BYD
צילום: BYD

הציבור רץ לקנות רכבים חשמליים לפני העלאת המס, אבל המחירים צריכים לרדת

מס הקנייה צפוי לעלות בינואר, אך החברות ימשיכו למכור את המלאי הקיים במחירים שלפני העלאת המס (צפוי שיהיה עד מרץ); התחרות העולמית בענף מביאה לירידת מחירים משמעותית והנפילה בשערי החליפין הוזילה את הרכבים בשיעור של 10%-5%.
עמית בר | (22)

משרד האוצר מפגין עמידות מול משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה ואינו מסכים לדחות את העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-20% ל-35%. באוצר נלחמים על כל שקל, במיוחד בהינתן המלחמה שתעלה כ-200 מיליארד שקל. סכום לא סופי. 

העלאת המס לא צודקת. אם אנחנו רוצים לקדם את הגנת הסביבה ולתרום את חלקנו לאקלים נקי, הממשלה צריכה לתת תמריצים כלכליים לרכישת רכבים חשמליים. בפועל, העלאת המס היא תמריץ הפוך. 

אולי יהיה שינוי של הרגע האחרון, בינתיים זה לא נראה. ומה עושים האנשים? חוששים שעליית המס תעלה את המחיר והם מסתערים. ראשית כדאי להבהיר שעליית מחירי הרכב אמורה להיות סביב 6%-7%, שכן העלאת מס הקנייה היא על עלות הרכב ולא על מחיר המכירה (שכולל גם מסים וכו'). שנית, סביר מאוד להניח שההנחה תימשך כי החברות עמוסות במלאי למשך 3-4 חודשים.

המלאי הזה יימכר בהתאם למיסוי הקודם. אז יש רכבים חשמליים לתקופה ממושכת, אבל של כמה חודשים, אבל הציבור מסתער כי הוא חושש שלא יהיה את הדגם שהוא מעונין בו.

החשש הזה מעליית מחירים הוא נכון, אבל הוא נובע מספינים של יבואני הרכב בלבד. יבואני הרכב נהנים מירידה חדה בשערי המט"ח בחודשיים האחרונים. למעשה, מחייר הרכב אמורים לרדת בכ-5%-10% בזכות הירידה בשערי החליפין, אבל בשוק הרכב אין באמת תחרות, אין דין ואין דיין. זה שוק שנשלט על ידי הענקיות, קרטל הרכב ששולט במחירים וברווחים.

מעבר לכך, מחירי הרכבים החשמליים בעולם בירידה משמעותית. טסלה, BYD הסינית ובכלל - כל החברות, דגש על חברות הרכבים החשמליות הסיניות מתחרות גם במחיר וזה אומר שליבואנים המקומיים יש מרווח תמרון מאוד גדול. 

מנגד, מחירי ההובלה שעולים ברקע התקיפות של החות'ים בתעלת סואץ מייקרים את עלות הרכבים, אם כי, לא מדובר על עלייה דרמטית. ההשפעה הגדולה יותר עלולה להיות בשל מחסור ברכבים בשל הארכת זמן ההגעה של הרכבים. מחסור עלול ליצור עליית מחירים. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כך או אחרת, שוק הרכב החשמלי זינק השנה כש-BYD מובילה את השוק. הצפי הוא שהיקף הרכבים החשמליים שיימכר השנה יהיה קרוב ל-20%. היקף מכירות הרכבים החדשים השנה צפוי להיות 280-290 אלף.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    משה 25/12/2023 09:09
    הגב לתגובה זו
    על ישראל, כולל על חלקי חילוף לרכבים, מתקיים להלכה כבר עכשיו בגלל העמדה האנטי ישראלית של השלטון הסיני. זו טעות חמורה לרכוש עכשיו רכבים סיניים
  • 19.
    חיים ב ס ר ט (ל"ת)
    רנטגן 24/12/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    ברול 24/12/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
    בשום מקום בעולם אין מיסים כאלה על מכוניות.אם כבר אז שיורידו על רכבים לא חשמליים!למה מכוניות צרירות לעלות בארץ כפול מאשר בחו"ל?אז אתה בוכה על העלאת המס למכוניות חשמליות שממילא המחיר שלהן אמור לרדת.המס עדיין יהיה הרבה יותר נמוך ממכטנית רגילה וככה צריך להיות אבל המדינה צריכה לסגור את פירצת המס הזאת שמטיבה עם העשירים!
  • 17.
    אנונימי 24/12/2023 11:42
    הגב לתגובה זו
    אני מפחד מהיום שלא תהיה לי בררה ואסור יהיה לנסוע על בנזין...מה אני יעשה???החשמלי זה הדבר הכי מגעיל שאי פעם נהגתי בו.זה מעלית עם אורות
  • 16.
    לא רץ ולא נעליים,המחירים לא יעלו (ל"ת)
    מיימון 24/12/2023 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אורן 24/12/2023 10:59
    הגב לתגובה זו
    כשהעלות לנסיעה זולה מתחבורה ציבורית אין םה צד סביבתי. הכל מאבקים של טייקונים
  • 14.
    שיעלו מעמ על רכב מעל 120 אלף ל25% ויבטלו מעמ על מזון (ל"ת)
    זליג 24/12/2023 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אלי 24/12/2023 10:28
    הגב לתגובה זו
    אל תהיי פראיירים מחירים פה יקרים ב-30% עושים עליכם סיבוב מפחידים אותכם לשו
  • 12.
    תחבצ 24/12/2023 10:23
    הגב לתגובה זו
    אלו צעצועים לעשירים בלבד אז שיואילו לשלם. שיפסיקו לקשקש שמי שקונה דואג לכדור הארץ. זה רק סטטוס ולא לשלם על דלק. חשמל גם מזהם והתהליך יצור וריטה כנ"ל. מספיק עם הלובי הזה... אכלתם את הראש. יאללה תכניסו יד לכיס העמוק שלכם ותשלמו עוד
  • 11.
    זוזו חלסטרה 24/12/2023 09:30
    הגב לתגובה זו
    כתב נחמד אף אחד לא רץ הציבור הבין ויחד הוא מנצח 120 אלף רכבים עומדים וימשיכו לעמוד עד שנקבל מחירי אירופה-ועכשו הראש במלחמה ולא ברכבים
  • 10.
    בא 24/12/2023 09:27
    הגב לתגובה זו
    הם מסרטנים,תחשבו על הילדים שלכם!!! וגם לא מפחיתים שום גזי חממה ,חשמל מיוצר מתחנת הכוח , אם כבר רכב היברידי .
  • 9.
    אמיר 24/12/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
    למלחמה באלה שרצחו, אנסו ושרפו אותנו ואת הילדים שלנו , כן? לא מלחמה באויב מדומה. מי שיכול להרשות לעצמו מכונית חשמלית לא צריך להיות מסובסד על ידי המדינה, היא עסוקה בדברים חשובים יותר כרגע אם לא שמתם לב. תתעוררו
  • 8.
    צודקים באוצר 24/12/2023 09:15
    הגב לתגובה זו
    מוטב שיעלו את המס הזה ולא מיסים אחרים שישפיעו על כלל האוכלוסייה
  • אחרי 90,000 ק"מ זה פשוט לא נכון. אתה טועה ומטעה. (ל"ת)
    איתי 27/12/2023 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    תפסיקו לקנות מכוניות מסינים! רק אמריקאי! (ל"ת)
    מתן 24/12/2023 08:48
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המכונאי 24/12/2023 08:41
    הגב לתגובה זו
    עלאק תורים ענקים כולם רצים לקנות אולי מספיק להלחיץ
  • 5.
    אנטי שמוקטריץ' 24/12/2023 08:27
    הגב לתגובה זו
    במקום לעודד נסיעה על רכבים חשמליים לשמירה על איכות הסביבה עוד החלטה מטומטמת לעידוד שתיה רוויה סוכר שהורגת אנשים ו"עוזרת " לקטיעת רגליים .
  • 4.
    הכל מתגמד שאחים ואבות נופלים במלחמה (ל"ת)
    ילדי ישראל 24/12/2023 08:27
    הגב לתגובה זו
  • צודק 100 אחוז,אין לי חשק לקנות כלום (ל"ת)
    מימון 24/12/2023 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לאוצר,אל תכנעו ליבואנים,יישר כח (ל"ת)
    מיימון 24/12/2023 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אם לא יקנו. לצערי אנחנו לא אמריקאים כאשר מדובר בדר 24/12/2023 07:49
    הגב לתגובה זו
    אם לא יקנו. לצערי אנחנו לא אמריקאים כאשר מדובר בדרישה לשירות טוב ולמחירים סבירים.
  • 1.
    יוסי 24/12/2023 07:48
    הגב לתגובה זו
    ואף ממשלה לא משנה את המצב מהייסוד . צריך היה להמשיך את הרפורמה הסלולארית גם בתחומי המזון והרכב. מה שנתניהו לא עשה. האדם הזה הרס אתה מדינה בכל בחינה.
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.


מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?