וורן באפט
צילום: וורן באפט אתר

באפט קנה מניות ברבעון בסכום הגבוה בהיסטוריה; מהם השינויים שביצע?

הרכישה החדשה המשמעותית ביותר היא של מניות סיטיגרופ שעולה 7%, ברקשייר אף הגדילה אחזקותיה במגזר הנפט וכן במניות HP, אקטוויזן ופאראמונט גלובל (שמזנקת היום), מצד שני נפרד באפט לשלום מאחזקתו בחברת התקשורת וריזון - האם בברקשייר מרגישים שהשוק מהווה הזדמנות קניה?
גיא טל | (10)
נושאים בכתבה אנרגיה וורן באפט

המהלכים של וורן באפט במהלך הרבעון הראשון נחשפים עכשיו בדיווח שמסרה חברת ברקשייר האת'וואי BERKSHIRE HATHAWAY A לרשות נירות הערך האמריקאית (SEC) כמתחייב. 

על פי הדווח, החברה קנתה מניות בבנק סיטיגרופ CITIGROUP במהלך הרבעון וכן מניות חברת פאראמאונט גלובל PARAMOUNT GLOBAL וחברת הביטוח MARKEL CORP בעוד היא מחסלת כמעט לחלוטין את אחזקתה בוריזון VERIZON , כפי שהעריכו במגזין בארונ'ס כבר עם פרסום דוחות הרבעון הראשון

עוד עולה כי באפט ממשיך להאמין בחברות הנפט. ברקשייר הוסיפה מניות של חברת שברון CHEVRON CORP וכן ממשיכה ברכישת מניות OCCIDENTAL PETROLEUM CP . החברה אף הוסיפה מניות של HP , ושל  ACTIVISION BLIZZARD - כל הרכישות הללו דווחו כבר בעבר בהזדמנויות שונות. אחזקתה של החברה בחברת הנפט שברון הגיעה ל-27.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון. עם תחילת הרבעון השני ממשיכה החברה לקנות מניות של אוקסידנטל ושל HP וכעת היא מחזיקה במניותיהן בשווי 9.7 מילארד דולר ו-4.5 מיליארד דולר בהתאמה.

הרכישה המשמעותית ביותר עליה לא דווח עד כה היא במניית בנק סיטיגרופ. במהלך הרבעון נרכשו 55 מיליון מניות בעלות 2.6 מיליארד דולר. המניה מגיבה לידיעה על הרכישה בעליות של 7%.

רכישה חדשה נוספת היא של חברת פאראמונט בהיקף של 69 מיליון מניות ששוות כעת 1.9 מיליארד דולר. סך הכל מחזיקה ברקשייר ב-10.6% ממניות פאראמונט. עם פרסום הידיעה על רכישת המניה היום היא קופצת בשיעור דו ספרתי. רכישה מינורית יותר הייתה של חברת הביטוח Markel בה רכשה ברקשייר 419 אלף מניות בשווי של 555 מיליון דולר.  

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לרון 18/05/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    אכן בעייתית כמו KHC בה הוא מחזיק ו....מחזיק ולא מרפה,מעניין למה
  • 5.
    סתם אחד 17/05/2022 20:20
    הגב לתגובה זו
    לא מזלזל חס וחלילה אבל זה לפני הירידות הגדולות
  • לרון 18/05/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    תפנית לא טובה,כמו ישראכרט אצלנו
  • 4.
    קנה C ב 30% פחות - כוכב (ל"ת)
    גידי 17/05/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מגיב לאינפלציה, הרע במיעוטו זה הכל (ל"ת)
    רעות 17/05/2022 19:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 17/05/2022 17:59
    הגב לתגובה זו
    לפני כחודש,לא ממליץ,ירדה קצת ועכשיו קפצה עם באפט
  • 1.
    הזקן טעה והיטעה (ל"ת)
    האלו 17/05/2022 17:05
    הגב לתגובה זו
  • הזקן צודק, זאת יען כי העדר קונה ומריץ את כל מה שהוא קנה (ל"ת)
    Sassi6 18/05/2022 05:41
    הגב לתגובה זו
  • לרון 18/05/2022 11:23
    אכן מריץ את מניותיו,לכן אינני מבין את הקניות של באפט,לדעתי זה מידע פנים או שאני לא מבין כלום,ואולי אני באמת טיפש כפי שטען "טוביה החולב"?
  • בנימין 17/05/2022 19:05
    הגב לתגובה זו
    תגיד לנו כמה אתה שווה וכמה זקן וכך נדע מי טועה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.