מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה קורסת, האם היא אטרקטיבית? לא בטוח

השווי של החברה של אילון מאסק ממשיך להחתך במיליארדי דולרים ושנת 2022 תהיה השנה הרעה ביותר שהמניה חוותה מעולם; לראשונה - נמצאת במכפיל רווח עתידי של 20
מתן קובי | (13)

חברת הרכבים החשמליים TESLA INC איבדה (נכון לעכשיו) בחודש דצמבר מעל ל-40% משוויה ולא בטוח שאנחנו בכלל קרובים לסוף. בזמן הקורונה המניה זינקה במאות אחוזים - בשפל של מרץ 2020, עם התחשבות בספליט שעשתה באוגוסט האחרון, הגיעה המניה למחיר של כ-25 דולר ומאז הספיקה לטפס עד ל-415 דולר בנובמבר הקודם. הירידות שהגיעו ב-2022 נבעו משלל סיבות, חלקן קשורות לחברה, חלקן קשורות למצב הכלכלי בעולם וחלקן בכלל נבעו מההתנהגות של המנכ"ל והמייסד של החברה - אילון מאסק.

טסלה ביססה את עצמה בתור יצרנית רכבים חשמליים, כשחלק משמעותי מהרווחים לא הגיעה ישירות מהמכירה של הרכבים שלה. הייתרון של טסלה, בתור יצרנית של רכבים חשמליים בלבד, הוא כי היא יכלה להפיק רווחים רבים מכמות גדולה של קרדיט פחמן שהפיקה מייצור של אותם הרכבים. הקרדיטים הגיעו מהממשל ונועדו לתמרץ חברות אמריקאיות להתקדם אל עבר עתיד נקי יותר מבחינה אנרגטית - כל חברה חייבת לעמוד במכסה מסויימת של קרדיטים על כל רכב שהיא מוכרת. על כל רכב חשמלי/היברדי שחברה מסויימת מוכרת היא יכולה לקבל קרדיטים. יצרניות הרכבים יכולות גם לקנות קרדיטים (אם חסרים להן בכדי לעמוד במכסה הדרושה) - טסלה הרוויחה מכל העניין ורשמה רווחים נאים מהעניין, שכן לא היה לה צורך בכמות כה גדולה של קרדיטים.

המשקיעים כאמור אהבו את החברה מאוד וכמו שכבר ראינו - היא שיגשגה בקורונה, עד כדי כך שהפכה ליצרנית הרכב הגדולה בעולם (רק לפני כשנתיים טסלה בכלל נכנסה למדד ה-S&P 500). ב-2022  המצב השתנה, המשקיעים התחילו לברוח מהמניה לאחר שהבינו שהתמחור היה גבוה והזוי מדי - לאורך כל שנה שעברה טסלה נמצאה במכפיל רווח של מעל ל-200. החברה נמצאת כעת במכפיל רווח עתידי של 20 לקראת שנה הבאה וככל הנראה שנראה אותה מגיעה למכפיל נמוך מזה.

המייסד מאסק התעסק ללא הרף בשנה האחרונה סביב הרכישה של טוויטר, אותה ביצע לפני כמה חודשים בתמורה ל-44 מיליארד דולר. המשקיעים לא העריכו את כמות הזמן והמאמץ שהשקיע מאסק בזמן שיש לו חברה אחרת לנהל, זאת שהוא בעצמו אמר שיכולה להגיע לשווי של 4.4 טריליון דולר. טסלה עומדת כעת על שווי של 355 מיליארד דולר ולא ברור איך אפשר בכלל לחלום על שווי כזה, בטח כשהמנהל הראשי של החברה מתעסק בציוצים ומריבות ברשת החברתית החדשה שלו.

בנוסף למאסק ולטוויטר, טסלה תלויה מאוד בסין בכדי לייצר את הרכבים שלה וזה שהמדינה החמירה את תקנות הקורונה שלה במהלך השנה לא עזר לכך. כעת המדיניות של הממשל נהיית יותר מקלה, אך הבעיה שמספר ההדבקות בקורונה רק ממשיך לעלות ומשבית את הפעילות של עסקים רבים, ביניהם טסלה. לאחרונה דווח כי החברה תפחית את קצב הייצור שלה בסין בעד 20%, זאת ביחד עם ההודעה של המתחרה -  NIO INC , שהורידה היום את תחזיותה לרבעון הקרוב. בנוגע לטסלה האנליסטים לא צופים עתיד ורוד - האנליסט של וודבוש, דן איבס, אמר - "אנו מאמינים שיחידות האספקה של 4Q נמצאות כעת בטווח של 410,000-415,000 מההערכה הקודמת שלנו של 450,000 ומתחת למספרי שמעריך השוק בטווח של כ-435 אלף".

נחזור רגע למאסק. במהלך השנה האחרונה המנכ"ל של החברה מכר מניות של החברה במעל ל-20 מיליארד דולר, ממש לא מה שהמשקיעים רוצים לראות. מאסק הודיע בשבוע שעבר כי לא ימכור יותר מניות של החברה במשך שנתיים לפחות - בגלל האמונה בחברה או דווקא בגלל שעכשיו השווי של אותן המניות נחתך בצורה קיצונית? רק לפני פחות משבועיים מאסק מכר מניות בשווי של 3.6 מיליארד דולר, כשהן היו בשווי גבוה ב-45% משווין העכשווי.

האם החברה מעניינת כעת?

המצב הכלכלי בעולם לא צפוי להשתפר ורבים מאמינים כעת כי העולם יכנס למיתון בשנת 2023, בזמן מיתון קשה לצפות שטסלה תמכור אותה כמות של רכבים כמו שהיא הייתה רגילה למכור בשנה האחרונה, מה שישפיע כמובן על ביצועי המניה. בשבוע שעבר החברה יצאה עם מבצע לקראת סוף השנה בנוגע לחלק מהדגמים שלה בניסיון להגדיל את היקף המכירות של הרבעון האחרון של 2022 - הנחה השווה ללפחות 7,500 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוגע למאסק ולטוויטר, אילון ביצע סקר ברשת החברתית בו שאל את המשתמשים האם עליו לפרוש מניהול החברה, תוצאות הסקר היו ש-57% מהמצביעים מאמינים כי עליו לפרוש. מאסק אמר כי יענה לתוצאות הסקר, אך רק לאחר שימצא מחליף ראוי, בינתיים המשקיעים של טסלה יצטרכו להמשיך לצפות במשחקים של המנכ"ל שלהם.

החברה אמנם נמצאת במכפיל רווח עתידי אטרקטיבי ונמוך, אך כמו שזה נראה כרגע, הדרך למטה עוד ארוכה ויכול להיות שאפילו קניה עכשיו תוביל להפסדים גדולים למשך זמן מה. בטווח הארוך, נראה כי הלקוחות של החברה אכן מרוצים ממנה ומהמוצרים שלה, היא ממשיכה לפתח רכבים חדשים ומבחינת הרכבים החשמליים - היא בהחלט המובילה, השאלה כעת מבחינת החברה היא כנראה מתי נצא מהמצב הכלכלי הרעוע ולאור זאת שאין תשובה ברורה ושהחברה רק מורידה את תחזיותה, קשה להאמין כי הירידות יפסקו בקרוב.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    לילי 29/12/2022 07:37
    הגב לתגובה זו
    השוק תימחר חברות מכוניות כחברות צמיחה . עם ריבוי מספר החברות שמייצרות מכוניות חשמליות , כחול אשר על שפת הים כל חברות המכוניות ימדדו לפי הרווח שהן מכניסות . הרווח של טסלה ואחרות נשחק בשל התחרות העזה . רק החזקים ישרדו כמו תמיד .
  • 11.
    דני 28/12/2022 15:38
    הגב לתגובה זו
    יש לי מערכת נקראת bestoptionsimulator היא נותנת סקירות מעלפות, אני כבר חודשיים בשורט על טסלה בזכותה ומורווח פיצוצים
  • 10.
    Bond 28/12/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    כל שנה וגם השנה שיאים חדשים בשורה העליונה והתחתונה. זה הזמן לאסוף לטווח ארוך בלבד.
  • 9.
    jcno 28/12/2022 07:24
    הגב לתגובה זו
    כותב המאמר לא הבין השורטיסטים הריחו דם הבינו שאלון מאסק מדמם עם טוויטר ואז מגיעים הכרישים ונוגסים בלויתן אלון מאסק לצורך רכישת טוויטר מימן מכסםו 25 מליארד דולר וטוויטר עלתה לו 40 מליארד הוא לקח הלוואות עם ביטחון טסלה עכשיו הוא בצרות מחזיק מטסלה כ 13% מחר מחרתיים עם נפילה נוספת של טסלה יבואו אליו הלווים וידרשו פרעון הלוואותיהם ואז... מזמן איבד את מקומו בראשות עשירי העולםהשורטיסטים עשו משורט על טסלה בחודש האחרון רווח של כ20 מליארד דולר בהצלחה אלון מאסק
  • 8.
    את צריכה טסלה ? נתניהו ואיי הבתולה מחסנים בהוואי ובהאמס (ל"ת)
    חכמה יהודית מבוזבזת 28/12/2022 06:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רחפן טיסות פנים מבית אל בית חילקת פרחים ועוגת סנדוויץ' (ל"ת)
    חכמה יהודית מבוזבזת 28/12/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    היית בונה סוסיתא חשמלית סטלה (ל"ת)
    ליברמן ודור מרגל 28/12/2022 06:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ליברמן ודור מרגל 28/12/2022 06:20
    הגב לתגובה זו
    מיהר לדווח לפיד פוטין דורש הר הזיתים.
  • 4.
    נתניהו והליכוד מעוז הפשע מחריש , טלפון מן הבוס (ל"ת)
    ליברמן ודור מרגל 28/12/2022 06:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    העלה מס רכב לא מזהם קנית נפט מרוסיה מעוז מתחמם במעריב. (ל"ת)
    ליברמן ודור מרגל 28/12/2022 06:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תחרות חדשה וחזקה במחירים נמוכים בהרבה זה הענין המרכזי (ל"ת)
    שחף 27/12/2022 23:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עוז 27/12/2022 22:12
    הגב לתגובה זו
    מכר סיפורי סבתא על מאדים ועל שבבים במוח, הציג מוצרים שרחוקים שנות אור מהבשלה אמיתית - וגרף מאות מיליארדים. כמו הביטקוין, כמו הרבה הייפים אחרים, שמח לראות אותן מתכווץ לממדים האמיתיים שלו. או כמו שהוא כתב לבזוס - לא בושה להיות מס 2 (או 100)
  • שב בלול עם הקטשופ על החולצה קשקשן (ל"ת)
    אחד העם 27/12/2022 23:52
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.