פריגו - שלום ולא להתראות
לפני שבוע הודיעה חברת פריגו (NYSE: PRGO) על מהלך שהיה צפוי מזה מספר שנים: מחיקת מניית החברה מהמסחר בת"א. פריגו, בעלת שווי שוק של 5 מיליארד דולר, הינה חברה אמריקנית לכל דבר, והיא נסחרת בת"א כבר למעלה מ-15 שנים לאחר שרכשה את חברת אגיס מידי מורי ארקין תמורת כ-800 מיליון דולר. מהלך המחיקה מן המסחר בת"א צפוי להיות מושלם בעוד שלושה חדשים. כאמור המהלך היה צפוי ומתבקש מזה זמן רב – לפריגו כבר אין שום אוריינטציה למשק הישראלי, לאחר מכירת מפעל כימאגיס (ייצור חומרי גלם פרמצבטיים פעילים) עוד בשנת 2017 תמורת 130 מיליון דולר, ובוודאי לאחר מכירת הפעילות הגנרית השנה תמורת 1.55 מיליארד דולר.
>>> נותנים לך מתנה - לא תיקח? המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס
מאחר שמניית פירגו היא חלק ממדד ת"א 35 עם משקל של כ-5% מהמדד, ברור שהמניה תסבול בתקופה הקרובה מהיצעים כפועל יוצא של מכירות מצד גופים עוקבי מדד (תעודות סל וקרנות). אך מעבר לכך, נשאלת השאלה האם יש טעם והצדקה להחזיק במניית פריגו "בזכות עצמה", כמניה דולרית הנסחרת בניו-יורק.
ובכן, לפני כחצי שנה כתבנו כאן שפריגו הינה מועמדת ראויה למניה דפנסיבית עבור תקופות של שוק תנודתי בכללותו ובסקטורים המנייתיים של עולם ה-healthcare בפרט. הכוונה היא לחברה בעלת בעלת מאפיינים דפנסיביים (פעילות ריאלית יציבה ותזרימית, מכפיל רווח נמוך) אשר יכולה להוות עוגן יציבות בשווקים תנודתיים, כמו שאנחנו חווים בימים אלו בעצם.
מסתבר שטעינו: להבדיל מהמשבר הפיננסי הענק של 2008, אזי מניית פריגו אכן שימשה חוף מבטחים, בעיותיה הנוכחיות וביצועיה הכספיים החלשים של החברה אינם מאפשרים לפריגו להוות עוגן יציבות ולפיכך השקעה אטרקטיבית. היציבות היחידה שמשתקפת כיום במניית פריגו היא אולי הסנטימנט השלילי ממנו המניה לא מצליחה להתנער.
לראיה, שני הקטליזטורים העסקיים המהותיים אשר היו אמורים להזניק את מניית פריגו השנה, הסתיימו בקול ענות חלושה: הקטליזטור הראשון היה אמור להיות הפתרון המיוחל של סוגיית המס באירלנד. ואכן בחודש ספטמבר האחרון נראה היה כי הגענו לתוצאה אופטימלית מבחינת החברה: תשלום של 266 מיליון אירו בלבד בגין מכירת הזכויות על תרופת ה-Tysabri, ללא קנסות וללא צבירת ריביות (החשיפה המקסימלית הכוללת נאמדה עפ"י הערכות שונות ב-1.9 מיליארד דולר).
הקטליזטור השנתי המהותי היה צפוי להיות השימוש בתקבולים ממכירת החטיבה הגנרית של פריגו (1.55 מיליארד דולר) לטובת ניצול הזדמנויות למיזוגים ורכישות. ואכן, גם בספטמבר האחרון, פריגו רכשה את חברת צריכת ה-self-care HRA Pharma תמורת 1.8 מיליארד אירו.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בסופו של דבר, שני הקטליזטורים הנ"ל לא הצליחו להביא לשינוי הסנטימנט ולהתאוששות ארוכת טווח במניית פריגו.
יתרה מזאת, המסקנה הנוכחית שלנו לגבי מניית פריגו, ועתידה העגמומי לפחות בטווח הנראה לעין, מקבלת משנה תוקף מתוצאותיה הכספיות האחרונות של פריגו אשר פורסמו לפני מספר שבועות: דוחות הרבעון השלישי סיפקו אכזבה רבתי, עם הנמכת התחזית השנתית ל-2021 (רווח נקי למניה של 2.00-2.10 דולר, לעומת 2.50 דולר מקודם), ורווחיות גולמית חלשה מאוד.
הנהלת החברה מייחסת חלק גדול מהחולשה להשפעות המתמשכות של עונת שפעות והצטננויות חלשה במיוחד בתחילת השנה (שיעור מקרי השפעת היה נמוך מאוד בראשית השנה, כתוצאה משלל הצעדים שננקטו בהתמודדות עם הקורונה, כגון: ריחוק חברתי, עטיית מסכות וכדו'), בשילוב עם בעיות מחסור ואינפלציה בשרשרת האספקה. השאלה היא כמה מן החולשה הנוכחית היא אכן בגדר רוח נגדית קצרת טווח, או שמא מדובר באתגרים מבניים ארוכי טווח מבחינתה של פריגו. הנהלת החברה אמנם הותירה בלא שינוי את תחזית הרווח ארוכת הטווח שלה (רווח נקי למניה של 3.65-3.95 דולר בשנת 2023), אך ברור כי יש כיום מקום ללא מעט ספקנות באשר ליכולת החברה לעמוד בכך.
ובכל זאת, נראה כי המנכ"ל הנוכחי מוריי קסלר, עם הניסיון התעשייתי העשיר שלו בתחום מוצרי הצריכה ולא מוצרי פארמה דווקא, דווקא כן עושה עבודה טובה, וייתכן כי יצליח בסופו של דבר לקטוף את הפירות של תהליך הטרנספורמציה שהוא מוביל בפריגו (מיצובה מחדש והפיכתה לחברת מוצרי צריכה בסגמנט ה-self-care).
אך נוכח הביצועים המאכזבים של הרבעונים האחרונים, פריגו הפכה לסיפור מאתגר של show-me, בוודאי ברבעונים הקרובים – משוכה לא פשוטה על מנת לזכות מחדש באמון המשקיעים בתקופה כמו זו.
- 3.ניתוח מעולה של המצב לאשורו ! (ל"ת)יובל נשיא 02/12/2021 11:18הגב לתגובה זו
- 2.רוח 30/11/2021 21:36הגב לתגובה זומה שהיה לא מעניין כרגע, החברה שינתה פניה לגמרי ומעניין מה מעכשיו והלאה. על פניו עשתה רכישה מוצלחת שצפויה לרומם אותה ולהביא תוצאות ובנוסף נסחרת עם מכפיל מאוד זול. הבעיה היחידה פה כרגע כפי 'שהוזכר היא טכנית - היצע מניות גדול הנסחרות פה בארץ לאור היציאה מהמדד ואני מניח שזו כרגע הסיבה העיקרית לחולשה המתמשכת במניה.
- dw 03/12/2021 04:03הגב לתגובה זושתיהן עושות 2-2.5$ למניה אבל prgo נסחרת ב 35$ בעוד טבע מתחת ל 10$. כרגע משקיעי טבע חוששים מתוצאות משפט האופיואידים אולם בתרחיש שבו הקנס יהיה סביר המניה יכולה להכפיל את עצמה בין לילה. באמת שלא רואה סיבה להחזיק פריגו.
- 1.יהווית 30/11/2021 17:19הגב לתגובה זואנא חזרי
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
