יור הפדרל ריזרב גרום פאואל
צילום: CC

גולדמן זאקס: הפד יעלה ריבית 5 פעמים השנה; תעלה עד 1.5%

העלאות הריבית צפויות להתקיים במהלך החודשים מרץ, מאי, יולי, ספטמבר ודצמבר של השנה הקרובה. עוד צופים בגולדמן זאקס כי הבנק המרכזי יחל לצמצם את המאזן שלו בחודש יוני של השנה הקרובה, וכי יעלה את הריבית 3 פעמים נוספות במהלך השנה הבאה
תומר אמן | (6)

בנק ההשקעות האמריקאי GOLDMAN SACHS (סימול: GS) צופה כי הבנק הפדרלי בארצות הברית יעלה את הריבית במשק האמריקאי 5 פעמים במהלך השנה הקרובה, וזאת לעומת התחזית הקודמת של הבנק שעמדה על סך של 4 פעמים. עוד צופה הבנק כי העלאת הריבית הראשונה תתרחש במהלך חודש מרץ של השנה הקרובה.

כלכלנים מטעם ומחוץ לבנק עמלו רבות על עדכון התחזיות להעלאת הריבית האמריקאית על ידי הפד מאז השבוע שעבר, אז אישר הבנק המרכזי פעם נוספת כי יעלה את הריבית וכי יאיץ את קצב האטת רכישות האג"חים המקומיים וזאת על מנת להילחם באינפלציה בשוק המקומי.

במהלך פגישת הפד האחרונה, שהתקיימה כאמור בשבוע שעבר, הודיע יו"ר הבנק המרכזי, ג'רום פאוול, כי ההחלטה לצמצום הרכישות הן בשוק האג"חים הממשלתיות והן באלו הנשענות על שוק המשכנתאות המקומי צפויה להתקבל כבר בחודשים הקרובים.

עוד דיווחו אנליסטים מטעם גולדמן זאקס כי הם צופים שהבנק המרכזי יעלה את הריבית בפעם השנייה במהלך חודש מאי, וכי יתחיל לצמצם את המאזן לקראת חודש יוני. העלאת הריבית השלישית והרביעית צפויות להתקיים בחודשים יולי וספטמבר, והאחרונה צפויה להתקיים במהלך סוף חודש דצמבר של השנה הקרובה, כך צופים בבנק ההשקעות. את השנה צפויה לסיים ארה"ב עם ריבית בנק מרכזי שתעמוד על בין 1.25%-1.5%, כך על פי תחזיות גולדמן זאקס.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יהודה 01/02/2022 08:37
    הגב לתגובה זו
    הם מנסים להפחיד בכדי להצליח בשורט
  • 4.
    אלון 30/01/2022 23:54
    הגב לתגובה זו
    השנה כולם יאכלו ירידות חזקות ואחר כל עליות חזקות ומי שישב בפוזיציה אחת ימחק.....תלמדו לעשות גם שורטים בשוק זיגזג כזה כדי לשרוד.אם פוטין יכנס לאוקראינה בפברואר יהיו נפילות של 20 אחוזים.....קחו בחשבון......
  • 3.
    אחד שמבין..... 30/01/2022 23:48
    הגב לתגובה זו
    חברים יקרים,כדאי שתתחילו ללמוד להשתמש בשורטים ואחר כך בלונגים לסירוגין אם אתם רוצים להרוויח,כי השוק בחודשים הקרובים יעשה ירידות של 10-15 אחוז ואחר כך עליות חדות של 10 אחוזים ומי שישאר בפוזיציה אחת בלי להחליף ימחק....ותיזכרו שגיליתי את זה לכם לפני שקרה.....
  • 2.
    לא יקרה (ל"ת)
    א 30/01/2022 22:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שנליק 30/01/2022 20:45
    הגב לתגובה זו
    השוק יוצא מאיזון
  • י 30/01/2022 22:52
    הגב לתגובה זו
    אני רואה כניסה לשוק דובי נוסח 2008 הפעם יש המון סיבות פשוט להימחץ,השוק לפני לחיצה חזקה למטה כל עליה לצורך ירידה חזקה יותר,עד עכשיו היתה חנינה,תיכף יתחילו המינוסים המחרידים. גזור ושמור.ברור שמהתחתית הבורסה רק תצמח אבל איפה אנחנו ואיפה התחתית...תיכף תראה מה זה אמריקאים זורקים סחורה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.