פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

פורד מתפצלת: "רכבי הבנזין שלנו מושכים אותנו אחורה"; המניה קופצת

לא מדובר בספין-אוף אלא בחטיבה נפרדת, בה יושקעו 50 מיליארד ד' ב-5 שנים. חטיבת רכבי הבנזין תתייעל ואמורה להביא לחסכון של 3 מיליארד שיועברו לחטיבה החשמלית. בפורד רוצים להגיע לקיבולת ייצור של 2 מ' רכבים חשמליים עד 2026, ומכוונים לשיפור הרווחיות המתואמת ב-2 נק' ל-10% עד אז
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה פורד פיצול

ענקית הרכב האמריקאית  FORD MOTOR (F) מודיעה על פיצול עסקי הרכב החשמלי שלה לכדי חטיבה נפרדת וקופצת בוול סטריט בכ-4% ברקע ההודעה. "עסקי רכבי הבנזין שלנו מושכים אותנו אחורה", אמר המנכ"ל ג'ים פיירלי במסיבת עיתונאים. יודגש כי לא מדובר בחברה עצמאית שתסחר בוול סטריט, או תחולק כדיבידנד בעין לבעלי המניות (ספין-אוף).

ואולם, פיירלי הודה כי שקל אפשרות זו, אך זו נזנחה לטובת הפיצול לשתי חטיבות נפרדות במטרה לשמור על עסקי רכבי הבנזין כ"מנוע הרווח והמזומנים של החברה" - והיא בהחלט תהיה זקוקה להם עבור החטיבה האחות החדשה.

חטיבת הרכב החשמלי תקרא Ford Model e ואילו חטיבת רכבי מנוע הבעירה הפנימי Ford Blue. האחרונה תנסה להתייעל ולהגדיל את שולי הרווח, החיסכון (יעד ל-3 מיליארד דולר עד 2026) יועבר להצמחת פעילות הרכב החשמלי, שהיא מצדה, למעט דגמים חשמליים תייצר גם תוכנות וטכנולוגיות רכבים מקושרים שישמשו את פורד כולה.

המנכ"ל דיבר על יעד להפיכת פורד ל"חברה מצוינת באמת, כזו ששוב תשנה את העולם - הדבר הזה דורש מיקוד", אמר. "אנחנו הולכים עד הסוף ויוצרים עסק נפרד אך משלים שיתן לנו מהירות של חברת סטארט-אפ וחדשנות חסרת מעצורים. האם אנחנו בקטע של לנצח? 100% שכן. אנחנו רוצים להביס את השחקנים הישנים - ואת החדשים".

עוד ציין כי 50 מיליארד דולר יושקעו בקידום עסקי הרכב החשמלי עד 2026, וזאת בהמשך להתחייבות של החברה להשקיע בתחום סכום של 30 מיליארד דולר בין השנה שעברה ל-2025. בפורד מתכננים להגיע לקיבולת ייצורת של 2 מיליון רכבים חשמליים בשנה עד 2026. היעד שלה ל-2024 נמוך מכך בהרבה - 600 אלף. כלומר, בשנתיים שבין לבין תדרש הקפיצה המשמעותית.

כמו כן תאגיד הרכב כולו מכוון לשולי רווח מתואם לפני הוצאות ריבית ומס של 10% עד 2026. מדובר בגידל של שתי נקודות אחוז תוך 4 שנים, שכן הצפי לדוחות הקרובים, של 2022, הוא לשוליים של 8%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


מקסוס eDeliver 5 Combi. דלתות תא מטען המאפשרות הטענה קלה. צילום יצרן


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?