הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

ביידן: ״לא יהיה מיתון בארה״ב״; כדאי להזכיר לו שפאוול טען שהאינפלציה "זמנית" - וטעה

נשיא ארה״ב מאמין כי לא יהיה מיתון אך אומר: ״יש בעיות אמיתיות ומהותיות בכלכלה״. המשקיעים, שכבר האמינו בעבר ליו"ר הפד' פאוול חושבים פעמיים האם לסמוך על האמירות של אנשי הממשל; מחר יתפרסמו נתוני האינפלציה
עומר רוסו | (16)

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מנסה לשמור על אופטימיות לקראת בחירות האמצע ולהרגיע את האמריקאים. בראיון ל-CNN אמש אמר ביידן כי הוא לא חושב שארה״ב בדרך למיתון. גם שרת האוצר של ארה״ב, ג'נט יילן טוענת שארה״ב נמצאת במקום טוב שלא יוביל למיתון.

ייתכן כמובן שהם צודקים, אבל מאוד יתכן שלא. הם לא באמת יודעים מה יקרה. אף אחד לא יודע, זה טבעו של שוק המניות. אבל ייתכן מאוד שהם פשוט מנסים לשדר עסקים כרגיל כדי לא להפסיד את הבחירות בחודש הבא. אבל אם זה נשמע לכם יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי, או פשוט ניסיון הרגעה של הנשיא, לא בטוח שאתם טועים. כזכור, יו"ר הפד' ג'רום פאוול ניסה להרגיע את הציבור אי שם בתחילת שנת 2021 וטען שוב ושוב שהאינפלציה ״זמנית״ ואין צורך לטפל בה בעזרת הכלים של הפד. מאז הוא נאלץ להתקפל וכיום כבר ברור שהוא טעה, ובסך הכל עברה שנה - הריבית כעת כבר נמצאת בטווח של 3% - 3.25% ופאוול כבר נשמע אחרת לגמרי: ״נעשה הכל בכדי להוריד את האינפלציה״ הוא חוזר ואומר. הצפי כעת הוא שהריבית תגיע עד סוף השנה ל-4.25%. איפה זה ואיפה הריבית האפסית של אותה אינפלציה זמנית?

ביידן, לאחר שהבין את חשיבות אמירותיו, סייג והוסיף כי: ״אם כן יהיה מיתון, זה יהיה מיתון קל״. לפני שנה וחצי, כשפאוול עוד היה בתקופה היונית שלו, הוא לא סייג עצמו. בזמנו הוא היה נחרץ בדעתו שהאינפלציה תרד מהר מאוד, אבל זה לא קרה והיא זינקה בשנה האחרונה עד ל-9.1%, כשכעת היא עומדת על 8.3% ובשוק כוססים ציפורניים לקראת הנתונים שיתפרסמו מחר - בתקווה שהיא תרד ל-8.1%. לאט מאוד.

ייתכן כי אם פאוול היה פועל מוקדם יותר האינפלציה לא הייתה מתפתחת ל״מפלצת״ שהיא כיום. זו חכמת הבדיעבד אבל מה שאנחנו בעיקר מנסים לומר כאן זה שגם הכלכלנים הגדולים בעולם, ובוודאי פוליטיקאים, לא יודעים מה יהיה. הם מנסים להרגיע אבל זה לא אומר שהם צודקים. גם ב-2008, במשבר הסאב פריים, כל ה"מומחים" חזרו ואמרו שאין סיכון לשווקים ושלא יהיה משבר. אבל המציאות טפחה על פניהם.

בכל מקרה, הנשיא ביידן הודה בראיון שלארה"ב יש "בעיות אמיתיות ומהותיות בכלכלה", אך טוען כי הפעולות שהוא נוקט מורידות את האינפלציה וכי ארה"ב נמצאת בעמדה טובה יותר מכל מדינה גדולה אחרת בעולם מבחינה כלכלית ופוליטית, במלחמה באינפלציה. לא בטוח שהוא צודק.

מה המשקיעים צריכים ולא מקבלים בינתיים?

מכל מקום, הדבר החשוב ביותר למשקיעים הוא הוודאות. חוסר החלטיות מצד האנשים המנהלים את ארה״ב לא מטיבה עם המשקיעים המוטרדים. נכון לעכשיו ואחרי העלאת הריבית האחרונה אפילו חברי הפדרל ריזרב כבר לא מדברים בקול אחד. כך מצד אחד לורה מסטר, הפד של קליבלנד אומרת כי העלאות הריבית עד כה לא תרמו לשיפור באינפלציה, לכן צריך להעלות את הריבית גבוה יותר. מצד שני, צ'ארלס אוונס, יו"ר הפד של שיקגו, הביע את החשש שלו שהפד מעלה את הריבית מהר מידי, וגבוה מידי בשילוב עם מדיניות הדוקה. ולא נותן להעלאות ״להיספג״ בכלכלה. איך משקיע אמור להרגיש בסיטואציה כזאת? לחלוקה ולחוסר ודאות הזאת יש תפקיד בירידות בשווקים.

בניגוד לביידן, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן JP MORGAN , ג'יימי דיימון שכנראה יודע דבר או שניים על כלכלה, הזהיר כי תמהיל מאוד רציני של רוחות נגד עשוי להטות את הכלכלה האמריקאית והעולמית למיתון עד אמצע השנה הבאה. דיימון ציין את השפעת האינפלציה הגואה, הריבית שעלתה מעבר לצפוי, ההשפעות הבלתי ידועות של הידוק כמותי ומלחמת רוסיה באוקראינה. "אלה דברים מאוד מאוד רציניים שלדעתי עשויים להשפיע על ארה"ב ועל העולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

דיימון הדגיש כי ירידה של 20% במדד ה-S&P 500 הוא תרחיש לגיטימי לחלוטין ומזהיר שאלו יהיו 20% כואבים עוד יותר מאלו שהמדד כבר ירד. "ג'יי פי מורגן מחזק את עצמו ואנחנו הולכים להיות מאוד שמרניים עם המאזן שלנו", אמר דימון והמליץ ​​למשקיעים לעשות את אותו הדבר.

עוד תמיכה באפשרות שהשוק ירד ב-20% מגיעה ממנהל קרן המטבע הבינלאומית, טוביאס אדריאן, שאומר שהמניות עלולות לצנוח בעוד 20%. ״הסנטימנט עד כה החזיק מעמד טוב יחסית, אך נראה כי הוא בדרך לשבירה וירידה נוספת. הסיכונים בשווקים הפיננסים גבוהים כעת, והכלכלה העולמית נמצאת במצב לחוץ מאוד״. הוא אמר את הדברים אחרי שקרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזיות הצמיחה וטענה כי "הגרוע מכל עוד לפנינו".

מדד המחירים ליצרן מחק היום את העליות המוקדמות, מחר יתפרסמו נתוני האינפלציה

נתוני מדד המחירים ליצרן בארה"ב פורסמו היום בשעה 15:30 שעון ישראל, כאשר המדד עלה ב-0.4% המייצג קצב שנתי של 8.5%, זאת כאשר הצפי היה לעלייה של 0.2% וקצב שנתי של 8.4%. התוצאה הייתה שהחוזים העתידיים, שעד אז עלו ב-1% מחקו את העליות לגמרי. כעת השוק נסחר במגמה מעורבת.

בכל מקרה, בוול סטריט מחכים בדריכות לנתוני האינפלציה לחודש ספטמבר שיתפרסמו מחר, כאשר הציפיות הן לירידה באינפלציה לקצב של 8.1%, לעומת 8.3% באוגוסט. מנגד, הצפי הוא שליבת האינפלציה (Core CPI) תעלה ל-6.5%, כפי שהייתה בשיא האינפלציה בחודש מארס האחרון. השוק צופה העלאת ריבית נוספת של 0.75% בעוד חודש, ועוד 0.5% בדצמבר כך שעד סוף השנה הריבית בארה"ב תעמוד על 4.25%-4.5%.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    רחל 12/10/2022 21:22
    הגב לתגובה זו
    ויפסיק ללחוץ ידים לרוחות רפאיים לפני שחווה דעתו על הכלכלה
  • 13.
    מה רציתם 12/10/2022 20:54
    הגב לתגובה זו
    כל כלכלן יגיד שהכלכלה מושפעת הרבה מפסיכולוגיה ולכך הוא מ נ ס ה לכוון
  • 12.
    השורטיזם קיבלו זובור ויקבלו מחר זובוריים (ל"ת)
    אלברטו 12/10/2022 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    רק לו ג דאקס שהוא מצויין ונסדק טוב (ל"ת)
    אביאל לוי 12/10/2022 18:41
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לא לגעת בשורט הוא יחרב (ל"ת)
    אביאל לוי 12/10/2022 18:41
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    השורטיזם אוכלים קאקי לו כיסוי .טיפשים (ל"ת)
    רוני 12/10/2022 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ביידן אפילו לא יודע איך קוראים למדינה שהוא חי בה (ל"ת)
    יוסי 12/10/2022 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ברק 12/10/2022 18:17
    הגב לתגובה זו
    אנחנו לפני בחירות, די ברור ששכל דוחות התעסוקה והאינפלציה יצאו מושלמים וחודש הבא יתקנו אותם
  • 6.
    אוהד 12/10/2022 18:16
    הגב לתגובה זו
    נשיא מנוול . נבחרת לדאוג לחלשים. הם יהיו הראשונים לקבל מכתב פיטורים. בעזרתו האדיבה של הפד
  • 5.
    ועל עומר אפשר לסמוך? 12/10/2022 18:16
    הגב לתגובה זו
    זה פשוט מאוד בגלל הקורונה הייתה ריבית אפסית והמניות טסו לחלל. עכשיו חייבים לחזור לשערי ריבית נורמליים והמניות יורדות לקרקע. במקום להתבכיין תהיו עם מזומן או פוטים.
  • 4.
    אמריקה חולה סופנית 12/10/2022 18:00
    הגב לתגובה זו
    ופאואל ימח שמו וזכרו אמן
  • 3.
    אין לו מושג בכלום טועה כל הזמן. טראמפ לא היה צריך 12/10/2022 17:36
    הגב לתגובה זו
    אין לו מושג בכלום טועה כל הזמן. טראמפ לא היה צריך למהות אותו וחבל שלא סילק אותו למרות שרצה
  • אתה ביביסט נכון ? 12/10/2022 18:18
    הגב לתגובה זו
    אתה רוצה שהריבית תישאר אפס לתמיד ושהמניות יעלו 30% כל חודש חחח תתבגר או תקנה מוח
  • מה כואב לך על חשבונך עלו? (ל"ת)
    יואב 12/10/2022 19:29
  • 2.
    חחח 12/10/2022 17:32
    הגב לתגובה זו
    אה טוב הסנילי אמר שלא יהיה אז לא יהיה ??????
  • 1.
    זה הזמן של פאוול לשחק במספרים בכדי להרגיע את השווקים,אנשים איבדו כמויות אדירות של כסף,המשך שכזה יכול לגרום לאנשים גם להתאבד. (ל"ת)
    יוסף 12/10/2022 17:32
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.