מי ייהנה מהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה - ועד כמה היא תפתור את בעיית הפקקים?
חכו רגע עם המזל טוב, אבל תכינו אותו. הקו האדום של הרכבת הקלה אמור להתחיל לפעול בחודש הבא לאחר שנים של עבודות ועיכוב של שנה וחצי בפתיחה. אמור - כי כמו שההיסטוריה והבירוקרטיה הישראלית לימדו אותנו, זה לא קורה עד שזה קורה. חברת נת"ע, האמונה על הקמת הקו ופתיחתו, מבצעת בחודשים האחרונים "הרצות" ומבחני בטיחות לקו האדום שהיה אמור להתחיל לפעול בחודש אוקטובר 2021. מי שזכתה במכרז להפעיל את הרכבת הקלה היא אגד, שבכך מרחיבה את פעילותה תדמיתה מחברת אוטובוסים לחברת תחבורה ציבורית מגוונת.
מסלול הקו האדום מתחיל בדרום בת ים, לא רחוק משכונת נווה חוף שבראשון לציון מדרום, נוסע צפונה דרך העיר לכיוון יפו, מרכז תל אביב (באמצעות מנהרה), ציר ז'בוטינסקי ברמת גן ובבני ברק ומתפצל בסמוך למחלף גהה כאשר זרוע אחת ממשיכה צפונה לכיוון תחנת הרכבת קריית אריה ואילו הזרוע השנייה ממשיכה בנסיעה על ציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה עד לתחנה המרכזית בעיר. בעתיד צפוי להתארך מסלול הקו האדום דרומה לתוך ראשון לציון עם 3 תחנות עד לתחנת הרכבת (הכבדה) "משה דיין" ולהתחבר שם עם הקו הירוק העתידי שנמצא בימים אלו בבנייה ומיועד להיפתח ב-2028.
עבודות התשתית של הקו האדום בתל אביב יצרו כאב ראש גדול במיוחד לתושבים ולבעלי העסקים, בעיקר במקומות בהם היא עוברת מעל פני הקרקע כמו יפו ושדרות ירושלים. גדרות שהונחו במשך כ-4 שנים בכניסה לעסקים בשדרה פגעו משמעותית בנפח המסחר וחלק מהעסקים אף נאלצו לסגור. קריאות רבות גם נשמעו נגד העירייה שלא הקלה עימם ודרשה את תשלומי הארנונה בזמן ללא הנחות. גם בעלי הדירות סבלו ולמרות הביקוש הגדול לגור בתל אביב, נאלצו להוריד מחירים על מנת למצוא שוכרים שמוכנים לספוג את רעשי העבודות. אבל כל אלו צפויים להשתנות. העבודות בשטח הסתיימו, הגדרות הוסרו, ופעילות הרכבת שתחל בחודש הבא צפויה להזרים מיליוני נוסעים מדי שנה לאורך התוואי. פעילות העסקים צפויה לגדול וגם בעלי הדירות יוכלו ליהנות מעליית ערך ומדי שכירות גבוהים יותר.
מחיר הנסיעה למקרה ששאלתם זהה למחיר נסיעה באוטובוס ולרכבת הקלה בירושלים - 5.5 שקל למרחק של עד 15 ק"מ, הכולל אפשרות החלפה ללא עלות בתוך 90 דקות מהתיקוף הראשון. נסיעה לכל אורך התוואי מבת ים ועד לפתח תקווה לא צפויה להיות מהירה במיוחד ותעמוד על כ-70-75 דקות. ארוך? כן. אבל צריך לזכור שהרכבת הקלה פחות הוקמה על מנת שאנשים ייסעו בה לכל אורכה אלא על מנת לחבר את הערים כולן, בדיוק כמו שהרכבת מבאר שבע לנהריה מסיעה את רוב הנוסעים אל ומתל אביב.
- בשורה לירושלמים: הקו האדום של הרכבת הקלה חוזר לשירות מלא
- אושרה תכנית קו M2 של המטרו שיחבר בין חולון לפתח תקווה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולמרות החגיגיות שבאירוע, הקו האדום לא צפוי להקל יותר מדי על התנועה בתל אביב. מדובר בשישית מתוך רשת של 3 קווי רכבות קלות ו-3 קווי מטרו שעתידים לשנות את פני התחבורה בגוש דן. השלמתם של כל הקווים צפויה לארוך עוד שנים רבות כאשר כל קו יקל בתורו על העומס. עם זאת, הקו האדום אכן יקל במידה מסוימת על העומסים בתחבורה במרכז גוש דן כשלפי ההערכות של נת"ע הוא צפוי להסיע כ-230,000 נוסעים ביום ויותר מ-70 מיליון נוסעים מדי שנה.
אחת השאלות שנדונה סביב הפעלת הקו האדום היא הפעלתו בשבת. שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי הודיעה כי הקו האדום אכן יופעל בשבת אבל לאור חילופי השלטון בישראל הרכבת הקלה אינה צפויה לפעול בסופי השבוע. כאן המקום להדגיש כי אחת הדרכים לגרום לאזרחים להעדיף את התחבורה הציבורית על זו הפרטית ולהניא אותם מלרכוש רכב, היא יצירת מערך תחבורה ציבורית מגוון, יעיל וזמין, כזה שפעיל לכל אורך שעות היממה, גם אם בתדירות נמוכה בלילות וגם בכל ימות השבוע. היעדר זמינות התחבורה הציבורית, מכל סוג שהיא, פוגעת בהכרח בהעדפת השימוש בה על התחבורה הפרטית.
- 3.טוליפ 19/04/2023 10:14הגב לתגובה זופשוט לא יאומן כל העסף והזמן שהושקע ובסוף לא תעבוד בסופשים
- 2.צדק 17/04/2023 22:27הגב לתגובה זואם כבר כל 4 דק רכבת וחייבים לקצר זמנים צריך לקחת גם אוטובוס להגיע למקום העבודה
- 1.אם לא תפעול בסופ"ש לא תשפיע על אומס בכלל, בזבוז ענק (ל"ת)לרינה 17/04/2023 16:49הגב לתגובה זו
- רם 23/04/2023 07:56הגב לתגובה זולך לחו"ל שם יש תחבורה ציבורית בשבת. לגויים אין שבת ליהודים כן!
- הדס 06/06/2023 10:19חיה ותן לחיות
- חי 17/04/2023 18:48הגב לתגובה זוהעומס בתנועה הוא בימות החול ולא בשבתות לכן להפעלת הרכבת הקלה בשבת אין כלתרומה משמעותית בהפחתת עומס התנועה.
- זיו 17/04/2023 19:34אם לא תהיה בשבת, האנשים לא יוותרו על קניית רכב. יסעו לבלות בתל ביום שישי בערב... יקנו רכב יסעו לים בשבת...יקנו רכב כדי לסעוד מאושפז בבית החולים...יסעו ברכב הבנת את זה ברוך :-)?
- גד 17/04/2023 19:33למי שיש רכב, לא יתקרב לקלה, בגלל זמני נסיעה איטיים, חוסר תחבורה פנימית בעיר (לא תמיד היעד שלך צמוד לתחנה) בניו יורק רוב התובים לא מחזיקים רכב פרטי כי יש תחבורה ציבורית כל הזמן. אם ישביתו את הקלה בשבת, כולם ימשיכו לרכוש מכוניות כדי להיות ניידים ביום החופשי
- אופק 17/04/2023 19:09אם הרכבת לא פועלת בשבת ואני צריך לא שומר שבת, אני אחזיק רכב כדי שלא אהיה מוגבל בשבתות. ועכשיו נסתכל על יום חול. לא משנה כמה עמוסים הכבישים יהיו וכמה נת"צים יקימו, הנסיעה ברכב הפרטי תמיד קצרה או שווה בזמנה לתחבורה הציבורית הצולעת בארץ. אז למה שבן אדם שמחזיק רכב לא יסע בו לעבודה בשעות העומס? זה נוח יותר והאופציה השנייה לא מהירה יותר.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
