהלות שר האוצר וממשלתו,אין לי חשק 16/05/2024 08:07
    הגב לתגובה זו
    כשאני רואה את התנהלות שר האוצר וממשלתו,אין לי חשק לקנות מניות בישראל. המדינה צועדת עם ביבי וסמוטריץ לקריסה כלכלית
  • 3.
    ישראל 15/05/2024 23:00
    הגב לתגובה זו
    פיצוחים. מדדי ארה"ב עושים בית ספר לת"א לא רק השנה ושנה שעברה אלה בעשרות השנים האחרונות.
  • 2.
    מיקי 15/05/2024 18:21
    הגב לתגובה זו
    חכם, אינטליגנט ומבין את השוק
  • 1.
    אלון788 15/05/2024 18:14
    הגב לתגובה זו
    כמובן שאין באמור המלצה לקנות/למכור או כל פעולה בניירות ערך בכלל ובאלה המוזכרים בפרט.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.