רכב חשמלי טויוטה
צילום: פייסבוק

כמה רכבים נמכרים ברחבי העולם בחודש אחד ומה צפוי לקרות בשוק הרכב הסיני בדצמבר?

בנק אוף אמריקה על המגמות של שוק הרכב העולמי, זמני האספקה המתקצרים והחולשה של פולקסווגן 
מערכת ביזפורטל |

הקצב השנתי של מכירות הרכבים עומד על 82 מיליון רכבים - עלייה של 11% בחודש האחרון לעומת תקופה המקבילה אשתקד, אבל יציבות לעומת חודשים קודמים. האם הקצב הזה יעלה כלכלני בנק אוף אמריקה מספקים מספר תרחישים. לגישתם קיימת התאוששות במכירות רכבים, אך סין שאחראית על כ-30% מהיקף רכישות הרכבים בעולם,  לא מתאוששת ולוקחת למטה את שוק הרכבים העולמי, אם כי זה צפוי להשתנות.

"באירופה, מדד ה-SAAR שמבטא את קצב המכירות השנתי של הרכבים עלה באוקטובר ב-16% (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד)" מעדכנים כלכלני בנק אוף אמריקה, "עם זאת, באירופה ובארה"ב נותר ה-SAAR קבוע לעומת ספטמבר ואוגוסט 2022. אנו צופים שיעורי גידול דו-ספרתיים ב-SAAR העולמי וכן בארה"ב, האיחוד האירופי ובסין בהמשך. בסין צפוי גידול משמעותי לקראת סוף השנה, מכיוון שכמה תוכניות סובסידיות עומדות להיפסק בהדרגה עד סוף שנת 2022.

 

נתח השוק העולמי של פולקסווגן ירד בחודשים האחרונים, בעיקר בשל החולשה בסין, אך מדובר בענקית רכב שאחראית על כ-11% ממכירות הרכב בעולם. החודשים האחרונים היו טובים לג'נרל מוטורס וטסלה ממשיכה לצמוח בשיעור מרשים בשוק הרכבים החשמליים. 

בבנק אוף אמריקה מעריכים שזמני ההמתנה ממשיכים וימשיכו להתקצר עבור דגמים חדשים - "בשוק מנועי הבעירה הפנימית (ICE) ירד זמן ההמתנה מ-7.3 חודשים באוקטובר ל-6.3 חודשים בנובמבר, עבור מכוניות פרמיום בקטגוריית ICE התקצר זמן ההמתנה מ-7.5 ל-6.8 חודשים, עבור רכבים חשמליים (EV) זמן ההמתנה התקצר מ-10.3 חודשים ל-9.7 חודשים. בסקטור ה-ICE, אנו רושמים זמני המתנה נמוכים במיוחד עבור מרצדס ופולקסווגן.

מגמה נוספת וחשובה שמזהים בבנק אוף אמריקה - "מחירי המכוניות המשומשות ממשיכים לרדת - ב-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אף על פי שנראה שהם התייצבו מאז ספטמבר. נקודה אחת שמצביעה על כך שביקושים בסיסיים עדיין נפגעו פגיעה משמעותית, היא שהמגוון והמחירים עדיין נמצאים בשיא של כל הזמנים, למרות שמחירי העסקאות הממוצעים כבר לא עולים באופן רציף".

לגבי סין, טוענים כלכלני הבנק - "אנו עדיין רואים מלאים גבוהים מדי ומכירות נמוכות מדי, במיוחד עליות מלאים של המותגים הסיניים". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5