מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

שוק התעופה מתעורר לחיים ובואינג במרתון עסקאות ענק

קטאר, אזרבייג'ן, אייר אינדיה ההודית ודלתא איירליינס הן רשימה חלקית של מדינות וחברות שמזמינות מטוסים מענקית התעופה; אייר אינדיה מתכננת עסקאות בהיקף של 50 מיליארד דולר עם בואינג ואירבוס

דור עצמון | (2)

העומס בשדות התעופה, המחסור בכוח האדם של חברות התעופה וביטולי הטיסות מצביעים כמובן על ביקושי שיא של תום תקופת הקורונה. אנשים צמאים לחופשות, ביקורי משפחות מעבר לים ונסיעות עבודה שנשללו מהם במשך כמעט שנתיים. חברות התעופה עובדות במרץ על מנת להחזיר את כוח האדם שלהן למספרים של 2019 ובנוסף מכשירות מחדש את הטייסים אחרי תקופת הבצורת.

כחלק מכך, חברות התעופה מבינות שעליהן יהיה להגדיל את צי מטוסיהן ואף לחדשו – בואינג BOEING (וגם איירבאס) על הכוונת. יצרניות המטוסים עובדות מסביב לשעון ומקבלת הזמנות ענק מחברות התעופה השונות.

אייר אינדיה ההודית, שנרכשה לאחרונה בידי קונצרן TATA הענק ביותר בהודו, מתכננת לרכוש מאות מטוסים הן מבואינג והן מאיירבאס. בכוונת החברה להצטייד בעד 70 מטוסים רחבי גוף כולל מטוסי איירבאס A350 ובואינג 787 ו-777, ובעד 300 מטוסי צרי גוף. היקף העסקאות עשוי להגיע לכדי סכום אדיר של כ-50 מיליארד דולר. מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, טס להודו לקראת התערוכה האווירית שהתקיימה השבוע, שם החברה האמריקנית שיווקה מחדש את ה-737 MAX שלה. שתי יצרניות המטוסים, שרעבות לעסקאות בשוק המטוסים רחבי הגוף המדוכא, רואות באייר אינדיה פוטנציאל גדול להגברת המכירות וההכנסות שלהן.

קטאר איירוויז הענקית, שגם מדורגת בין 5 חברות התעופה הטובות בעולם, לוחצת על בואינג לזרז את מסירת המטוסים שהזמינה. החברה הזמינה 25 מטוסי 737 מקס עם אופציה ל-25 מטוסים נוספים אך הודיעה באחרונה כי העסקה מוקפאת בעקבות שורת תקלות שהתגלו בהם. כעת, ולאחר תיקון התקלות, מנכ"ל החברה אומר כי אכן נשקלת האפשרות להחיות את העסקה. בנוסף להזמנה זו, הזמינה קטאר איירוויז גם 34 מטוסי מטען ענקיים מדגם 777X החדש.

חברת אמירייטס היוקרתית, הזמינה עשרות מטוסי 777X גם היא (אם כי לטיסות נוסעים) אך איימה על בואינג שתבטל את ההזמנה אם לא תקדים את מסירתם.

על פי דו"ח של חברת בויאנג נמסרו 121 מטוסים מסחריים (737,747,777,787) ברבעון השני, צמיחה של כ-53% מאותה התקופה אשתקד, מתחילת השנה נמסרו 216 מטוסים מסחריים, מה שמשקף צמיחה מרבעון לרבעון של 27%. בחודש יוני לבד נמסרו 51 מטוסי נוסעים ומסחריים, החודש הטוב ביותר של החברה מאז מרץ 2019. עם זאת, בואינג הסתייגה והזהירה כי קצב הייצור לא צפוי להיות יציב לאור הבעיות בשרשראות האספקה העולמיות.

לפני מספר ימים, דלתא אייליינס DELTA AIR LINES הענקית האמריקאית הודיעה על הזמנה של כ-100 מטוסי 737 מקס 10 בעלות כוללת של 13.5 מיליארד דולר. העסקה צפויה להיות הראשונה והגדולה ביותר בעשור האחרון בין דלתא לבואינג.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם אזרבייג'ן איירליינס הקטנה יחסית חתמה על הזמנה לפיו היא תרכוש 4 מטוסי 787 דרימליינר מבואינג - מדובר בעסקה גדולה יחסית לחברה קטנה שצי המטוסים הנוכחי שלה מונה 18 מטוסים בסך הכל. החברה צפויה להחזיק עד 2030 כ-10 מטוסי דרימליינר.

מניית בואינג ירדה מתחילת השנה ב-22% למחיר של 157 דולר המבטא שווי של 93 מיליארד דולר. החברה הפסידה ברבעון הראשון השנה 2.75 דולר למניה על הכנסות של 14 מיליארד דולר. עם זאת, מניית החברה רשמה זינוק של 15% בחודש האחרון.

נראה שבואינג מצליחה להתאושש משני אירועים שאיימו על פעילותה כחרב על הצוואר: שורת התקלות במטוסי ה-737 מקס שהביאו להתרסקות 2 מטוסים ומשבר הקורונה. הקורונה שיתקה את ענף התעופה כולו בעולם והתקלות יצרו משבר אמון קריטי לחברה. היציאה משני המשברים האלו עם תיקון התקלות במטוסים מביאים את החברה להישגים עם עסקאות בעשרות מיליארדי דולרים ולפי תחזיות החברה עדיין לא נאמרה המילה האחרונה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איירבוס חברה זמנית וךא יציבה (ל"ת)
    אריק 20/07/2022 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני הילד 20/07/2022 20:02
    הגב לתגובה זו
    וזה חפיר עמוק מאין כמותו בדיוק לפי שיטתו של באפט.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.