רכבים
צילום: shutterstock

המלחמה שמה ברקס לשוק הרכב: ירידה במכירות החדשות והמשומשות; אבל יבואני הרכב מכינים לכם הפתעה

שוק הרכב קפוא עכשיו, אבל קרטל הרכב עצר הזמנות כדי לגרום למחסור עתידי - ככה המחירים יעלו בהמשך, והרגולטור שותק
איציק יצחקי | (12)

בין השווקים והעסקים שנפגעים בעקבות המלחמה נמצא גם ענף הרכב. הקיפאון בשוק מורגש בכל הפרמטרים, הן של המכוניות החדשות והן ברכבים יד שנייה. בתחום המכוניות החדשות, המלאים פחות נמכרים, אם בשל הירידה הגורפת בצריכה מאז פרוץ המלחמה, במיוחד של פריטים יקרים, ואם בשל מצב הרוח הכללי שלא עושה חשק לרכישות מעין אלה. הנתונים מראים כי בחודש אוקטובר נמסרו כ-11,800 רכבים חדשים, ירידה של 28% לעומת אוקטובר אשתקד.

התוצאה היא כמויות גדולות של כלי רכב חדשים לא מכורים, בעיקר חשמליים, בשווי של מיליארדי שקלים, ובכל יום שעובר הם מתרחקים עוד קצת מההגדרה "חדש". אלא שההגדרה הזאת היא חמקמקה. על פי החוק בישראל, המודל של מכונית נקבע לפי מועד עלייתה לכביש, כך שככל שהמכוניות האלה ימשיכו "לשכב" בנמלים ובמגרשי רכב הן יתרחקו ממועד הייצור האמיתי שלהן, ועדיין ייחשבו לחדשות. הטריק הזה עוזר מאוד ליבואני הרכב. ובכלל - למרות שנראה שהיבואניות סובלות מהמצב, הן יכולות לצאת מנצחות. מיד נגיע להסבר.

 

שנה מאתגרת בשוק הרכב

עוד לפני המלחמה 2023 נחשבה לשנה מאתגרת לענף, לאחר שחרור צוואר הבקבוק בייצור ובאספקה של כלי רכב ב-2022 עם סיום משבר הקורונה. בעוד יבואני הרכב ביצעו הזמנות גדולות של רכבים חשמליים לקראת העלאת המס עליהם בתחילת 2024, ההאטה הגלובלית והפיחות בשער השקל קיררו את הביקושים, ואז פרצה המלחמה והכניסה את השוק לקיפאון.

מדובר על אובדן הכנסות משמעותי גם לקופת המדינה, שגם ככה סובלת מדלדול גדול על רקע הוצאות המלחמה הגדולות ואובדן של הכנסות מתחומים נוספים.

גם שוק הרכב יד שנייה מרגיש היטב את השפעת המלחמה. מאז שפרצה, היקף העסקאות בשוק נמצא בירידה חדה. זאת כאשר גם בשגרה החודשיים האחרונים של השנה נחשבים לחלשים מאחר שרוכשים פוטנציאליים מעדיפים להמתין לדגמי השנה החדשה, מה שמוריד אוטומטית את מחירי המכוניות המשומשות.

תת ענף של הרכב יד שנייה הוא שוק המכוניות להשכרה. גם כאן מדובר על מכה חזקה שחטף שוק ההשכרה לאחר שהתיירות לישראל נמחקה למעשה לחלוטין לאחר פרוץ המלחמה, וכשאין תיירים אין כמעט השכרות רכב, למעט אולי מצד מי שרכבו נפגע כתוצאה מהמלחמה וזקוק לרכב חלופי עד לתיקון הרכב הפגוע או רכישה של חדש במקומו.

כעת נותר לראות מה יהיו ההשלכות העתידיות. ככל שהמלחמה תתמשך, אפשר להניח ש"מצב הרוח הצרכני" יישאר בעינו, כך שאנשים לא ימהרו לרכוש רכבים חדשים. ואז נצטרך לראות האם יבואני הרכב יעשו הנחות ומבצעים משמעותיים כדי להיפטר מהמלאים שברשותן, ועד כמה הורדת המחירים על המכוניות החדשות תתגלגל לירידת מחירים גם בשוק הליסינג והיד שנייה. בכל מקרה, גם אם זה יקרה, זה כנראה לא יהיה ממושך.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

ירידת מחירים בשוק הרכב? קרטל הרכב מכין לכם הפתעה

התרחיש הזה נראה סביר כשמדובר בשוק משוכלל. בשוק הרכב המקומי המציאות שונה וקרטל הרכב יכול בסופו של דבר לנצח בגדול - להעלות את מחירי הרכבים וליהנות מהביקושים שיגיעו אחרי המלחמה (הרחבה: הנחות עכשיו, עליית מחירים בהמשך). אתם זוכרים את גל הביקושים אחרי הקורונה, ולמרות שאי אפשר להשוות, המסקנה מהקורונה שאנשים מחברים קניות, גם קניות רכב לשיפור במצב רוח. זה חלק מהדרך שלהם להרגיש חיים-מתפקדים, זה גם פיצוי על התקופה הקשה. יהיו לא מעטים שירגישו שהם צריכים להתחדש ברכב אחרי המלחמה. מעבר לכך, בינואר גם מתוכננת העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והיברידים, אם המלחמה תסתיים עד אז (בינתיים עושה רושם שזה לא ברקע), דצמבר יכול להפוך לחודש מצוין בשוק הרכב. 

יבואני הרכב גם מנפנפים בעליית שערי החליפין כגורם שידרבן קנייה. הם מספרים ללקוחות פוטנציאלים שכדאי לרוץ ולקנות אחרת הם יפספסו כי עליית שערי החליפין תעלה את מחירי הרכבים.  בתרחיש הזה שוק הרכב אולי מקבל מכה קלה בפגוש, אבל חוזר לעניינים מהר מאוד. ואנחנו שוב נזכיר כי יבואני הרכב הם קרטל כלכלי שנהנה מרווחיות עודפת. על פי בדיקה כלכלית של מבקר המדינה הקרטל הזה גורף מיליארדי שקלים כל שנה כתוצאה מרווחים עודפים שלא היו אפשריים אם היה מדובר בשוק תחרותי. 

מבנה השוק הקרטלי גם מאפשר לשחקנים לשחק ולתאם ולרמוז על מבצעים ומחירים. עכשו הם מדבררים את הצרות שלהם ואת העצירה המוחלטת של יבוא רכבים נוספים. למה הם עושים זאת? כדי ליצור מחסור. המחסור הוא הגורם מספר אחד לעליית מחירים. כשיחזרו הביקושים ולא יהיו  מספיק רכבים - המחירים עשויים לעלות. 

לסיכום - החודשים הקרובים הם נעלם גדול ובהחלט יכולות להיות הנחות אפילו משמעותיות, אבל יבואני הרכב מכינים לנו הפתעה. הם מכינים לנו מחסור, ואז כשיחזרו הביקושים המחירים יעלו. כל זה קורה כשכולם יודעים שמדובר בקרטל, כל זה קורה כשהרגולטור פשוט שותק. 

לכתבות קשורות:

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    שמיל 22/11/2023 07:44
    הגב לתגובה זו
    אופנוע ורכב פחות שמישים בפקקים ולכן גם טוחנים יותר זמן, דלק והוצאות אחזקה בכל נסיעה, לרכב גם אין כמעט חניות
  • 10.
    אבי 13/11/2023 14:15
    הגב לתגובה זו
    גם לגיפים ישנים
  • 9.
    כלכלן 13/11/2023 10:49
    הגב לתגובה זו
    אנחנו נתחיל לראות פשיטות רגל בקרוב אם לא יחתחו מחירים
  • 8.
    מני 13/11/2023 10:48
    הגב לתגובה זו
    במקום לפתוח לתחרות וגם לחייב תחרוץ במותגים הקיימים שלהם
  • 7.
    השוק החשמלי 13/11/2023 09:52
    הגב לתגובה זו
    ולבטח לעת מלחמה ומיתון
  • 6.
    לרון 13/11/2023 09:45
    הגב לתגובה זו
    שנעצרו במלחמה הן ההזדמנות לאחר המלחמה כמו קרסו ודלק רכב,לא המלצה,אך תתקנה מהר בבוא הזמן עוד לפני סיום המלחמה
  • 5.
    שלום 13/11/2023 07:22
    הגב לתגובה זו
    מכל רכב.
  • 4.
    ירושלמית 13/11/2023 05:20
    הגב לתגובה זו
    1. המחירים יעלו. זה יצליח להם. 2. הרגולטור שותק ? הוא מחייך מאוזן אל אוזן הרי ההכנסות שלו יעלו אף הן.
  • 3.
    כתבה לא מדוייקת 13/11/2023 05:06
    הגב לתגובה זו
    אל תמהרו לרכוש חדש נמל אילת והמחסן הצפוני מלא אלפי מכוניות אל תמהרו לרוץ לרכוש מחירים יירגו
  • 2.
    אשליה!! שוק הרכב יתרסק ומי שרוצה לשרוד יוריד מחירים (ל"ת)
    אבי 13/11/2023 04:03
    הגב לתגובה זו
  • לרון 13/11/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    הם ההזדמנות ,ככה עושים כסף ראו את מעשי באפט בעבר,היום הוא די בסוף דרכו הפיננסית,למרות דברי גרינברג גאוננו
  • 1.
    מישהו צריך לשלם את הריביות. מכונית חדשה. או ישנה. 13/11/2023 00:09
    הגב לתגובה זו
    מישהו צריך לשלם את הריביות. מכונית חדשה. או ישנה. הכסף לא מחכה לאף אחד. חיבים לשלם עליו ריבית.
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.


מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?