מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

מניית בואינג ״טסה״ ב-7.5% כשהשוק ירד, למה?

שיפור של עשרות אחוזים במסירות המטוסים בסקטור האזרחי וייצור שיא בחודש יוני עודדו את המשקיעים במניה החבוטה שירדה ב-30% מתחילת השנה, אך האם נראה רווחיות בקרוב? 
עומר רוסו | (3)

זה היה עוד יום רגיל לחברת בואינג BOEING עם ירידה של 2.8% במחיר המניה בתחילת מסחר, ואז יצא דוח מסירות המטוסים לרבעון השני של השנה ושינה את המגמה באופן דראסטי. את יום המסחר סיימה המניה עם עליה של 7.5%. 

על פי הדו"ח נמסרו 121 מטוסים מסחריים (737,747,777,787) ברבעון השני, צמיחה של כ-53% מאותה התקופה אשתקד, מתחילת השנה נמסרו 216 מטוסים מסחריים, מה שמשקף צמיחה מרבעון לרבעון של 27%. בחודש יוני לבד נמסרו 51 מטוסי נוסעים ומסחריים, החודש הטוב ביותר של החברה מאז מרץ 2019.

משלוחי מטוסי ומסוקי הקרב והאבטחה הסתכמו ב-40 מטוסים ברבעון השני, כש-11 מהם אלו מסוקי הקרב אפאצ׳י 64,47 חדשים. מתחילת השנה נמסרו 81 מטוסי ומסוקי קרב.

בנוסף, ההנהלה מאשרת שבחודש יוני יוצרו 31 מטוסי ״מקס״ 737, מעל הצפי שעמד על 28 מטוסים בחודש, אך בואינג הזהירה כי קצב הייצור הזה לא צפוי להיות יציב לאור הבעיות בשרשראות האספקה העולמיות.

לקראת הדוחות שיצאו ב-27 ביולי, האנליסטים צופים הפסד של 7 סנט למניה על מכירות של 17.5 מיליארד דולר. ברבעון השני אשתקד, ההפסד עמד על 60 סנט למניה, בעוד שהמכירות הגיעו  ל-17 מיליארד דולר. כלומר ישנו צפי להתקרבות לרווחיות לבואינג.

בנוסף, נראה שבואינג מנסה לזרז את FAA (Federal Aviation Administration) לקבלת אישור לבניית מטוס ה-MAX 10 שפג תוקפו השנה. במידה והיא לא תקבל את האישור, היא תצטרך להוציא 10 מיליארד דולר כדי לבנות מחדש את המטוס שכרגע לא עומד בתקינות הבטיחותיות הנוכחיות. בואינג במצבה הנוכחי עם 45 מיליארד חוב, לא רווחית ושורפת מזומנים תתקשה לעשות זאת. העלייה אתמול נבעה גם מזה, שמנכ״ל בואינג אמר שאם לא יתקבל אישור ייתכן והחברה תוותר לגמרי על ייצור מטוס ה-MAX 10. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    Pilot 13/07/2022 18:05
    הגב לתגובה זו
    מניה חובה שצריך בכל תיק הולכת לזנק ולחזור למה שהייתה
  • 2.
    מה אם חברות התעופה בארץ (ל"ת)
    ברוך 13/07/2022 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חפיר עמוק. מחיר נוח. (ל"ת)
    אני הילד 13/07/2022 12:53
    הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.