וורן באפט
צילום: טוויטר

ברקשייר האת'ווי מעדכנת את הפורטפוליו - מי בפנים ומי בחוץ?

במהלך שנחשב יוצא דופן, החברה של באפט ביקשה חיסיון בקשר לאחת מהחזקותיה בסך מיליארד דולר, שלפי הערכות מדובר בחברה פיננסית
אדיר בן עמי | (3)

ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B של וורן באפט מכרה את יתרת אחזקותיה בג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS ברבעון השלישי. בנוסף, החברה ביקשה מהרשות לניירות ערך האמריקאית לשמור בסוד את אחת או יותר מאחזקותיה והשמיטה את האחזקות הללו מהדוחות שהגישה. 

קיימת סבירות גבוהה שהמניות הללו הן של חברה פיננסית. שכן, בטופס ה-10Q האחרון חשפה ברקשייר כי החזקותיה במניות פיננסיות עלו ברבעון ב-1.2 מיליארד דולר, כשהחברה נמנעת מלחשוף בטופס ה-13F במה השקיעה. באפט מבקש מדי פעם חיסיון כאשר ברקשייר צוברת מניות ואינו רוצה להטות את השווקים. ברקשייר עשתה זאת גם בסוף 2020 שהחברה צברה אחזקות בשיברון CHEVRON CORP ובורייזון VERIZON . 

כדאי לציין כי באפט מבקש הפעם חיסיון על מה שהוא החזקה שנחשבת קטנה עבור ברקשייר - ככל הנראה בסביבות המיליארד דולר - כשתיק ההשקעות הכולל עומד על 350 מיליארד דולר. באפט כמובן לא אוהב לחשוף יותר ממה שהוא חייב על המהלכים שלו בבורסה, כדי שיוכל להשיג את המחיר האידיאלי. זה נחשב יוצא דופן שמשקיעים גדולים מבקשים סודיות מה-SEC ולפעמים הרשות לא נענית לבקשה. 

לפי הגשת ה-13F, ברקשייר כבר לא החזיקה במניות ג'נרל מוטורס בסוף הרבעון השלישי. מניות יצרנית הרכב ירדו ב-16% מתחילת השנה כשהחברה התמודדה גם עם שביתות עובדים שהסתיימו לאחרונה. ברקשייר מכרה גם כמה מהאחזקות הקטנות שלה, כולל פוזיציות בפרוקטר וגמבל PROCTER & GAMBLE , מונדלז אינטרנשיונל MONDELEZ ו-UPS UNITED PARCEL SERVICE . בנוסף, החברה הקטינה את אחזקותיה ב-HP HP ובענקית הנפט שיברון. 

הפוזיציות החדשות

ברקשייר הציגה פוזיציות חדשות ב-Liberty Live, הן במניות קלאס A והן במניות ללא זכות הצבעה. האחזקות הללו, בסך 16 מיליון מניות, היו תוצאה של ספין-אוף שבוצע באוגוסט מ-Liberty SiriusXM בה החזיקה ברקשייר כ-63 מיליון מניות. כל מחזיק ב-Liberty SiriusXM קיבל 0.25 מניות של Liberty Live Tracker עבור כל מניה. בוול-סטריט מאמינים כי החזקת Liberty SiriusXM הייתה יוזמה של טד וושלר, אחד משני מנהלי השקעות שעובדים עם באפט. וושלר וטוד קומבס, מנהל נוסף בברקשייר, מנהלים כ-10% מתיק המניות של החברה ולעיתים קרובות פועלים מבלי לעדכן את באפט. 

החברה של וורן באפט, פתחה פוזיציות גם ב-Sirius XM SIRIUS XM HOLDINGS בשווי של 44 מיליון דולר. מניות Sirius קפצו היום (רביעי) ב-8%, כשסביר להניח שגם הפוזיציה הזו נפתחה על ידי וושלר. בנוסף, החזקה נוספת של כ-223 אלף מניות ב-Atlanta Braves Holdings, שכנראה הגיעה מהספין אוף של Liberty Formula One.

מה המצב של ההחזקות הוותיקות של ברקשייר?

חלקה של ברקשייר באפל APPLE , המהווה כ-50% מתיק ההשקעות של החברה, ירד ל-157 מיליארד דולר מ-176 מיליארד דולר לרבעון, אם כי ברקשייר לא רכשה או מכרה מניות כלל. בנוסף, החברה שמרה על החזקות וותיקות שלה כמו בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA , אמריקן אקספרס AMERICAN EXPRESS וקוקה קולה COCA COLA ללא שינוי.  

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 16/11/2023 04:16
    הגב לתגובה זו
    מסיבות שונות,לדומא SIRIUS שנים סביב 5$ KHC וכן הלאה,אני כן עוקב אחר ג'ים סימונס ומיליארדרים נוספים,לא המלצה
  • יעקב 16/11/2023 15:46
    הגב לתגובה זו
    ותראה שהצליח
  • חייל אלמוני 16/11/2023 10:47
    הגב לתגובה זו
    הוא מפעיל אלגו למסחר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.