הרכבות החשמליות החדשות רכבת ישראל רכבת
צילום: דוברות רכבת ישראל

תכירו את תחנת הרכבת החדשה ירושלים-מרכז

תחנת ירושלים מרכז תוקם בסמוך לצומת הרחובות יפו והמלך ג'ורג' ותחנה נוספת, במתחם החאן, בסמוך לתחנת הרכבת ההיסטורית; התוכנית מקודמת בהתאמה לתכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, לפיה בשנה זו צפויות 13 רכבות לשעה בכל כיוון לירושלים וממנה
דור עצמון | (10)

הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) שבמינהל התכנון החליטה להעביר את התוכנית להארכת מסילת הרכבת המהירה להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור.

המסילה שמסתיימת כיום בתחנת "נבון" בכניסה לעיר, תוארך עד מתחם החאן שבמרכז העיר. המסילה כולה תעבור במנהרה בתת-הקרקע ותכלול שתי תחנות נוסעים חדשות: תחנה במרכז העיר, בסמוך לצומת הרחובות יפו והמלך ג'ורג' ותחנה נוספת, במתחם החאן, בסמוך לתחנת הרכבת ההיסטורית. הקמת התחנות צפויה להקל על העומס הקיים והחזוי בתחנת יצחק נבון על ידי פיזור נוסעים יעיל יותר ותאפשר גישה להולכי רגל למוקדי תעסוקה ומסחר וקישוריות לקווי הרכבת הקלה הכחול והאדום ולרכבל המתוכנן לעיר העתיקה.

בתכנון התחנות והפיתוח סביבן ניתן דגש על השתלבותן במרקם ההיסטורי והמבנים והאלמנטים הקיימים לשימור. התוכנית מקודמת בהתאמה לתכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, לפיה בשנה זו צפויות 13 רכבות לשעה בכל כיוון לירושלים וממנה.

קו הרכבת החשמלי לירושלים החל לפעול ב-2018 וזוכה לביקושים גבוהים כפי שהיה צפוי והרכבות הפועלות בקו בתדירות של כל חצי שעה מלאות לחלוטין. ברכבת ישראל הבטיחו כי תדירות הרכבות תוכפל ל-4 רכבות בשעה אך הדבר טרם בוצע.

קרדיט: פלג אדריכלים

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הות"ל, עו"ד שלומי הייזלר: "מדובר בבשורה של ממש לעיר ירושלים. הארכת הקו המהיר לירושלים למרכז העיר ולאזור החאן, צפויה להגדיל את כמות ותדירות הרכבות לירושלים וממנה, והקמת המסילה תוכל למנף פרויקטי פיתוח רבים בעיר".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מתכננת הות"ל, נאוה אלינסקי-רדאעי: "מדובר בפרויקט תשתית לאומית ייחודי, הארכת קו הרכבת לתוך העיר ישפר את השירות הרכבתי. ביצוע הפרויקט הינו אתגר הנדסי ואורבני מאתגר".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    mtlk 07/12/2022 21:13
    הגב לתגובה זו
    הכותל והעיר העתיקה מלאים באנשים שישמחו להתפנות ישר לאיזור המרכז או הצפון או הדרום מבלי להגיע עד לנבון.הכמה קילומטרים האלה יורדו מהלחץ על תחנת נבון ובמקביל על הצורך בעוד כלי תחבורה.כאשר הרכבלית בחיפה יכולה להיות עוד דוגמא לכלי תחבורה יעיל בשטח בעיתי
  • אז בא נלך לכותל להתפלל ואז זה כנראה יעזור. (ל"ת)
    בני 08/12/2022 20:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לגמרי נכון שער הדולר משפיעה על מניות הנסחרות כאן ובניו (ל"ת)
    עדי 06/12/2022 16:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מתוכנן ל- 2040 כלומר יהיה ב- 2060 (ל"ת)
    שמחת ניניי 29/11/2022 15:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בשנת 2040??? כמה זמן לוקח במדינה נורמלית לחפור5 ק"מ? (ל"ת)
    יריב 29/11/2022 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בעז"ה עד אז תהיה רכבת נפרדת לנשים ולא ישארו מחללי שבת ב (ל"ת)
    אלימלך 29/11/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
  • גם הפרדה בין טפשים לחכמים... (ל"ת)
    מרקוס 04/12/2022 11:39
    הגב לתגובה זו
  • גם פסים נפרדים ומנהרות נפרדות (ל"ת)
    מבין2 29/11/2022 15:14
    הגב לתגובה זו
  • nuyh 29/11/2022 15:01
    הגב לתגובה זו
    ויהיה ביקוש לנהגי קטר ותוכל לצאת סוף סוף לעבוד
  • מעולה ככה לא נצטרך לראות את האמא שהולידה אותך (ל"ת)
    דןדן 29/11/2022 14:16
    הגב לתגובה זו
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?