רכב חשמלי טויוטה
צילום: פייסבוק

כמה רכבים נמכרים ברחבי העולם בחודש אחד ומה צפוי לקרות בשוק הרכב הסיני בדצמבר?

בנק אוף אמריקה על המגמות של שוק הרכב העולמי, זמני האספקה המתקצרים והחולשה של פולקסווגן 
מערכת ביזפורטל |

הקצב השנתי של מכירות הרכבים עומד על 82 מיליון רכבים - עלייה של 11% בחודש האחרון לעומת תקופה המקבילה אשתקד, אבל יציבות לעומת חודשים קודמים. האם הקצב הזה יעלה כלכלני בנק אוף אמריקה מספקים מספר תרחישים. לגישתם קיימת התאוששות במכירות רכבים, אך סין שאחראית על כ-30% מהיקף רכישות הרכבים בעולם,  לא מתאוששת ולוקחת למטה את שוק הרכבים העולמי, אם כי זה צפוי להשתנות.

"באירופה, מדד ה-SAAR שמבטא את קצב המכירות השנתי של הרכבים עלה באוקטובר ב-16% (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד)" מעדכנים כלכלני בנק אוף אמריקה, "עם זאת, באירופה ובארה"ב נותר ה-SAAR קבוע לעומת ספטמבר ואוגוסט 2022. אנו צופים שיעורי גידול דו-ספרתיים ב-SAAR העולמי וכן בארה"ב, האיחוד האירופי ובסין בהמשך. בסין צפוי גידול משמעותי לקראת סוף השנה, מכיוון שכמה תוכניות סובסידיות עומדות להיפסק בהדרגה עד סוף שנת 2022.

 

נתח השוק העולמי של פולקסווגן ירד בחודשים האחרונים, בעיקר בשל החולשה בסין, אך מדובר בענקית רכב שאחראית על כ-11% ממכירות הרכב בעולם. החודשים האחרונים היו טובים לג'נרל מוטורס וטסלה ממשיכה לצמוח בשיעור מרשים בשוק הרכבים החשמליים. 

בבנק אוף אמריקה מעריכים שזמני ההמתנה ממשיכים וימשיכו להתקצר עבור דגמים חדשים - "בשוק מנועי הבעירה הפנימית (ICE) ירד זמן ההמתנה מ-7.3 חודשים באוקטובר ל-6.3 חודשים בנובמבר, עבור מכוניות פרמיום בקטגוריית ICE התקצר זמן ההמתנה מ-7.5 ל-6.8 חודשים, עבור רכבים חשמליים (EV) זמן ההמתנה התקצר מ-10.3 חודשים ל-9.7 חודשים. בסקטור ה-ICE, אנו רושמים זמני המתנה נמוכים במיוחד עבור מרצדס ופולקסווגן.

מגמה נוספת וחשובה שמזהים בבנק אוף אמריקה - "מחירי המכוניות המשומשות ממשיכים לרדת - ב-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אף על פי שנראה שהם התייצבו מאז ספטמבר. נקודה אחת שמצביעה על כך שביקושים בסיסיים עדיין נפגעו פגיעה משמעותית, היא שהמגוון והמחירים עדיין נמצאים בשיא של כל הזמנים, למרות שמחירי העסקאות הממוצעים כבר לא עולים באופן רציף".

לגבי סין, טוענים כלכלני הבנק - "אנו עדיין רואים מלאים גבוהים מדי ומכירות נמוכות מדי, במיוחד עליות מלאים של המותגים הסיניים". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.


מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?