כמה רכבים נמכרים ברחבי העולם בחודש אחד ומה צפוי לקרות בשוק הרכב הסיני בדצמבר?
הקצב השנתי של מכירות הרכבים עומד על 82 מיליון רכבים - עלייה של 11% בחודש האחרון לעומת תקופה המקבילה אשתקד, אבל יציבות לעומת חודשים קודמים. האם הקצב הזה יעלה כלכלני בנק אוף אמריקה מספקים מספר תרחישים. לגישתם קיימת התאוששות במכירות רכבים, אך סין שאחראית על כ-30% מהיקף רכישות הרכבים בעולם, לא מתאוששת ולוקחת למטה את שוק הרכבים העולמי, אם כי זה צפוי להשתנות.
"באירופה, מדד ה-SAAR שמבטא את קצב המכירות השנתי של הרכבים עלה באוקטובר ב-16% (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד)" מעדכנים כלכלני בנק אוף אמריקה, "עם זאת, באירופה ובארה"ב נותר ה-SAAR קבוע לעומת ספטמבר ואוגוסט 2022. אנו צופים שיעורי גידול דו-ספרתיים ב-SAAR העולמי וכן בארה"ב, האיחוד האירופי ובסין בהמשך. בסין צפוי גידול משמעותי לקראת סוף השנה, מכיוון שכמה תוכניות סובסידיות עומדות להיפסק בהדרגה עד סוף שנת 2022.
נתח השוק העולמי של פולקסווגן ירד בחודשים האחרונים, בעיקר בשל החולשה בסין, אך מדובר בענקית רכב שאחראית על כ-11% ממכירות הרכב בעולם. החודשים האחרונים היו טובים לג'נרל מוטורס וטסלה ממשיכה לצמוח בשיעור מרשים בשוק הרכבים החשמליים.
בבנק אוף אמריקה מעריכים שזמני ההמתנה ממשיכים וימשיכו להתקצר עבור דגמים חדשים - "בשוק מנועי הבעירה הפנימית (ICE) ירד זמן ההמתנה מ-7.3 חודשים באוקטובר ל-6.3 חודשים בנובמבר, עבור מכוניות פרמיום בקטגוריית ICE התקצר זמן ההמתנה מ-7.5 ל-6.8 חודשים, עבור רכבים חשמליים (EV) זמן ההמתנה התקצר מ-10.3 חודשים ל-9.7 חודשים. בסקטור ה-ICE, אנו רושמים זמני המתנה נמוכים במיוחד עבור מרצדס ופולקסווגן.
- בנק אוף אמריקה: ״תגדילו חשיפה לקריפטו״
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה נוספת וחשובה שמזהים בבנק אוף אמריקה - "מחירי המכוניות המשומשות ממשיכים לרדת - ב-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אף על פי שנראה שהם התייצבו מאז ספטמבר. נקודה אחת שמצביעה על כך שביקושים בסיסיים עדיין נפגעו פגיעה משמעותית, היא שהמגוון והמחירים עדיין נמצאים בשיא של כל הזמנים, למרות שמחירי העסקאות הממוצעים כבר לא עולים באופן רציף".
לגבי סין, טוענים כלכלני הבנק - "אנו עדיין רואים מלאים גבוהים מדי ומכירות נמוכות מדי, במיוחד עליות מלאים של המותגים הסיניים".

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
