שוק התעופה מתעורר לחיים ובואינג במרתון עסקאות ענק
קטאר, אזרבייג'ן, אייר אינדיה ההודית ודלתא איירליינס הן רשימה חלקית של מדינות וחברות שמזמינות מטוסים מענקית התעופה; אייר אינדיה מתכננת עסקאות בהיקף של 50 מיליארד דולר עם בואינג ואירבוס
העומס בשדות התעופה, המחסור בכוח האדם של חברות התעופה וביטולי הטיסות מצביעים כמובן על ביקושי שיא של תום תקופת הקורונה. אנשים צמאים לחופשות, ביקורי משפחות מעבר לים ונסיעות עבודה שנשללו מהם במשך כמעט שנתיים. חברות התעופה עובדות במרץ על מנת להחזיר את כוח האדם שלהן למספרים של 2019 ובנוסף מכשירות מחדש את הטייסים אחרי תקופת הבצורת.
כחלק מכך, חברות התעופה מבינות שעליהן יהיה להגדיל את צי מטוסיהן ואף לחדשו – בואינג BOEING (וגם איירבאס) על הכוונת. יצרניות המטוסים עובדות מסביב לשעון ומקבלת הזמנות ענק מחברות התעופה השונות.
אייר אינדיה ההודית, שנרכשה לאחרונה בידי קונצרן TATA הענק ביותר בהודו, מתכננת לרכוש מאות מטוסים הן מבואינג והן מאיירבאס. בכוונת החברה להצטייד בעד 70 מטוסים רחבי גוף כולל מטוסי איירבאס A350 ובואינג 787 ו-777, ובעד 300 מטוסי צרי גוף. היקף העסקאות עשוי להגיע לכדי סכום אדיר של כ-50 מיליארד דולר. מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, טס להודו לקראת התערוכה האווירית שהתקיימה השבוע, שם החברה האמריקנית שיווקה מחדש את ה-737 MAX שלה. שתי יצרניות המטוסים, שרעבות לעסקאות בשוק המטוסים רחבי הגוף המדוכא, רואות באייר אינדיה פוטנציאל גדול להגברת המכירות וההכנסות שלהן.
קטאר איירוויז הענקית, שגם מדורגת בין 5 חברות התעופה הטובות בעולם, לוחצת על בואינג לזרז את מסירת המטוסים שהזמינה. החברה הזמינה 25 מטוסי 737 מקס עם אופציה ל-25 מטוסים נוספים אך הודיעה באחרונה כי העסקה מוקפאת בעקבות שורת תקלות שהתגלו בהם. כעת, ולאחר תיקון התקלות, מנכ"ל החברה אומר כי אכן נשקלת האפשרות להחיות את העסקה. בנוסף להזמנה זו, הזמינה קטאר איירוויז גם 34 מטוסי מטען ענקיים מדגם 777X החדש.
- גולדמן זאקס שוריים על ענף התעופה האירופאי - במי הם ממליצים להשקיע?
- המטוס הכי גדול בעולם הפך לכאב ראש יקר: ה-A380 במשבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברת אמירייטס היוקרתית, הזמינה עשרות מטוסי 777X גם היא (אם כי לטיסות נוסעים) אך איימה על בואינג שתבטל את ההזמנה אם לא תקדים את מסירתם.
על פי דו"ח של חברת בויאנג נמסרו 121 מטוסים מסחריים (737,747,777,787) ברבעון השני, צמיחה של כ-53% מאותה התקופה אשתקד, מתחילת השנה נמסרו 216 מטוסים מסחריים, מה שמשקף צמיחה מרבעון לרבעון של 27%. בחודש יוני לבד נמסרו 51 מטוסי נוסעים ומסחריים, החודש הטוב ביותר של החברה מאז מרץ 2019. עם זאת, בואינג הסתייגה והזהירה כי קצב הייצור לא צפוי להיות יציב לאור הבעיות בשרשראות האספקה העולמיות.
לפני מספר ימים, דלתא אייליינס DELTA AIR LINES הענקית האמריקאית הודיעה על הזמנה של כ-100 מטוסי 737 מקס 10 בעלות כוללת של 13.5 מיליארד דולר. העסקה צפויה להיות הראשונה והגדולה ביותר בעשור האחרון בין דלתא לבואינג.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
גם אזרבייג'ן איירליינס הקטנה יחסית חתמה על הזמנה לפיו היא תרכוש 4 מטוסי 787 דרימליינר מבואינג - מדובר בעסקה גדולה יחסית לחברה קטנה שצי המטוסים הנוכחי שלה מונה 18 מטוסים בסך הכל. החברה צפויה להחזיק עד 2030 כ-10 מטוסי דרימליינר.
מניית בואינג ירדה מתחילת השנה ב-22% למחיר של 157 דולר המבטא שווי של 93 מיליארד דולר. החברה הפסידה ברבעון הראשון השנה 2.75 דולר למניה על הכנסות של 14 מיליארד דולר. עם זאת, מניית החברה רשמה זינוק של 15% בחודש האחרון.
נראה שבואינג מצליחה להתאושש משני אירועים שאיימו על פעילותה כחרב על הצוואר: שורת התקלות במטוסי ה-737 מקס שהביאו להתרסקות 2 מטוסים ומשבר הקורונה. הקורונה שיתקה את ענף התעופה כולו בעולם והתקלות יצרו משבר אמון קריטי לחברה. היציאה משני המשברים האלו עם תיקון התקלות במטוסים מביאים את החברה להישגים עם עסקאות בעשרות מיליארדי דולרים ולפי תחזיות החברה עדיין לא נאמרה המילה האחרונה.
- 2.איירבוס חברה זמנית וךא יציבה (ל"ת)אריק 20/07/2022 21:37הגב לתגובה זו
- 1.אני הילד 20/07/2022 20:02הגב לתגובה זווזה חפיר עמוק מאין כמותו בדיוק לפי שיטתו של באפט.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
