מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה קורסת, האם היא אטרקטיבית? לא בטוח

השווי של החברה של אילון מאסק ממשיך להחתך במיליארדי דולרים ושנת 2022 תהיה השנה הרעה ביותר שהמניה חוותה מעולם; לראשונה - נמצאת במכפיל רווח עתידי של 20
מתן קובי | (13)

חברת הרכבים החשמליים TESLA INC איבדה (נכון לעכשיו) בחודש דצמבר מעל ל-40% משוויה ולא בטוח שאנחנו בכלל קרובים לסוף. בזמן הקורונה המניה זינקה במאות אחוזים - בשפל של מרץ 2020, עם התחשבות בספליט שעשתה באוגוסט האחרון, הגיעה המניה למחיר של כ-25 דולר ומאז הספיקה לטפס עד ל-415 דולר בנובמבר הקודם. הירידות שהגיעו ב-2022 נבעו משלל סיבות, חלקן קשורות לחברה, חלקן קשורות למצב הכלכלי בעולם וחלקן בכלל נבעו מההתנהגות של המנכ"ל והמייסד של החברה - אילון מאסק.

טסלה ביססה את עצמה בתור יצרנית רכבים חשמליים, כשחלק משמעותי מהרווחים לא הגיעה ישירות מהמכירה של הרכבים שלה. הייתרון של טסלה, בתור יצרנית של רכבים חשמליים בלבד, הוא כי היא יכלה להפיק רווחים רבים מכמות גדולה של קרדיט פחמן שהפיקה מייצור של אותם הרכבים. הקרדיטים הגיעו מהממשל ונועדו לתמרץ חברות אמריקאיות להתקדם אל עבר עתיד נקי יותר מבחינה אנרגטית - כל חברה חייבת לעמוד במכסה מסויימת של קרדיטים על כל רכב שהיא מוכרת. על כל רכב חשמלי/היברדי שחברה מסויימת מוכרת היא יכולה לקבל קרדיטים. יצרניות הרכבים יכולות גם לקנות קרדיטים (אם חסרים להן בכדי לעמוד במכסה הדרושה) - טסלה הרוויחה מכל העניין ורשמה רווחים נאים מהעניין, שכן לא היה לה צורך בכמות כה גדולה של קרדיטים.

המשקיעים כאמור אהבו את החברה מאוד וכמו שכבר ראינו - היא שיגשגה בקורונה, עד כדי כך שהפכה ליצרנית הרכב הגדולה בעולם (רק לפני כשנתיים טסלה בכלל נכנסה למדד ה-S&P 500). ב-2022  המצב השתנה, המשקיעים התחילו לברוח מהמניה לאחר שהבינו שהתמחור היה גבוה והזוי מדי - לאורך כל שנה שעברה טסלה נמצאה במכפיל רווח של מעל ל-200. החברה נמצאת כעת במכפיל רווח עתידי של 20 לקראת שנה הבאה וככל הנראה שנראה אותה מגיעה למכפיל נמוך מזה.

המייסד מאסק התעסק ללא הרף בשנה האחרונה סביב הרכישה של טוויטר, אותה ביצע לפני כמה חודשים בתמורה ל-44 מיליארד דולר. המשקיעים לא העריכו את כמות הזמן והמאמץ שהשקיע מאסק בזמן שיש לו חברה אחרת לנהל, זאת שהוא בעצמו אמר שיכולה להגיע לשווי של 4.4 טריליון דולר. טסלה עומדת כעת על שווי של 355 מיליארד דולר ולא ברור איך אפשר בכלל לחלום על שווי כזה, בטח כשהמנהל הראשי של החברה מתעסק בציוצים ומריבות ברשת החברתית החדשה שלו.

בנוסף למאסק ולטוויטר, טסלה תלויה מאוד בסין בכדי לייצר את הרכבים שלה וזה שהמדינה החמירה את תקנות הקורונה שלה במהלך השנה לא עזר לכך. כעת המדיניות של הממשל נהיית יותר מקלה, אך הבעיה שמספר ההדבקות בקורונה רק ממשיך לעלות ומשבית את הפעילות של עסקים רבים, ביניהם טסלה. לאחרונה דווח כי החברה תפחית את קצב הייצור שלה בסין בעד 20%, זאת ביחד עם ההודעה של המתחרה -  NIO INC , שהורידה היום את תחזיותה לרבעון הקרוב. בנוגע לטסלה האנליסטים לא צופים עתיד ורוד - האנליסט של וודבוש, דן איבס, אמר - "אנו מאמינים שיחידות האספקה של 4Q נמצאות כעת בטווח של 410,000-415,000 מההערכה הקודמת שלנו של 450,000 ומתחת למספרי שמעריך השוק בטווח של כ-435 אלף".

נחזור רגע למאסק. במהלך השנה האחרונה המנכ"ל של החברה מכר מניות של החברה במעל ל-20 מיליארד דולר, ממש לא מה שהמשקיעים רוצים לראות. מאסק הודיע בשבוע שעבר כי לא ימכור יותר מניות של החברה במשך שנתיים לפחות - בגלל האמונה בחברה או דווקא בגלל שעכשיו השווי של אותן המניות נחתך בצורה קיצונית? רק לפני פחות משבועיים מאסק מכר מניות בשווי של 3.6 מיליארד דולר, כשהן היו בשווי גבוה ב-45% משווין העכשווי.

האם החברה מעניינת כעת?

המצב הכלכלי בעולם לא צפוי להשתפר ורבים מאמינים כעת כי העולם יכנס למיתון בשנת 2023, בזמן מיתון קשה לצפות שטסלה תמכור אותה כמות של רכבים כמו שהיא הייתה רגילה למכור בשנה האחרונה, מה שישפיע כמובן על ביצועי המניה. בשבוע שעבר החברה יצאה עם מבצע לקראת סוף השנה בנוגע לחלק מהדגמים שלה בניסיון להגדיל את היקף המכירות של הרבעון האחרון של 2022 - הנחה השווה ללפחות 7,500 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוגע למאסק ולטוויטר, אילון ביצע סקר ברשת החברתית בו שאל את המשתמשים האם עליו לפרוש מניהול החברה, תוצאות הסקר היו ש-57% מהמצביעים מאמינים כי עליו לפרוש. מאסק אמר כי יענה לתוצאות הסקר, אך רק לאחר שימצא מחליף ראוי, בינתיים המשקיעים של טסלה יצטרכו להמשיך לצפות במשחקים של המנכ"ל שלהם.

החברה אמנם נמצאת במכפיל רווח עתידי אטרקטיבי ונמוך, אך כמו שזה נראה כרגע, הדרך למטה עוד ארוכה ויכול להיות שאפילו קניה עכשיו תוביל להפסדים גדולים למשך זמן מה. בטווח הארוך, נראה כי הלקוחות של החברה אכן מרוצים ממנה ומהמוצרים שלה, היא ממשיכה לפתח רכבים חדשים ומבחינת הרכבים החשמליים - היא בהחלט המובילה, השאלה כעת מבחינת החברה היא כנראה מתי נצא מהמצב הכלכלי הרעוע ולאור זאת שאין תשובה ברורה ושהחברה רק מורידה את תחזיותה, קשה להאמין כי הירידות יפסקו בקרוב.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    לילי 29/12/2022 07:37
    הגב לתגובה זו
    השוק תימחר חברות מכוניות כחברות צמיחה . עם ריבוי מספר החברות שמייצרות מכוניות חשמליות , כחול אשר על שפת הים כל חברות המכוניות ימדדו לפי הרווח שהן מכניסות . הרווח של טסלה ואחרות נשחק בשל התחרות העזה . רק החזקים ישרדו כמו תמיד .
  • 11.
    דני 28/12/2022 15:38
    הגב לתגובה זו
    יש לי מערכת נקראת bestoptionsimulator היא נותנת סקירות מעלפות, אני כבר חודשיים בשורט על טסלה בזכותה ומורווח פיצוצים
  • 10.
    Bond 28/12/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    כל שנה וגם השנה שיאים חדשים בשורה העליונה והתחתונה. זה הזמן לאסוף לטווח ארוך בלבד.
  • 9.
    jcno 28/12/2022 07:24
    הגב לתגובה זו
    כותב המאמר לא הבין השורטיסטים הריחו דם הבינו שאלון מאסק מדמם עם טוויטר ואז מגיעים הכרישים ונוגסים בלויתן אלון מאסק לצורך רכישת טוויטר מימן מכסםו 25 מליארד דולר וטוויטר עלתה לו 40 מליארד הוא לקח הלוואות עם ביטחון טסלה עכשיו הוא בצרות מחזיק מטסלה כ 13% מחר מחרתיים עם נפילה נוספת של טסלה יבואו אליו הלווים וידרשו פרעון הלוואותיהם ואז... מזמן איבד את מקומו בראשות עשירי העולםהשורטיסטים עשו משורט על טסלה בחודש האחרון רווח של כ20 מליארד דולר בהצלחה אלון מאסק
  • 8.
    את צריכה טסלה ? נתניהו ואיי הבתולה מחסנים בהוואי ובהאמס (ל"ת)
    חכמה יהודית מבוזבזת 28/12/2022 06:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רחפן טיסות פנים מבית אל בית חילקת פרחים ועוגת סנדוויץ' (ל"ת)
    חכמה יהודית מבוזבזת 28/12/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    היית בונה סוסיתא חשמלית סטלה (ל"ת)
    ליברמן ודור מרגל 28/12/2022 06:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ליברמן ודור מרגל 28/12/2022 06:20
    הגב לתגובה זו
    מיהר לדווח לפיד פוטין דורש הר הזיתים.
  • 4.
    נתניהו והליכוד מעוז הפשע מחריש , טלפון מן הבוס (ל"ת)
    ליברמן ודור מרגל 28/12/2022 06:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    העלה מס רכב לא מזהם קנית נפט מרוסיה מעוז מתחמם במעריב. (ל"ת)
    ליברמן ודור מרגל 28/12/2022 06:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תחרות חדשה וחזקה במחירים נמוכים בהרבה זה הענין המרכזי (ל"ת)
    שחף 27/12/2022 23:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עוז 27/12/2022 22:12
    הגב לתגובה זו
    מכר סיפורי סבתא על מאדים ועל שבבים במוח, הציג מוצרים שרחוקים שנות אור מהבשלה אמיתית - וגרף מאות מיליארדים. כמו הביטקוין, כמו הרבה הייפים אחרים, שמח לראות אותן מתכווץ לממדים האמיתיים שלו. או כמו שהוא כתב לבזוס - לא בושה להיות מס 2 (או 100)
  • שב בלול עם הקטשופ על החולצה קשקשן (ל"ת)
    אחד העם 27/12/2022 23:52
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.