מיקרון בדוח חלש אבל צופה שיפור חד במחצית השנייה של 2023
חברת מיקרון טכנולוג'י MICRON TECHNOLOGY פרסמה אמש את דוחותיה הכספיים לרבעון שהסתיים ב-1 בדצמבר. הרבעון הקשה של יצרנית השבבים משקף ירידה בביקוש ומלאי גבוה בשווקי קצה מרכזיים, כולל מחשבים אישיים, סמארטפונים ושרתים. בעוד שהחולשה במגזרים הללו ידועה, מיקרון סיפקה בכל זאת תחזית מפוכחת לרבעונים הבאים, והפחיתה עלויות בזמן שהיא ממתינה לשיפור בתנאים המאקרו-כלכליים.
"ככל שהרבעון התקדם, סביבת השוק באופן כללי הידרדרה, והיינו צריכים לעבוד קשה כדי לספק את התוצאות שעשינו", אמרה סומיט סאדנה, מנהלת העסקים הראשית של מיקרון. "חוסר האיזון בין ההיצע לביקוש היה די מאתגר". בין שאר הצעדים בתגובה לשוק המוחלש ולמלאי העודף של לקוחות, הודיעה מיקרון על תוכניות לקצץ ב-10% בכוח אדם, וקיצצה גם את התחזית שלה להוצאות ההון.
סאדנה מציינת כי החל משנת 2020 ועד תחילת 2022, שילוב של ביקוש חזק למחשבים אישיים, מכשירי טלפון ושרתים, בשילוב עם מחסור נרחב בחלקים, הובילו לקוחות לאחסן מלאי - אך הדינמיקה הזו עברה כעת, עם שילוב של שוק חלש יותר ודחיפה של לקוחות מיקרון לצמצום הביקוש. התוצאה: עודף היצע משמעותי, וצניחה במכירות. מיקרון רשמה ברבעון הכנסות של 4.09 מיליארד דולר, ירידה של 47% בהשוואה לרבעון המקביל, המשקפת ביקוש רך יותר ברוב שווקי הקצה של החברה, ונפלה לקצה התחתון של טווח התחזיות של החברה של 4.25 מיליארד דולר.מיקרון רשמה הפסד מתואם של 39 מיליון דולר (4 סנט למניה). הקונצנזוס בוול סטריט צפה להכנסות של 4.1 מיליארד דולר והפסד של סנט למניה.
מיקרון אמרה כי לאחר הוצאות הון של 2.47 מיליארד דולר, לחברה תזרים מזומנים שלילי של 1.53 מיליארד דולר. מיקרון רכשה בחזרה מניות של 425 מיליון דולר ברבעון, וסיימה את התקופה עם 1.8 מיליארד דולר במזומן נטו. מנכ"ל מיקרון, סנג'אי מרוטרה, אמר כי החברה צופה ששיפור מלאי הלקוחות יביא להכנסות גבוהות יותר במחצית השנייה הפיסקלית, עם "רווחיות חזקה ברגע שנעבור את השפל הזה". ברבעון השני הפיסקאלי, מיקרון רואה הכנסות של 3.8 מיליארד דולר, עם הפסד מתואם של 62 סנט. צפ הקונצנזוס עומד על 3.8 מיליארד דולר והפסד של 30 סנט.
- אורקל טיפסה 7%, נייק נפלה 10.5%; המדדים ננעלו בעליות עד 1.3%
- הנאסד״ק עלה ב-1.4%; מיקרון זינקה ב-10%, טראמפ מדיה טסה ב-42%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצגת לשיחת המשקיעים של החברה, אמר מרוטרה כי החברה "מבצעת קיצוצים משמעותיים" הן בהוצאות ההון והן בהוצאות התפעול, בתגובה לסביבת הביקוש הרכה יותר. אבל הוא גם אמר שמיקרון רואה את ירידת מלאי הלקוחות, ושרובם אמורים להיות ב"רמות בריאות יחסית" עד אמצע שנת 2023. מיקרון אמרה כי היא צופה כעת הוצאות הון כוללות לשנת 2023 של 7-7.5 מיליארד דולר, ירידה מהתחזית הקודמת של 8 מיליארד דולר, ומתחת לרמה של 12 מיליארד דולר בשנת הכספים 2022.
נתון חדש אחד הוא שמיקרון צופה כעת שההוצאה הפיסקלית של 2024 על חומרה תהיה מתחת לרמות הפיסקאליות של 2023. החברה גם אמרה שהיא מאטה את קצב ההתקדמות כדי להתיישר עם "תחזית הביקוש החדשה והצמיחה הנדרשת בהיצע". לא פחות מכך, מיקרון אמרה כי היא נוקטת בצעדים להפחתת עלויות, לרבות השעיית בונוסים, קיצוץ בשכר הבכירים של 5% עד 20%, והפחתה של 10% במספר העובדים. לחברה היו 48,000 עובדים נכון לסוף 2022.
מיקרון אמרה שהחברה צופה שהביקוש למרכזי נתונים ב-2023 יהיה "הרבה מתחת" למגמות היסטוריות עקב הפחתת מלאי אצל לקוחות מפתח, והוסיפה שהביקוש הסופי אמור להתחזק ברגע שהתנאים הכלכליים ישתפרו. סאדנה מוסיפה שהחברה צופה שייקח לחלק מלקוחות מרכז הנתונים לפחות כמה רבעונים כדי להביא את המלאי לרמות נורמליות יותר. מיקרון אמרה גם כי הכנסות הרכב ברבעון האחרון עלו בכ-30%; החברה אמרה כי בעוד שהסביבה המקרו-כלכלית יוצרת אי-ודאות מסוימת, היא צופה "צמיחה איתנה" במגזר בשנת הכספים 2023.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
