האם עתיד חברת SpaceX של אילון מאסק בסכנה?
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה והבעלים של חברת טיסות החלל הפרטית SpaceX, שיגר מכתב לעובדיו למחרת חג ההודיה, והביע חשש שהחברה עלולה להיות ב"סיכון אמיתי לפשיטת רגל", זאת אלא אם היא תוכל להאיץ את הייצור של מנועי ראפטור המניעים את רקטות החללית.
לדבריו, "אנחנו עומדים בפני סכנה של חדלות פירעון אם בשנה הבאה לא נצליח לשגר את סטארשיפ בקצב של פעם בשבועיים".
סטארשיפ היא חללית ענק אותה מפתחת SpaceX אשר מונעת על ידי מנועי ראפטור חדשניים ואמורה לשאת אנשים ומטענים לירח ולמאדים. החברה ביצע בה כמה טיסות ניסוי קצרות, ואולם שיגורים לחלל יחייבו התקנת 39 מנועי ראפטור בכל רקטה, דבר שמחייב את האצת קצב הייצור שלהם.
זו לא הפעם הראשונה של SpaceX נמצאת בסיכון פיננסי רציני. מאסק דיבר לעתים קרובות על כמה מסוכן היה להשיק את החברה ב-2002 וכיצד היא כמעט נכשלה כמה שנים לאחר מכן. בשנה שעברה, מאסק צייץ בטוויטר ש"בימים הראשונים" של טסלה ו-SpaceX, הייתה לו מעט מאוד אמונה ששני המיזמים יצליחו.
בשנת 2013, מאסק דיבר באירוע סטרטאפ של גוגל על כך ש-SpaceX כמעט נפלה לאחר ששלושת ניסיונות שיגור הרקטות הראשונים שלה נכשלו כולם בין 2006 ל-2008. הנושא היה פשוט, הוא השקיע בערך 100 מיליון דולר מכספו כדי להקים את SpaceX , שכיסה רק שלושה ניסיונות לשגר רקטה למסלול.
- הקשר בין טסלה לאנבידיה, ולמה טסלה מזנקת ב-6%?
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, SpaceX כבר חברה מבוססת ובחודש שעבר היא הגיעה להערכת שווי של 100 מיליארד דולר, מה שגורם להאמין שהחברה לא באמת עומדת בפני פשיטת רגל שוב.
באוקטובר, סקר של מורגן סטנלי מצא שרוב של 63% "המשקיעים המוסדיים והמומחים בתעשייה" מאמינים ש-SpaceX יכולה בסופו של דבר להפוך ליותר רווחית מטסלה, ששווי שוק שלה כיום הוא יותר מ-1.1 טריליון דולר. לכן, יתכן שמאסק משתמש באיום של פשיטת רגל כטקטיקת מוטיבציה לעובדיו ואין בזה איום ממשי.
- 1.… 01/12/2021 15:31הגב לתגובה זובלוף! לא ירח ולא מאדים והכל על מנת לפמפם אוויר חם. חחח
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
