נתניהו מעריך "גירעון של רק 1%" - אבל יהיה קשה להגיע לשם
"אנחנו כנראה צופים גירעון של 1%. אני לא זוכר דבר כזה בכל שנותיי כאן כראש ממשלה או כשר האוצר. זה סימן טוב לבאות. כלכלת ישראל היא אחת מהכלכלות המובילות בעולם כיום. התקציב הזה וחוק ההסדרים שיבוא בעקבותיו יבטיחו את המשך המגמה הזאת", כך אומר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה לשנים 2023-2024.
ראש הממשלה אמנם מנסה להרגיע את המשק הישראלי עם אמירה - חשובה - שהמשמעות שלה היא שהממשלה לא תשתולל בהוצאות במסגרת התקציב, אבל השאלה היא כמובן אם זה בכלל אפשרי, כשיש את כל ההסכמים הקואליציוניים, הדרישות של שרי הממשלה (שכל אחד מהם מוכן לכל קיצוץ אפשרי, בכל משרד ממשלתי אחר - רק לא במשרד שלו) וכאשר במקביל באוצר צופים ירידה של 3.5% בגביית מסים וקרנות פנסיה אמריקאיות שהכניסו עשרות מיליארדי דולרים לישראל (ולכן גם המדינה קיבלה 15 מיליארד דולר מס הכנסה ב-3 השנים האחרונות) כבר לא צריכות להשקיע בישראל ומוציאות את הכסף שלהן - ללא קשר לרפורמה המשפטית ועוד לפני שהזכרנו את המילים הללו. נחזור לכך עוד רגע.
נתניהו חזר על הבטחתו להעניק חינוך חינם מגיל 0 עד 3, "התחייבות שהבטחנו אותה ואנחנו נקיים", ובנוסף הוא גם התגאה בתוספת של מיליארדי שקלים למערכת הביטחון (למרות הפנסיות המנופחות ולמרות הגדלות הרמטכ"ל הלא חוקיות, שאותן אישרה בדיעבד הממשלה הקודמת - להרחבה: כאן וכאן) וכן בתוספת כסף למשרד לביטחון לאומי (לשעבר - המשרד לביטחון פנים) כדי להביא עוד אלפי שוטרים למשטרה, הקמת משמר לאומי, הקמת תחנות משטרה ועוד. הוא מבטיח להקצות "סכומי ענק" לתכנון של מערכת רכבות מהירות שייסעו במהירות של מאות קמ"ש, "כדי לחבר את מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת. אזרחי ישראל יוכלו לגור במה שקרוי 'הפריפריה' ולהגיע למרכז, לתחנה המרכזית בתל אביב, בתוך שעה".
השאלה הגדולה, שנכון לעכשיו אין עליה תשובה, היא מאיפה יגיע הכסף לכל התוכניות הללו - וזה עוד לפני שדיברנו על חוסר ההיגיון הכלכלי בתוכניות כמו חינוך חינם מגיל אפס ורכבות קליע לפריפריה. מדובר על התחייבויות של מיליארדי שקלים, וזאת בשעה שהמשק הישראלי צפוי להתמודד עם ירידה בהכנסות בשנה הקרובה של 3.5%, כך על פי הערכת הכלכלנית הראשית באוצר (אבל תקווה לעלייה של 3.4% בשנת 2024). הוצאות הממשלה צפויות להגיע ליותר מ-480 מיליארד שקל השנה ויותר מ-500 מיליארד בשנה הבאה. בינתיים יש פער של 11 מיליארד שקל בין תקרת התקציב המותרת לבין תוכניות הממשלה.
- מחירי הדירות בת"א בצניחה - על ההמשך ועל הפיל שבחדר
- האם נתניהו יקבל חנינה מהרצוג? תרחישים וסיכויים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"קיים פער משמעותי בין סך מחויבויות הממשלה לבין מגבלת ההוצאה המותרת הנוכחית, אשר עומד על כ-11 מיליארד שקל בשנים 2024 עד 2027 בממוצע" אומרים היום במשרד האוצר. "על מנת לשמור על המסגרות והכללים הפיסקליים, פער זה מצריך צעדי התכנסות מצד הממשלה בצד ההוצאה" - כלומר קיצוצים.
המדינה עלולה להכניס פחות כסף מהתחזיות - יש לכך כמה סיבות
מעבר לכך, ברוב השנים המדינה 'מפספסת מלמטה' את תחזיות התקציב. ברוב השנים המדינה מכניסה בפועל פחות. שנת 2022 הסתיימה עם עודף תקציבי של 9.8 מיליארד שקל (עודף של 0.6%) אבל זה היוצא מן הכלל שממש לא מעיד על הכלל. למעשה, מדובר בשנה הראשונה מאז 1987 שיש כזה עודף תקציבי. גירעון הוא הפער בין צפי הגבייה של המדינה לבין הגבייה בפועל. תוכנית העבודה של נתניהו היא גירעון של 1%, אבל מה יקרה אם הגבייה תהיה בפועל משמעותית פחות ממה שהוא תכנן? במקרה כזה הגירעון יהיה גבוה הרבה יותר מאותו 1% שאליו מכוון ראש הממשלה.
ובנוסף, כלכלנים מתריעים שהכסף שנכנס בשנים האחרונות להייטק כבר לא יגיע באותן מאסות של השנים הקודמות. תגידו, ברור שלא, זה בגלל הרפורמה המשפטית. אז האמת היא אחרת - קרנות הפנסיה האמריקאיות חיפשו איפה להשקיע את הכסף כאשר הריבית בעולם הייתה אפסית. הן הגיעו גם לישראל (ממש לא רק) והזרימו לפה השקעות בהיקפים של עשרות מיליארדי דולרים בשנים האחרונות. על פי ההערכות, מדובר על 30 מיליארד דולר ב-3 השנים האחרונות. אבל בשנה האחרונה המגמה השתנתה, שוב - הרבה לפני הרפורמה המשפטית - והם מוציאים את הכסף. למה? כי בארה"ב הם מקבלים תשואה של 5% באג"ח והם כבר לא צריכים לחפש השקעות מסוכנות יותר מחוץ לארה"ב. כשהמדינה נותנת אג"ח אטרקטיבי משקיעים נוטים לקחת פחות סיכון (להרחבה לחצו כאן). אתם קוראים גם כאן בביזפורטל שהמניות הפכו לפחות אטרקטיביות בעקבות עליית התשואות בשוק האג"ח ושעכשיו זה "זמן אג"ח" (למשל כאן וכאן) ואם זה נכון לנו בישראל - זה נכון גם לאותן קרנות פנסיה ענקיות. בשורה התחתונה - ההכנסות של המדינה יצטמצמו גם בגלל זה.
- העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
- הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
כך אמר לאחרונה בראיון לביזפורטל, ד"ר עדו קאליר, ראש ההתמחות ניהול סיכונים בקריה האקדמית אונו: "זו לא חכמה להיות שר אוצר בתקופה של אביגדור ליברמן או ישראל כץ ולהגיע לאפס גירעון כשנכנס לפה כל כך הרבה כסף. יהיה הרבה יותר קשה לסמוטריץ' לעשות את זה כשהכסף יוצא מישראל".
תוסיפו לכך גם את הסיפור של הרפורמה המשפטית - אם גם זו באמת תשפיע לרעה על המשק, כפי שמעריכים הכלכלנים - ותקבלו עוגה הרבה יותר מורכבת לתקציב המדינה מאשר בשנים קודמות.
בשורה התחתונה, האוצר עצמו צופה ירידה משמעותית בהכנסות. אז בזמן כזה צריך לצמצם הוצאות ממשלתיות. כיצד נתניהו מתכוון לרבע את המעגל? נצטרך להמתין ולראות מה נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' יעשו בפועל ואלו שרי ממשלה ש'נשכבים כעת על הגדר' יספגו בסופו של דבר את הקיצוץ (המתחייב).
למה חינוך חינם מגיל אפס ורכבות קליע לפריפריה לא הגיוניות מבחינה כלכלית?
רכבת קליע היא דבר מיותר, ממש כמו שהרכבת לאילת לא הגיונית מבחינה כלכלית. מדובר בהוצאות עתק של עשרות מיליארדי שקלים כדי ליצור פרוקייטים שלא 'יחזירו את ההשקעה'. למשל: כשעוד בנו את הרכבת המהירה ירושלים ת"א נשאלו פעם המתכננים מדוע הם בונים את הרכבת כדי שזו תיסע במהירות של 140 קמ"ש ולא הרבה יותר. הם ענו שאין בכך שום טעם, כי עד שהרכבת תאיץ למהירויות של 200 קמ"ש היא כבר תצטרך להאט לקראת העצירה. מדובר בהוצאות גדולות נוספות ואין בכך היגיון שיחסכו אולי עוד כמה דקות בנסיעה של הרכבת. הם יודעים כמובן על מה הם מדברים. הרכבת הזו עלתה 7 מיליארד שקל, וזה כנראה שווה את ההשקעה, אבל אין טעם להשקיע עוד הרבה מאוד כסף בשביל תועלת קטנה מאוד.
כך גם ברכבות המהירות שיחברו את הפריפריה - קודם כל אין מספיק תושבים בפריפריה הרחוקה כדי שזה ישתלם כלכלית לשנע אותם כך ברחבי הארץ. בנוסף, מדובר בעלות עצומה שספק אם אי פעם היא תחזיר את ההשקעה. וכמובן - רכבות קליע מגיעות ממדינות שבהן המוני אנשים (לא כמה עשרות אלפים במקרה הטוב אלא מיליונים) צריכים לעבור ממקום למקום ולחצות כל יום מאות קילומטרים. מדינת ישראל כולה היא רק 410 קילומטר, ממטולה עד אילת (בקו אווירי). מהצפון ועד תל אביב זה רק 140 קילומטר (קו אווירי). האם בשביל מרחק כזה ומספר תושבים כל כך נמוך הגיוני להוציא עשרות מיליארדי שקלים? כלכלנים יגידו לכם שממש לא.
ומה לגבי חינוך חינם מגיל אפס עד 3? - הקואליציה הנוכחית נשענת (כמו רוב ממשלות ישראל בעבר) על המפלגות החרדיות. לחינוך חינם מגיל אפס יש - אולי - הצדקה, רק אם היא תינתן למשפחות שבהן שני בני הזוג עובדים, ובמשרה כמה שיותר מלאה. ההצדקה לחינוך חינם כזה היא כדי לעודד אנשים לצאת לעבוד, אבל אם אנשים בוחרים ללמוד תורה (וזה בסדר גמור, זו זכותם המלאה), אין שום סיבה שמשלם המסים יממן בייביסיטר על הילדים. מעבר לכך - אם תחשבו על זה, הציבור החילוני בישראל מביא לעולם פחות ילדים מאשר הציבור החרדי. כלומר, כלכלנים חוזרים ואומרים שהמשמעות של חינוך חינם מגיל אפס היא בעצם העברת כסף ממשלם המסים החילוני לציבור החרדי. האם זה מה שרוב הציבור רוצה? אתם יודעים לבד את התשובה.
- 24.ל 25/02/2023 17:47הגב לתגובה זומראה על עומק הבעיות,כמו אורך פסקי הדין המיותרים באריכותם
- 23.ל 25/02/2023 17:46הגב לתגובה זוהאמירה אינה חשובה,היא פשוט עוד אמירה סת מית מבית מדרשו,איפה יאיר ?
- 22.ל 25/02/2023 17:38הגב לתגובה זומהקגב,נתניהו עדיין ברים
- 21.ל 25/02/2023 17:37הגב לתגובה זובה ביביב וסמטוריצצצצ צועקים על הדולר "נו תתרומם אנרכיסט" כ ך הגרעון רק הפוך
- 20.אורן 24/02/2023 19:32הגב לתגובה זואף אחד לא מאמין למילה שלו
- 19.מהנדס תוכנה מנוסה 24/02/2023 10:36הגב לתגובה זוועכשיו אני סוף-סוף יכול להגר לחו״ל, איפה שיש לי רמת חיים נורמלית וחיים בריאים לגוף ולנפש. אין קשר לרפורמה המשפטית שאני כן תומך בה, פשוט בארץ החיים שלי לא בריאים, חלק לא מבוטל גם באשמת הממסד והממשלות האחרונות אבל לא רק...
- 18.אורני 24/02/2023 09:57הגב לתגובה זומי שעדין מתיחס לביבי עם הסיפורים שלו יתעורר למדינה מרוששת ואתם יודעים מה עושים דיקטטורים במצב הזה יוצאים למלחמה את תתכוננו למלחמה אזורית ונזק אדיר
- 17.שאול 24/02/2023 06:17הגב לתגובה זוהיה לנו טוב ונגמר . ממשלת עבריינים , פירומנים ושקרנים כשבראשה נאשם נמלט תוביל אותנו לאסון כלכלי משפטי וביטחוני .
- ל 25/02/2023 17:40הגב לתגובה זוטוב מאוד. מקבלים מה שרוצים ודורשים,אז מה רע?למי רע?
- 16.הדג מסריח מהראש 24/02/2023 06:08הגב לתגובה זועוד שקר לרזומה . היה לנו טוב ונגמר .
- ל 25/02/2023 17:41הגב לתגובה זומה אתהה אומר!?!?!?!?! ומה אומר גנץ? ויעלון?
- 15.פיטבול 24/02/2023 01:30הגב לתגובה זוועם אוהבי אדם. המדינה והימין לא רואים בנו אחים. למה שנראה בהם אחים?
- לרון 25/02/2023 17:43הגב לתגובה זווהשמאל באוגנדה,יופי של פיתרון
- 14.קרקס נתניהו 23/02/2023 23:53הגב לתגובה זומה אתם מאמינים לו? הוא ירוקן את הקופה הציבורית
- 13.עם מטומטם 23/02/2023 22:48הגב לתגובה זוקיבלנו מושחתים ועבריינים שיהפכו את כולנו לעבדים עניים.
- 12.שקרן (ל"ת)שקרן 23/02/2023 21:37הגב לתגובה זו
- 11.יאיר 23/02/2023 21:28הגב לתגובה זובגלל הקיפאון ואולי הירידה בשוק הדיור תהיה ירידה דרמטית בהכנסות
- 10.לעם טיפש מגיע בן אדם שהשחיתות היא דרך חיים בשבילו (ל"ת)יותם 23/02/2023 20:54הגב לתגובה זו
- 9.הגרעון יגיע ל 7% עם כל הקומבינות שלו ושל ממשלתו והבתים (ל"ת)יעל 23/02/2023 20:50הגב לתגובה זו
- 8.פשוט בינוקיו משקר ומשקר ללא הפסקה,פשוט בושה של בן אדם (ל"ת)רונן 23/02/2023 20:48הגב לתגובה זו
- 7.נתניהו 23/02/2023 19:48הגב לתגובה זואני משקר אתם יודעים שאני משקר אני יודע שאתם יודעים שאני משקר אבל אני יודע רק לשקר והעם בחר בי כדי שאשקר ואהרוס כל חלקה טובה במדינה
- 6.אנונימי 23/02/2023 19:43הגב לתגובה זולא שכחנו את הגרעון של הקורונה ואת הגרעון שלך ושל שטייניץ 40 מליארד
- 5.שוב סידרו עודף תקציבי ליצירת גרעון וביזבוזים אצל המושחת (ל"ת)אנונימי 23/02/2023 19:41הגב לתגובה זו
- 4.ישראל 23/02/2023 19:19הגב לתגובה זויהיה פי 3 לפחות ממה שהוא אומר. ושוב הציבור החילוני העובד יצטרך לשלם יותר מיסים לטובת האלה שבממשלה שלא עובדים ולא הולכים לשרת בצה"ל.
- 3.הבטחות בשפע לאיש השמן, כרגיל על חשבון משלם המיסים. (ל"ת)האיש הרזה 23/02/2023 19:10הגב לתגובה זו
- 2.יש מישהוא שמאמין לנתניהו חוץ מהעורך של ביזפורטל (ל"ת)אופיר 23/02/2023 18:34הגב לתגובה זו
- יאיר 23/02/2023 21:28הגב לתגובה זוומכאן תבין הכל
- 1.אני לא כלכלן ובטח לא שקרן פוליטי ולדבר לא עולה כסף 23/02/2023 18:25הגב לתגובה זואני לא כלכלן ובטח לא שקרן פוליטי ולדבר לא עולה כסף ומי בכלל מאמין לנתניהו
- רק מימון 2 הבתים שלו, זה גירעון של 2.2%.... (ל"ת)מרקוס 23/02/2023 18:36הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
