סגירה באדום לאחר זיהוי הוריאנט בארה"ב; אינוביד עלתה 10% בבכורה
המסחר בוול סטריט נסגר בירידות לאחר שהתנהל בעליות במהלך כל יום המסחר, וזאת על רקע הודעתו של היועץ הראשי של ארצות הברית לטיפול בקורונה, אנתוני פאוצ'י שבישר כי מקרה ראשון של זן האומיקרון אותר במדינה. עוד קודם לכן העליות התמתנו. המסחר ננעל כשה-S&P 500 איבד 1.2% , הדאו ג'ונס השיל 1.3%, והנאסד"ק ירד 1.8%. נאומו של יו"ר הפד ג'רום פאוול נאם בסנאט. כשהתייחס לנושא האינפלציה טען שאין להתייחס אל האינפלציה כמובן "זמני", וכי היא כאן כדי להישאר לפחות עד השנה הבאה, גם בה הוא צופה שזאת תהיה בשיעורים גבוהים. בנוסף רמז פאוול כי הפד' ישקול לצמם מהר יותר את רכישות האג"ח וכי הוא ידון על כך במהלך הכינוס הבא בדצמבר (לכתבה המלאה) אתמול בנעילת יום המסחר בוול-סטריט מדד הנאסד"ק ירד ב-1.6%, מדד הדאו ג'ונס ירד ב-1.9% ומדד ה-S&P500 ירד גם הוא ב-1.9%. כעת יהיה מעניין לראות האם התיקון בשווקים הוא בסך הכל ריבאונד על ירידות השערים אתמול והאם המדדים יחזרו לרדת, או שמה קיים פאקטור גדול יותר המשחק כאן, והאם יש קשר להמלצת ועדת המומחים של ה-FDA על אישור תחת מגבלות של התרופה של מרק לקורונה? המדדים המובילים:
דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.28%- טרם החל המסחר הרציף
מניות במרכז APPLE (סימול: AAPL) המניה השלימה אתמול טיפוס של כ-3.1% והמשיכה לעלות במסחר בוול-סטריט. המניה מתנהגת בצורה המייצגת מאוד מניה דפנסיבית ואנליסטים ומשקיעים רבים בשוק מנסים לספק הסברים להמשך העליות במניה לצד רובו של יתר השוק, בטח ובטח בכל הקשור למניות שאינן של חברות התרופות, כשכולן ממשיכות לרדת. (לכתבה המלאה) SALESFORCE (סימול: CRM) המניה ירדה במסחר וזאת לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים. הדוחות עקפו את תחזיות האנליסטים אך הורדת התחזיות של החברה לסוף השנה הפילו לבסוף את מחירה. החברה דיווחה על טיפוס של כ-27% בהכנסות, לכ-8.86 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים שעמד על כ-6.8 מיליארד. החברה הורידה תחזיות לסוף השנה כשדיווחה כי היא צופה לרווח של בין 72 ו-73 סנט למניה, מתחת לצפי האנליסטים שציפו ל-82 סנט למניה חברת הביו-פארמה הקנדית ARBUTUS BIOPHARMA CORPORATION (ABUS) טסה במסחר לאחר שבית המשפט לערעורים החליט לאשר את הפטנט שלה בנוגע לטכנולוגית הנאנו-חלקיקים שפיתחה ומשמשת את חיסון הקורונה של חברת MODERNA (MRNA) - שתצטרך לשלם לה תמלוגים עכשיו. ARDELYXINC (ARDX) המניה מזנקת גם היום בנוסף לאתמול, אחרי שבחברה הודיעו, שנתיים אחרי שקיבלו את אישור ה-FDA לתרופה שלה Ibsrela לטיפול בתסמונת המעי הרגיז עם עצירות (IBS-C) במבוגרים, כי זו תושק סוף סוף ברבעון השני של 2022. NIO INC (סימול: NIO) חברת הרכבים החשמליים השלימה אתמול ירידה של כ-3.2%. ההערכות בשוק הן כי הירידות במניה הם על רקע נתוני האינפלציה ונאומו של פאוול, כאשר משקיעים רבים החלו להוציא את כספם משווקי המניות ולהעביר אותם אל שווקי האג"ח, היכן שהכסף "בטוח" יותר. המניות הראשונות שנפגעות במצבים כאלו הם בדרך כלל המניות שעלו אחוזים רבים בחודשים האחרונים כשהמשקיעים רוצים לנצל את רווחיהם. המניה טיפסה במסחר ומעניין לראות אם הגידול במחיר המניה קשור גם הוא לטיפוס הכללי בשווקים או שמה קשור בדיווחה האחרון של החברה כי בחודש נובמבר מסירות רכבי החברה עלו הכפילו עצמם ברוב המדדים ביחס לתקופה המקבילה. החברה דיווחה בחודש נובמבר על מסירות של כ-10.8 אלף רכבים, 105% יותר מהתקופה המקבילה. המכירות השנתיות של החברה הסתכמו בכ-80.3 אלף רכבים, 120% יותר משנה שעברה. כמו כן דיווחה החברה על עליה משמעותית במסירות הדגמים המובילים שלה, ה-"E58", "E56" וה-"EC6". XPENG (סימול: XPEV) מניית הרכב החשמלי הסינית השלימה אתמול טיפוס של כ-7%. המניה היום מתממשת. נתוני המסירה היו מצויינים בחודש נובמבר. החברה דיווחה על מסירות של כ-15.6 אלף רכבים, 270% יותר מבתקופה המקבילה, ופי 1.5 מכמה שמסרה באוקטובר. נתוני המסירות של שתי האחרונות מחממות את הציפיות לקראת אלה שתפרסם FORD MOTOR (F) ביום שישי הקרוב - ועל כן מנייתה של זו התחזקה במסחר בשעה זו. AeroClean (סימול: AERC) מניית יצרני מטהרי האוויר מוסיפה ליפול אחרי שהתרסקה אתמול סדר גודל של כ-78% וזאת לאחר שהחברה סיימה הנפקה ראשונית לפני כיומיים. החברה יצאה להנפקה הראשונית במחיר של כ-10 דולר למניה, אך את יומה הראשון בבורסה סיימה במחיר של כ-117.3 דולר למניה, טיפוס של יותר מכ-1000%, דבר ההעניק לחברה שווי שוק של כ-1.6 מיליארד וזאת ללא שתראה ולו הכנסה אחת ועם שווי נכסים התחלתי שהיה נמוך מ-5 מיליון דולר. אתמול סגרה המניה במחיר של כ-25 דולר, וירדה מעט במסחר. ההנפקה באה בזמן אסטרטגי עבור החברה, שכן מוצריה עתידיים לטהר אוויר חללים סגורים וזאת בעקוב החשש מוריאנט האומיקרון. ישראליות במרכז פריגו (US) - שלום ולא להתראות. מחיקתה של מניית פריגו מהבורסה בתל אביב עליה הודיעה החברה לפני כשבוע לא הייתה דבר מפתיע. למעשה, כבר קרוב ל-5 שנים שלמניה אין שום אוריאנטציה למשק הישראלי. נשאלת השאלה, האם יש טעם להחזיק במנית החברה הנסחרת בוול-סטריט? (לכתבה המלאה) אינוביד הישראלית תחל להיסחר היום תחת הסימול CTV ולפי שווי של 1.3 מיליארד דולר, אחרי שהשלימה את המיזוג עם חברת SPAC. חברת גילת (US) קיבלה הזמנות בהיקף של מעל ל-5 מיליון דולר מספקית טרמינלי תקשורת אמריקאית Tier-1 לאספקת מגברי מצב מוצק ללקוחות צבאיים ברחבי העולם, המניה הוסיפה עשיריות אחוזים בודדים במסחר חברת פרטנר 1.23% מדווחת ברבעון השלישי של 2021 על הכנסות של 837 מיליון שקל, עלייה של 5% בהשוואה ל-800 מיליון שקל ברבעון המקביל, אך קיפאון ביחס לרבעון הקודם, אז עמדו ההכנסות על 840 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עמד על 250 מיליון שקל, עלייה של 23% בהשוואה ל-204 מיליון שקל ברבעון המקביל. המניה הגיבה בעליה במסחר בוול סטריט (לכתבה המלאה). מניית חברת אן.אר.אקס פרמוסטיקלס (NRXP) הישראלית נחלשת היום לאחר שאתמול זינקה ב-19% בוול סטריט, עם ההודעה על כך שהטיפול שהיא מפתחת לאי ספיקה נשימתית כתוצאה מוירוס הקורונה הראה תוצאות טובות יותר במטופלים במצב קשה שהטיפול ברמדסיביר לא שיפור את מצבם (לכתבה המלאה)
- 6.H 02/12/2021 01:17הגב לתגובה זוללא סיבה סתם פאניקה .זהירות
- 5.י 01/12/2021 23:50הגב לתגובה זושהבורסה הופכת רגישה מידי וכל שטות יוצרת פאניקה וירידות חזקות מאוד במניות.אז הגענו לשיא וזה הזמן לברוח .כל מספר שנים בודאות יש מפולת אז קדימה לארוז .
- 4.השוק מאד מאד רגיש (ל"ת)חנן 01/12/2021 23:16הגב לתגובה זו
- 3.משנ 01/12/2021 22:41הגב לתגובה זוממש קרוסלה שטק המניות בעולם פעם למעלה פעם למטה
- 2.משתדל לקנות רק כשצונח מחיר המניות (ל"ת)שחר 01/12/2021 22:34הגב לתגובה זו
- מיכאל 01/12/2021 23:18הגב לתגובה זוכולם קנו וקנו רק בגלל שהפד פירגן לשוק ע"י הדפסת 140 מיליארד דולר בחודש - אבל הכסף הגיע לידיים של האנשים שקנו וקנו ואין מספיק תוצרת לכולם ולכן המחירים עלו - הפד אמר שהאינפלציה היא זמנית ואתמול אמר שצריך להוציא את המילה זמנית מהלכסיקון. וכדי שהאינפלציה לא תעלה עוד הוא מתכוון לצמצם במהירות את תמיכתו בשוק שבנוי על אוויר והכל יקרוס לכן לטובתך תשנה אסטרטגיה ותתחיל לחשוב איך להרוויח בזמן מפולת - תקשיב ל Ray Dalio המיליארדר ול Peter Schiff הכלכלן שחזה את מפולת 2008 ותנוע לעבר האמת...
- 1.זאת לא מפולת. זאת האמא של הקריסות. ואולי סבתא שלהן. (ל"ת). 01/12/2021 16:27הגב לתגובה זו
- "סבתא" זה בדרך כלל לא משהו רציני. תירגע חבר (ל"ת)איש חכם 01/12/2021 23:23הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
