ACTION COMICS
צילום: ACTION COMICS

המשקיעים גילו את הקומיקס: 3 מ' על סופרמן מ-1938; לפנות מקום בתיק?

ייתכן שבהשראת שגעת ה-NFT, משקיעים מסתכלים יותר על פרטי אספנות כנכסים שנהנים מעליית ערך. גיבורי העל באקרנים מתדלקים גם את העניין בקומיקסים ויש מי שמנצל את המצב. "השקעה אקזוטית של עד 5% מהתיק" או ספקולציה שלא מחלקת דיבידנד או מכניסה דמי שכירות?
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה השקעות

שני ספרי קומיקס מעלי אבק נמכרו השנה בלמעלה מ-3 מיליון דולר כל אחד. האחד, פרק 15 של סדרת Amazing Fantasy מ-1962 בה הופיע לראשונה ספיידרמן. השני, מ-1938, הבכורה של סדרת Action Comics בה העולם התוודע לראשונה לסופרמן, לפני ששידרגו אותו לטאלנט ברמת סדרה משלו. אולי בהשראת שוק ה-NFT, נראה כי תחום האספנות הופך ציני עוד יותר ומשקיעים, או "פליפרים" אם תרצו שמו, גם אותו על הכוונת. יש מי שמדגיש את הספקולטיביות שבהשקעות מסוג זה, אחרים חושבים שדווקא יש להם מקום מסוים בפורטפוליו.

ההיגיון המנחה ברכישת קומיקס, תקליט, תמונה, משחק וידאו ישן (סופר מריו וזלדה שנמכרו למשל השנה במיליוני דולרים), או למעשה כל פריט אספנות שהוא, גורס כי בצד השני יהיה מישהו שבאמת ירצה אותו – או שהוא מזדהה עם ה"רעיונות" או ה"ערכים" של אותו החפץ, או שיש לו ערך נוסטלגי עבורו, אולי הוא פשוט מוצא בו יופי אסתטי וכו'. את הביקושים הכנים האלה אפשר לנצל כדי להוריד פריט מסוים מהשוק, לשמור אותו אצלך, לחכות לעליית הערך גם אם אין לך עניין בו, ולגרוף רווח.

בואו לבחור את איש השנה שלכם: דירוג אנשי השנה של ביזפורטל יוצא לדרך - הצביעו והשפיעו (להצבעה לחצו כאן)

מארק מייקלסון קנה עותק של הפרק הראשון בסדרת סופרמן מ-1939 ב-1,000-2,000 דולר ארבעים שנה לאחר שיצא לאור, ב-1979. הוא באמת אהב את הסדרה. השנה הוא ראה את שגעת המחירים. כמובן שהעותקים הללו הפכו נדירים יותר ויותר – גם אם הודפסו במאסה גדולה אז, בארצות הברית ובכלל בעולם היו פחות אנשים. רוב אלו שכן החזיקו אז בעותק – כבר זרקו אותו לפני עשורים. עם עניין מחודש בקומיקס ובסדרה, המחירים עלו ומייקלסון העמיד את העותק שלו למכירה – הוא כבר קיבל הצעות עבור למעלה מ-2 מיליון דולר.

אחת הסיבות לאותו עניין גובר הוא עליית קרנם בכלל של גיבורי העל בשני העשורים האחרונים. אמנם נבחרת הפוליטיקלי קורקט והגיוון האתני בסרט החדש של מארוול היא פלופ מגוחך, אבל רק עכשיו יוצא לאקרנים הסרט המי יודע כמה של ספיידרמן, זכורה ההצלחה המאסיבית של "הנוקמים", וכל כמה זמן יוצא סרט גיבורי על חדש. לפי סטפן פישלר מ- ComicConnect ההשקעות הגדולות של הוליווד בסרטים הללו גורמים לכך שסופרמן לא הולך לשוק מקום.

המחירים המפוצצים ניתנים לקומיקסים ממה שמכונה תור הזהב, בין 1938-1956, או תור הכסף, בין 1956-1970. מאט נלסון, נשיא חברת דירוג פרטי אספנות, לרבות קומיקסים יד שניה, Sarasota אומר שגם הקומיקסים משנות ה-70 וה-80 הולכים וצוברים פופולאריות, והיום חלקם נמכרים במתחת לאלף דולר ששווה לקחת בחשבון. באחרונה הקומיקס הראשון בסדרת צבי הנינג'ה מ-1984 נמכר ב-245 אלף דולר. פישלר אומר גם שארצות הברית אולי מדפיסה עוד כסף כדי להתמודד עם המשבר הבריאותי, "אבל הם לא יכולים להדפיס עוד עותקים מהפרק הראשון בסדרת סופרמן".

אז איפה בין כל הגיקים נכנסים אלה שרק רוצים לגזור קופון, ונמצא אם כן הקשר לעולם ההשקעות? חלק מהמומחים אומרים שגם כשמדדי המניות בעליות, יש מי שמחפש נכסים פיזיים, בעיקר לנוכח חוסר הוודאות מהקורונה. יועץ ההשקעות פטריק לאך מצביע על כשל עיקרי בהסתכלות על קומיקס או בכלל פריט אספנות כשהשקעה, אם בונים רק על עליית הערך: זו לא מניה אז דיבידנד לא תקבלו ממנה, זה לא נדל"ן מניב אז דמי שכירות לא ישלמו לכם בסוף החודש.

קיראו עוד ב"גלובל"

לעומת בארט ברוור מחברת Global Financial Advisory Services מעדיף להסתכל דווקא על שוק היעד של האספנים שניתן למכור להם בצד השני. הוא אומר שלפרטי אספנות יש תפקיד קטן בתיק מאוזן. לדעתו, אפשר להשקיע בהם לא יותר מ-5% מסך התיק. השקעה "אקזוטית" הוא קורא לזה וטוען שהוא מסתכל על התחום כמו "על משהו מעולם השווקים המתפתחים". כמובן, אלה לא השווקים המתפתחים עם השקעות העתק וקצב הילודה הגובר. אלה קומיקסים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.