הציבור רץ לקנות רכבים חשמליים לפני העלאת המס, אבל המחירים צריכים לרדת
משרד האוצר מפגין עמידות מול משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה ואינו מסכים לדחות את העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-20% ל-35%. באוצר נלחמים על כל שקל, במיוחד בהינתן המלחמה שתעלה כ-200 מיליארד שקל. סכום לא סופי.
העלאת המס לא צודקת. אם אנחנו רוצים לקדם את הגנת הסביבה ולתרום את חלקנו לאקלים נקי, הממשלה צריכה לתת תמריצים כלכליים לרכישת רכבים חשמליים. בפועל, העלאת המס היא תמריץ הפוך.
אולי יהיה שינוי של הרגע האחרון, בינתיים זה לא נראה. ומה עושים האנשים? חוששים שעליית המס תעלה את המחיר והם מסתערים. ראשית כדאי להבהיר שעליית מחירי הרכב אמורה להיות סביב 6%-7%, שכן העלאת מס הקנייה היא על עלות הרכב ולא על מחיר המכירה (שכולל גם מסים וכו'). שנית, סביר מאוד להניח שההנחה תימשך כי החברות עמוסות במלאי למשך 3-4 חודשים.
המלאי הזה יימכר בהתאם למיסוי הקודם. אז יש רכבים חשמליים לתקופה ממושכת, אבל של כמה חודשים, אבל הציבור מסתער כי הוא חושש שלא יהיה את הדגם שהוא מעונין בו.
- אושרה ערבות של 200 מיליון ש' לקרנות בתחום הביטחוני
- תקנות חדשות לחלוקת דיבידנדים בין חברות נכנסו לתוקף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשש הזה מעליית מחירים הוא נכון, אבל הוא נובע מספינים של יבואני הרכב בלבד. יבואני הרכב נהנים מירידה חדה בשערי המט"ח בחודשיים האחרונים. למעשה, מחייר הרכב אמורים לרדת בכ-5%-10% בזכות הירידה בשערי החליפין, אבל בשוק הרכב אין באמת תחרות, אין דין ואין דיין. זה שוק שנשלט על ידי הענקיות, קרטל הרכב ששולט במחירים וברווחים.
מעבר לכך, מחירי הרכבים החשמליים בעולם בירידה משמעותית. טסלה, BYD הסינית ובכלל - כל החברות, דגש על חברות הרכבים החשמליות הסיניות מתחרות גם במחיר וזה אומר שליבואנים המקומיים יש מרווח תמרון מאוד גדול.
מנגד, מחירי ההובלה שעולים ברקע התקיפות של החות'ים בתעלת סואץ מייקרים את עלות הרכבים, אם כי, לא מדובר על עלייה דרמטית. ההשפעה הגדולה יותר עלולה להיות בשל מחסור ברכבים בשל הארכת זמן ההגעה של הרכבים. מחסור עלול ליצור עליית מחירים.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
כך או אחרת, שוק הרכב החשמלי זינק השנה כש-BYD מובילה את השוק. הצפי הוא שהיקף הרכבים החשמליים שיימכר השנה יהיה קרוב ל-20%. היקף מכירות הרכבים החדשים השנה צפוי להיות 280-290 אלף.
- 20.משה 25/12/2023 09:09הגב לתגובה זועל ישראל, כולל על חלקי חילוף לרכבים, מתקיים להלכה כבר עכשיו בגלל העמדה האנטי ישראלית של השלטון הסיני. זו טעות חמורה לרכוש עכשיו רכבים סיניים
- 19.חיים ב ס ר ט (ל"ת)רנטגן 24/12/2023 16:34הגב לתגובה זו
- 18.ברול 24/12/2023 11:48הגב לתגובה זובשום מקום בעולם אין מיסים כאלה על מכוניות.אם כבר אז שיורידו על רכבים לא חשמליים!למה מכוניות צרירות לעלות בארץ כפול מאשר בחו"ל?אז אתה בוכה על העלאת המס למכוניות חשמליות שממילא המחיר שלהן אמור לרדת.המס עדיין יהיה הרבה יותר נמוך ממכטנית רגילה וככה צריך להיות אבל המדינה צריכה לסגור את פירצת המס הזאת שמטיבה עם העשירים!
- 17.אנונימי 24/12/2023 11:42הגב לתגובה זואני מפחד מהיום שלא תהיה לי בררה ואסור יהיה לנסוע על בנזין...מה אני יעשה???החשמלי זה הדבר הכי מגעיל שאי פעם נהגתי בו.זה מעלית עם אורות
- 16.לא רץ ולא נעליים,המחירים לא יעלו (ל"ת)מיימון 24/12/2023 11:29הגב לתגובה זו
- 15.אורן 24/12/2023 10:59הגב לתגובה זוכשהעלות לנסיעה זולה מתחבורה ציבורית אין םה צד סביבתי. הכל מאבקים של טייקונים
- 14.שיעלו מעמ על רכב מעל 120 אלף ל25% ויבטלו מעמ על מזון (ל"ת)זליג 24/12/2023 10:50הגב לתגובה זו
- 13.אלי 24/12/2023 10:28הגב לתגובה זואל תהיי פראיירים מחירים פה יקרים ב-30% עושים עליכם סיבוב מפחידים אותכם לשו
- 12.תחבצ 24/12/2023 10:23הגב לתגובה זואלו צעצועים לעשירים בלבד אז שיואילו לשלם. שיפסיקו לקשקש שמי שקונה דואג לכדור הארץ. זה רק סטטוס ולא לשלם על דלק. חשמל גם מזהם והתהליך יצור וריטה כנ"ל. מספיק עם הלובי הזה... אכלתם את הראש. יאללה תכניסו יד לכיס העמוק שלכם ותשלמו עוד
- 11.זוזו חלסטרה 24/12/2023 09:30הגב לתגובה זוכתב נחמד אף אחד לא רץ הציבור הבין ויחד הוא מנצח 120 אלף רכבים עומדים וימשיכו לעמוד עד שנקבל מחירי אירופה-ועכשו הראש במלחמה ולא ברכבים
- 10.בא 24/12/2023 09:27הגב לתגובה זוהם מסרטנים,תחשבו על הילדים שלכם!!! וגם לא מפחיתים שום גזי חממה ,חשמל מיוצר מתחנת הכוח , אם כבר רכב היברידי .
- 9.אמיר 24/12/2023 09:26הגב לתגובה זולמלחמה באלה שרצחו, אנסו ושרפו אותנו ואת הילדים שלנו , כן? לא מלחמה באויב מדומה. מי שיכול להרשות לעצמו מכונית חשמלית לא צריך להיות מסובסד על ידי המדינה, היא עסוקה בדברים חשובים יותר כרגע אם לא שמתם לב. תתעוררו
- 8.צודקים באוצר 24/12/2023 09:15הגב לתגובה זומוטב שיעלו את המס הזה ולא מיסים אחרים שישפיעו על כלל האוכלוסייה
- אחרי 90,000 ק"מ זה פשוט לא נכון. אתה טועה ומטעה. (ל"ת)איתי 27/12/2023 15:33הגב לתגובה זו
- 7.תפסיקו לקנות מכוניות מסינים! רק אמריקאי! (ל"ת)מתן 24/12/2023 08:48הגב לתגובה זו
- 6.המכונאי 24/12/2023 08:41הגב לתגובה זועלאק תורים ענקים כולם רצים לקנות אולי מספיק להלחיץ
- 5.אנטי שמוקטריץ' 24/12/2023 08:27הגב לתגובה זובמקום לעודד נסיעה על רכבים חשמליים לשמירה על איכות הסביבה עוד החלטה מטומטמת לעידוד שתיה רוויה סוכר שהורגת אנשים ו"עוזרת " לקטיעת רגליים .
- 4.הכל מתגמד שאחים ואבות נופלים במלחמה (ל"ת)ילדי ישראל 24/12/2023 08:27הגב לתגובה זו
- צודק 100 אחוז,אין לי חשק לקנות כלום (ל"ת)מימון 24/12/2023 11:30הגב לתגובה זו
- 3.לאוצר,אל תכנעו ליבואנים,יישר כח (ל"ת)מיימון 24/12/2023 08:22הגב לתגובה זו
- 2.אם לא יקנו. לצערי אנחנו לא אמריקאים כאשר מדובר בדר 24/12/2023 07:49הגב לתגובה זואם לא יקנו. לצערי אנחנו לא אמריקאים כאשר מדובר בדרישה לשירות טוב ולמחירים סבירים.
- 1.יוסי 24/12/2023 07:48הגב לתגובה זוואף ממשלה לא משנה את המצב מהייסוד . צריך היה להמשיך את הרפורמה הסלולארית גם בתחומי המזון והרכב. מה שנתניהו לא עשה. האדם הזה הרס אתה מדינה בכל בחינה.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
