טראמפ רצה לקנות נפט ב-24 דולר לחבית ונחסם - ביידן ישלם 80 דולר
ממשל ביידן שוקל למלא את מלאי הנפט האסטרטגיים של ארה"ב כשהנפט יירד מתחת ל-80 דולר לחבית - אחרי שלפני שנתיים חסמה מפלגתו של הנשיא הנוכחי את הצעתו של הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, למלא את אותם מלאים בשליש מהמחיר הזה.
במארס 2022 הורה הנשיא ג'ו ביידן על הוצאת 180 מיליון חביות נפט – כמות שיא – מהמאגרים האסטרטגיים, כדי להתמודד עם המחסור באספקת הנפט ובעליית מחירי הדלק שנבעו מפלישתה של רוסיה לאוקראינה. עתה, מקורות מדווחים כי כדי להגן על תעשיית הנפט האמריקאית, מבקש הממשל למנוע קריסה במחירי הנפט הגולמי.
מגיפת הקורונה, במארס 2020, עצרה את הביקוש בשוק הנפט. בשל מחסור במקומות לאחסון הנפט שכבר נשאב, נפל מחירו מתחת ל-0, באחד האירועים המוזרים בהיסטוריה של שוק האנרגיה. כשמחיר הנפט התאושש ל-24 דולר לחבית – שעדיין היה המחיר הנמוך זה עשורים – הציעו הרפובליקאים לרכוש חביות בכ-3 מיליארד דולר עקב שער הדולר כדי למלא את המאגרים כחלק מחבילה של טריליוני דולרים לתקצוב תמריצים בזמן המגפה.
מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, פעל נגד ההצעה בטענה שהיא היוותה "חבילת חילוץ לחברות הנפט הגדולות". ההחלטה הזו עלתה למשלמי המסים האמריקאים מיליארדי דולרים, שכן מחיר הנפט הנוכחי הוא כ-88 דולר לחבית לאחר שכבר האמיר ל-120 דולר לחבית השנה. למאגרי הנפט האמריקאיים חסרים עתה מיליוני חביות.
במארס 2020, המאגרים - שיכולים להחזיק כ-727 מיליון חביות - הכילו 634 מיליון חביות. לאחר כמויות שיא שנמשכו ממנו החודש, ירד המאגר ל-442 מיליון חביות, הרמה הנמוכה מאז 1984.
הדיווח מיום שלישי האחרון לפיו הבית הלבן מתכנן לרכוש נפט כדי למלא את המאגרים, הקפיץ את מחיר הנפט הגולמי ב-3 דולר לחבית. מתחילת 2022 עלה מחיר הנפט הגולמי ב-18%.
- 7.שמחה 17/09/2022 15:14הגב לתגובה זוהחזיר לארה״ב את הגאווה וידע להעמיד את אירופה במקום השמאל בליווי התשקורת והרשתות החברתיות דאג לו להראות לא טוב ולהזיז אותו ולגנוב את השלטון מזכיר איזה מדינה עלומה במזרח התיכון עכשיו כולם אוכלים את החרא שבישלו אך אף אחד לא מוכן להודות בטעות גם בארץ
- אלון 17/09/2022 20:50הגב לתגובה זוללא ספק
- 6.משה 17/09/2022 14:01הגב לתגובה זומחיר הנפט והאנרגיה יעלו עוד בתחילת החורף מי שלא יתכנן נכון ישלם המון
- 5.גולדפינגד 17/09/2022 12:53הגב לתגובה זוככה זה שהחלטות כלכליות מתקבלות מטעמים פוליטיים. ראה ערך נתניהו ולימודי ליבה
- 4.רועי 17/09/2022 11:30הגב לתגובה זושום פעולה שהוא עושה לא נכונה,אם היו לוקחים ילד ונותנים לו לקבל החלטות היו לו אחוזי הצלחה טובים יותר.
- 3.לילי 17/09/2022 10:02הגב לתגובה זוללא השקעה חדשה מחירי האנרגיה עולים . הנהנים הם אלו שהשקיעו .
- 2.שמאל= עליות מחירים, פיגועים, שחיתות (ל"ת)אור 17/09/2022 04:56הגב לתגובה זו
- מושחתיהו 17/09/2022 12:48הגב לתגובה זוכשלא רוצים להשפט על שחיתות זה לא אומר שאין שחיתות
- תסתכל במראה 18/09/2022 12:53כשמטייחים כל שחיתות שמאלנית ומדליקים פרוז'קטורים על כל סיגר מהימין = שחיתות משפטית-פוליטית
- 1.ביידן יודע מה הוא עושה, נא לא להפריע!... (ל"ת)Siv 16/09/2022 21:17הגב לתגובה זו
- בן אלף כספית 17/09/2022 11:04הגב לתגובה זוהמומיה רק הורסת את כדור הארץ ..הבן של המומיה שידל לזנות ופתח פתח להפיכת השילטון באוקראינה..הבן של ביידן הנבל הקים 2 חברות האחת אוקראינית.והשניה בסין.המטרה הפיכה שילטונית פרו רוסית לזלנסקי פרו אמריקאי.והישתטון על מכרות הזהב הלבן העולמי המינראל ליתיום
- פוליטיקה היא דבר מסריח אבל אזרחי העולם כבר התרגלנו 16/09/2022 21:49הגב לתגובה זופוליטיקה היא דבר מסריח אבל אזרחי העולם כבר התרגלנו לריח
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
