פקקי תנועה
צילום: Iwona Castiello d'Antonio,Unsplash

מרגישים שהעומס בכבישים רק גדל? הלמ"ס מדווח שאתם צודקים - מה הפתרון?

על פי הנתונים בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75%. הפתרון חייב להיות אגרות גודש - פחות כלי רכב מהכביש
נתנאל אריאל | (1)

ישראל צועדת בצעדי ענק לקסטרופה תחבורתית. מומחי תחבורה אומרים שאנחנו עשויים לעמוד עוד שעות ארוכות בפקקים בכל יום. גם כך אנחנו עומדים בפקקים אבל זה רק הולך להיות גרוע יותר. כולם מדברים על הפקקים שהולכים ומתארכים אבל הבעיה היא שכולנו תורמים לכך - לכל אחד מאיתנו הרבה יותר נוח לנסוע ברכב הפרטי, בלי להתחשב באחרים שמשתמשים בכביש - אבל המחיר הוא גבוה מאוד: אנחנו עומדים הרבה יותר בפקקים. ככה זה כשבכל רכב יש נוסע אחד בדרך כלל (ממוצע של 1.2 בני אדם לרכב בישראל)

הפתרון היחיד שבאמת יכול לפתור כאן את בעיות התחבורה בישראל הוא אגרות גודש - כלומר לשלם על הזכות להשתמש במשאב הציבורי שנקרא כבישים. רק זה יוריד עומסים מהכבישים. רק שיפור של התחבורה הציבורית זה נחמד, אבל זה לא יפתור את הבעיה. כולם אומרים כבר שנים שצריך עוד ועוד תחבורה ציבורית - אבל עובדה שמשקיעים יותר וזה לא פותר את הבעיה. בכל מקרה, אל תדאגו, מאחר שהפקקים ייעלמו זה ישפר פלאים את התחבורה הציבורית ויהפוך אותה לחלופה מצוינת, גם לתושבי פריפריה שיוכלו להגיע הרבה יותר בקלות למרכזי הערים).

אבל האמת היא שפשוט אין ברירה אחרת: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75%. במספרים מדובר על היקף נסיעה כולל של 64 מיליארד ק"מ בשנה שעברה לעומת 55 מיליארד בשנת 2020 ו-63.2 מיליארד ב-2019. 

מנגד, שטח הכבישים גדל 'רק' ב-58% בתקופה הזו ואילו אורך הכבישים ב-24%. אבל צריך לומר: זה לא משנה בכמה יגדילו את הכבישים. בסופו של דבר עוד ועוד כבישים לא יכולים להיות פתרון. בסוף יש עיר ושם יש כבישים צרים יותר ורמזורים. הבעיה היא שלא משכנה כמה כבישים ראשיים יסללו - צוואר הבקבוק יהיה בערים ולכן הפתרון חייב להיות כאמור, פחות מכוניות בכבישים.

ליסינג נוסע 80% יותר מרכב פרטי - כי זה 'רכב חברה'

כלי רכב פרטיים נוסעים הרבה פחות מאשר רכבי ליסינג. אפשר לומר שאחת הסיבות היא כי רכב ליסינג משמש יותר לנסיעות עבודה רחוקות יותר מהבית, אבל מעבר לכך הסיבה שפחות אוהבים לדבר עליה היא שכאשר זה 'רכב חברה' אנשים פשוט מרשים לעצמם לנסוע יותר, כי למי אכפת זה רכב של הבוס, וכאשר מדובר בשירות הציבורי אז זה כסף ציבורי - וכשזה 'הכסף של כולם' אז זה הכסף של אף אחד - לאף אחד לא מספיק אכפת והתוצאה היא הרבה יותר נסיעה.

כך, ממוצע הנסיעה ברכב פרטי עומד על 15.3 אלף ק"מ בשנה. לשם השוואה, רכב ליסינג נוסע 27.7 אלף ק"מ בשנה, כלומר 81% יותר מאשר רכב פרטי. 

מבחינת היקפי הנסיעה - היקף הנסיעה ברכב פרטי בשנת 2021 עלה ב-12% לעומת שנת הקורונה אך עדיין לא חזר ל-16.2 אלף ק"מ בשנת 2019. ואילו היקף הנסיעה של רכבי ליסינג זינק ב-33.7%.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

עוד על פי הנתונים: כלי רכב חדשים נוסעים יותר. ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. מנגד רכבים ישנים נוסעים פחות - הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל ששנת העלייה לכביש מוקדמת יותר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מציאותי 31/10/2022 13:37
    הגב לתגובה זו
    שיתחילו לעבוד ולא רק לגבות מיסים שזה כל קוף יכול לעשות. נמאס.. אולי סוף סוף תחבורה ציבורית נורמאלית למשל
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?