התרסקות המטוס בסין מרסקת את התדמית של חברת בואינג
מטוס בואינג 737-800 התרסק היום בדרום סין בטיסה של חברת China Eastern Airlines (נסחרת גם בארצות הברית תחת הסימול CEA) כשעל המטוס שוהים מעל 130 נוסעים. התגובה הראשונית של חברת בואינג BOEING הייתה "אנו מודעים לפרסומים התקשורתיים בנוגע לאירוע ומנסים לקבל עוד מידע". החברה הסינית מפעילה 130 מטוסים מן הדגם שהתרסק מתוך 750 המטוסים תוצרת בואינג ואירבוס האירופית בהן משתמשת החברה. הדגם הזה נכנס לשירות לראשונה בשנת 2009. כעת, ככל הנראה, תשבית החברה את כל צי המטוסים מן הסוג הזה, לפחות עד לברור גורם ההתרסקות.
מלבד הטרגדיה האנושית העצומה, יש לאירוע משמעויות לא מבוטלות ביחס לחברת בואינג שמנייתה הייתה במומנטום חיובי בשבוע האחרון. מניית החברה הגיבה בירידות שגררו אחריהן אף את מדד הדאו ג'ונס.
המטוס שהתרסק לא היה מדגם 737 מקס שהושבת מפעילות במשך שנה וחצי בשנים 2019 - 2020 עקב שתי התרסקויות טרגיות באינדונזיה ואתיופיה שעלו בחייהם של מאות בני אדם, אך הדבר לא מפחית מהבעייתיות שבאירוע מבחינת החברה, כיון שהוא מחזק את ההבנה שהחברה סובלת מכמה בעיות כרוניות, וזאת בזמן שהיא מנסה להגביר את מכירות המקס כמו גם להחזיר אותו לפעילות בסין.
מטוס ה-737-800 נחשב לחלק ממשפחת "הדור הבא" של מטוסי הנוסעים 737 שהוצגו בשנות ה-90. במשך השנים נמסרו כ-7000 מטוסים ממשפחת ה"דור הבא". הדגמים הללו פועלים במערכות שונות מאלו שאחראיות על ההתרסקות של מטוסי המקס, ונחשבו עד כה בין המטוסים הבטוחים בעולם.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קאי נון רומור, אנליסט מפירמת Cowen אומר כי המטוס הספציפי שהתרסק נמסר רק בשנת 2015, וכי אף כי לא ידועה סיבת ההתרסקות, על פי רוב מה שגורם לאירועים כאלה הן בעיות תחזוקה. זה בדיוק מה שמדאיג את המשקיעים. אם מטוס שנחשב כה בטוח, והוא יחסית חדש, סובל אף הוא מבעיות שיכולות להביא להתרסקותו גם בחברת תעופה מנוסה וגדולה כמו החברה הסינית, הרי שבעיות הבטיחות ככל הנראה מובנות עמוק בד.נ.א. של החברה.
חברת China Eastern Airlines הפעילה גם מטוסים מדגם מקס, אך כעת הם מושבתים כמו כל המטוסים מדגם זה בסין. הרשויות בסין הסכימו עקרונית להחזיר את המטוסים הללו לשימוש אך הדבר טרם קרא בפועל. בדוחותיה לרבעון הרביעי מסרה בואינג כי הרשויות בסין עדיין מכינות את החזרה של המטוס לשירות, אולם כעת יתכן מאד שהחזרה הזו תתעכב עוד יותר.
החברה סובלת כבר מבעיות אמון אל מול מחזיקי המניות. בשנת 2019 עלתה מניית החברה לשיא של מעל 446 דולר למניה לאחר התרסקות מטוס המקס הראשון של החברה באינדונזיה. אולם מיד לאחר מכן הגיעה ההתרסקות הנוספת באתיופיה, ובנוסף בעיות באיכות היצור בדגם נוסף של החברה, ה-787, שהובילו לעיכוב במסירות המטוסים הללו, שהצניחו את מחיר המניה עד לשפל של 89 דולר בתחילת שנת 2020. מאז התאוששה מעט מניית החברה, אך חזרה לרדת וכעת נסחרת סביב מחיר של 185 דולר למניה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בדוחותיה האחרונים לרבעון הרביעי של שנת 2021 פספסה בואינג את התחזיות ורשמה הפסד של 7.69 דולר למניה על הכנסות של 14.8 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 16.6 מיליארד דולר. החברה, שנחשבת גם לשייכת לתחום הביטחון הייתה יכולה להנות מטרנד המניות הביטחוניות החזק מתחילת המתקפה הרוסית באוקראינה, אך נראה שהבעיות בעסקי הליבה של החברה יעיבו על כך. גם ההחלטה המסתמנת של גרמניה לבחור במטוס ה-F35 מתוצרת לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP כמטוס הקרב הבא שלה על פני הF-18 מתוצרת בואינג מהווה מפלה משמעותית לחברת התעופה, שהאופק שהיא רואה לנגד עיניה איננו בהיר במיוחד.
- 22.חוק תאונות אוויריות 23/03/2022 05:10הגב לתגובה זותהיה חקירה ויבינו בדיוק את סיבת ההתרסקות. כרגע נראה ממה שידוע שזה דווקא פחות קשור לדגם המטוס עצמו כי יש אלפי כאלה באוויר כבר יותר מעשור והם מהבטוחים שיש.
- 21.גיל 23/03/2022 00:19הגב לתגובה זומעניין
- 20.אולי זה בגלל בנט. אצל ביבי זה לא היה קורה (ל"ת)ד"ר כץ 22/03/2022 19:34הגב לתגובה זו
- 19.חיים 22/03/2022 12:33הגב לתגובה זוזה נראה כמו משהו שקרה במכוון
- 18.מרק 22/03/2022 11:35הגב לתגובה זובמשך 100 שנים האחרונות על חקירת תאונות מטוסים. היו פונים לכמה חוכמולוגים שמגיבים כאן ושיודעים בדיוק מה קרה.
- 17.נירו 22/03/2022 10:38הגב לתגובה זוזה מה שקורה שמאז המיזוג עם חברת דוגלאס החליפו את המהנדסים בניהול החברה שהיו 10אחוז איכות ובטיחות באנשי מסחר שהיצור לא עיניין אותם רק הגרפים בבורסה וקוסמטיקה יופי למטוסים
- 16.זה ברור שהטייס התאבד כמו שקרה עם מלזיה ועוד כמה מקרים (ל"ת)בני 22/03/2022 10:23הגב לתגובה זו
- 15.הקברניט התאבד ולקח עמו את הנוסים והצוות (ל"ת)מרטין 22/03/2022 09:40הגב לתגובה זו
- 14.רוני ב 22/03/2022 09:00הגב לתגובה זולא לשכוח את הגורם האנושי רוב התאונות נגרמו כתוצאה מטעויות של טייסים
- כנראה שלא ראית את הסרט על בואינג בנטפליקס (ל"ת)אלון 22/03/2022 09:25הגב לתגובה זו
- 13.יון 22/03/2022 07:59הגב לתגובה זונמוך מים המלח. איזה תוכן גרוע. עאלק חבר. בואינג לא רואה עתיד . נו באמת. עדיף היה לספור עד 10. טמטום
- חוק תאונות אוויריות 23/03/2022 05:07הגב לתגובה זורק חמ..ר, כמו הכתב של הכתבה קופץ בראש.
- 12.דן 22/03/2022 07:43הגב לתגובה זוייצור ותכנות קריטים לכל מיני קבלנים מפוקפקים בהודו ללא פיקוח.
- 11.יוסי 22/03/2022 07:02הגב לתגובה זושם מראים איך בואינג נרכשה על ידי חברה תאוות בצע שקיצצה בכוח אדם בתחום הבטיחות והפכה חברה למופת לפח אשפה. תאוות בצע לקבל רווחים במניות במינימום השקעה .תמצית הקפיטליזים המכוער באמריקה .
- 10.Plane fan362 22/03/2022 07:01הגב לתגובה זוהמטוס היה 738(737-89P)ולא 737-800.לאחר זמן קצר בשיוט המטוס צנח מ31,000 רגל להתרסק בהרים.סיבת התרסקות עדיין לא ידועה
- 9.איל 22/03/2022 07:01הגב לתגובה זומאז קנית מקדונלד דגלס הכושלת, תרבות החברה התדרדרה במהירות. בפועל מקדונלד דגלס השתלטה על בואינג מבפנים .
- 8.עוד פעם בואינג 737-800 ??? בפעם השלישית ?? (ל"ת)תחקיר בואינג 22/03/2022 06:16הגב לתגובה זו
- 7.פז 22/03/2022 06:11הגב לתגובה זולמטוסים הללו יש מיליוני שעות טיסה והם נחשבים לסוסי עבודה אמינים מאוד.זה נראה יותר כמו פעולת טרור.ושכחת לרשום שביבי אשם
- 6.חבלה? התאבדות? חטיפה? (ל"ת)דן. 22/03/2022 03:54הגב לתגובה זו
- 5.פבל 21/03/2022 23:18הגב לתגובה זולמוטט את בואינג האמריקאית...
- 4.עיברי 21/03/2022 22:44הגב לתגובה זואיך שהמטוס צלל במאונת לקרקע זה רק מראה על פיגוע או מעשה היתאבדות כי בתקלה המטוס דואה ולא נופל כמו אבן אבל שועלים מתוחכמים מפיצים כתבות זדוניות כדי לאסוף מהיות החברה בנפילות ואחרי יום יומיים ימכרו ביוקר ויעשו קופה
- Plane fan362 22/03/2022 07:03הגב לתגובה זואבל יש גם עוד תקלה ממש נדירה שהייתה יכולה לקרות;איבוד שליטה על הזנב
- זה רהבה יותר עמוק 22/03/2022 06:10הגב לתגובה זומדובר בתרבות של ערך המניה על חשבון היבטים הנדסיים ואבטחת איכות - בואינג הפסידה לאיירבאס ממזמן
- 3.מח"א 21/03/2022 22:41הגב לתגובה זולהתרסקות... שאינן קשורות כלל לחברת בואינג אלא לתחזוקת במטוס בסין.
- רונן 22/03/2022 08:14הגב לתגובה זועם זה בעיית תחזוקה, אין לזה שום קשר לבטיחות המטוס.
- Plane fan362 22/03/2022 07:04הגב לתגובה זוכן..רוב הבעיות נגרמות בתחזוקה..
- 2.שלמה 21/03/2022 21:20הגב לתגובה זולכאן או לכאן
- 1.תמים 21/03/2022 20:45הגב לתגובה זובואינג חברת פח.
- חדרה מערב 22/03/2022 08:19הגב לתגובה זוכי ככה בא לי בלי סיבה
- צחי 23/03/2022 19:14ואז הם יבכו קיפוח קיפוח בזמן שהם מפעילים קריוקי ומלטפים את הגבה שלהם
- אחד מתחום התעופה 22/03/2022 06:31הגב לתגובה זוכל בסיס הבנה בתחום ! התרסקות אנכית של מטוס זה משהו המעיד על כשל תחזוקתי קשה ביותר ! הכתבה עושה עוול לדימוי החברה והובאה ליצור ירידת ערך למניות החברה ותו לא
- הוק 22/03/2022 00:32הגב לתגובה זוממש פח , רק שחצי חה"א שלנו הוא מתוצרתה , ברברן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
