טראמפ רצה לקנות נפט ב-24 דולר לחבית ונחסם - ביידן ישלם 80 דולר
ממשל ביידן שוקל למלא את מלאי הנפט האסטרטגיים של ארה"ב כשהנפט יירד מתחת ל-80 דולר לחבית - אחרי שלפני שנתיים חסמה מפלגתו של הנשיא הנוכחי את הצעתו של הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, למלא את אותם מלאים בשליש מהמחיר הזה.
במארס 2022 הורה הנשיא ג'ו ביידן על הוצאת 180 מיליון חביות נפט – כמות שיא – מהמאגרים האסטרטגיים, כדי להתמודד עם המחסור באספקת הנפט ובעליית מחירי הדלק שנבעו מפלישתה של רוסיה לאוקראינה. עתה, מקורות מדווחים כי כדי להגן על תעשיית הנפט האמריקאית, מבקש הממשל למנוע קריסה במחירי הנפט הגולמי.
מגיפת הקורונה, במארס 2020, עצרה את הביקוש בשוק הנפט. בשל מחסור במקומות לאחסון הנפט שכבר נשאב, נפל מחירו מתחת ל-0, באחד האירועים המוזרים בהיסטוריה של שוק האנרגיה. כשמחיר הנפט התאושש ל-24 דולר לחבית – שעדיין היה המחיר הנמוך זה עשורים – הציעו הרפובליקאים לרכוש חביות בכ-3 מיליארד דולר עקב שער הדולר כדי למלא את המאגרים כחלק מחבילה של טריליוני דולרים לתקצוב תמריצים בזמן המגפה.
מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, פעל נגד ההצעה בטענה שהיא היוותה "חבילת חילוץ לחברות הנפט הגדולות". ההחלטה הזו עלתה למשלמי המסים האמריקאים מיליארדי דולרים, שכן מחיר הנפט הנוכחי הוא כ-88 דולר לחבית לאחר שכבר האמיר ל-120 דולר לחבית השנה. למאגרי הנפט האמריקאיים חסרים עתה מיליוני חביות.
במארס 2020, המאגרים - שיכולים להחזיק כ-727 מיליון חביות - הכילו 634 מיליון חביות. לאחר כמויות שיא שנמשכו ממנו החודש, ירד המאגר ל-442 מיליון חביות, הרמה הנמוכה מאז 1984.
הדיווח מיום שלישי האחרון לפיו הבית הלבן מתכנן לרכוש נפט כדי למלא את המאגרים, הקפיץ את מחיר הנפט הגולמי ב-3 דולר לחבית. מתחילת 2022 עלה מחיר הנפט הגולמי ב-18%.
- 7.שמחה 17/09/2022 15:14הגב לתגובה זוהחזיר לארה״ב את הגאווה וידע להעמיד את אירופה במקום השמאל בליווי התשקורת והרשתות החברתיות דאג לו להראות לא טוב ולהזיז אותו ולגנוב את השלטון מזכיר איזה מדינה עלומה במזרח התיכון עכשיו כולם אוכלים את החרא שבישלו אך אף אחד לא מוכן להודות בטעות גם בארץ
- אלון 17/09/2022 20:50הגב לתגובה זוללא ספק
- 6.משה 17/09/2022 14:01הגב לתגובה זומחיר הנפט והאנרגיה יעלו עוד בתחילת החורף מי שלא יתכנן נכון ישלם המון
- 5.גולדפינגד 17/09/2022 12:53הגב לתגובה זוככה זה שהחלטות כלכליות מתקבלות מטעמים פוליטיים. ראה ערך נתניהו ולימודי ליבה
- 4.רועי 17/09/2022 11:30הגב לתגובה זושום פעולה שהוא עושה לא נכונה,אם היו לוקחים ילד ונותנים לו לקבל החלטות היו לו אחוזי הצלחה טובים יותר.
- 3.לילי 17/09/2022 10:02הגב לתגובה זוללא השקעה חדשה מחירי האנרגיה עולים . הנהנים הם אלו שהשקיעו .
- 2.שמאל= עליות מחירים, פיגועים, שחיתות (ל"ת)אור 17/09/2022 04:56הגב לתגובה זו
- מושחתיהו 17/09/2022 12:48הגב לתגובה זוכשלא רוצים להשפט על שחיתות זה לא אומר שאין שחיתות
- תסתכל במראה 18/09/2022 12:53כשמטייחים כל שחיתות שמאלנית ומדליקים פרוז'קטורים על כל סיגר מהימין = שחיתות משפטית-פוליטית
- 1.ביידן יודע מה הוא עושה, נא לא להפריע!... (ל"ת)Siv 16/09/2022 21:17הגב לתגובה זו
- בן אלף כספית 17/09/2022 11:04הגב לתגובה זוהמומיה רק הורסת את כדור הארץ ..הבן של המומיה שידל לזנות ופתח פתח להפיכת השילטון באוקראינה..הבן של ביידן הנבל הקים 2 חברות האחת אוקראינית.והשניה בסין.המטרה הפיכה שילטונית פרו רוסית לזלנסקי פרו אמריקאי.והישתטון על מכרות הזהב הלבן העולמי המינראל ליתיום
- פוליטיקה היא דבר מסריח אבל אזרחי העולם כבר התרגלנו 16/09/2022 21:49הגב לתגובה זופוליטיקה היא דבר מסריח אבל אזרחי העולם כבר התרגלנו לריח
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
