לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

בנק אוף אמריקה: צפוי צונאמי של הנפקות ראשוניות בתחום הרכב החשמלי

בנק אוף אמריקה צופה גיוסים של מאה מיליארד דולר בהנפקות ראשוניות לציבור עד סוף שנת 2023 לכל אורך שרשרת הערך של תחום הרכב החשמלי. בין השאר צפויה LG לגייס כ-10 מיליארד דולר לחברת הבטריות שלה 
גיא טל | (2)

תהליך החשמול של עולם הרכב נמצא בעיצומו והדבר בא לידי ביטוי במניות שמזנקות, חברות שמגיעות לשווי אסטרונומי וגם בהפיכת אילון מאסק לאיש העשיר בעולם. בשנה האחרונה, לדוגמה, גייסה חברת ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE  13.7 מיליארד דולר, ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר בעולם בשנה זו. יצרנית הרכב והבטריות הסינית BYD, בה מושקע בין השאר וורן באפט גייסה 1.8 מיליארד בחודש שעבר בהונג קונג, גיוס שני לשנה זו, לאחר שגייסה 3.9 מיליארד בינואר, ועוד.  

> האם GM ופורד צריכות לעשות ספין אוף למגזר הרכבים החשמליים?

> המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן?

> אפל מאיצה פיתוח של רכב חשמלי ומכוונת להשקה ב-2025

לדעת פטריק סטיינמן מבנק אוף אמריקה  BANK OF AMERICA המגמה עוד עתידה להתעצם. ההשקעות בתחום ממשיכות לגדול ואנו צפויים לראות ספין אוף של חברות (היפרדות של סגמנט מסוים מהחברה האם) והנפקות ראשוניות לציבור של חברות נוספות. סטיינמן צופה שעד סוף שנת 2023 צפויים גיוסים של עד 100 מיליארד דולר לכל אורך שרשרת הערך, רכבים, בטריות ומטענים. 

הביקוש הגואה לכלי רכב נקיים מחייב השקעות הולכות וגדלות בתחום הצומח. עשרת יצרניות הבטריות הגדולות בעולם צפויות לשלש את הייצור עד שנת 2022. סטיינמן אומר כי "חברות הבטריות יהפכו לעולם בפני עצמו. הן נכנסות לשלב בו נדרשת יכולת ייצור מאסיבית מה שמחייב הרבה הון. עד כה חברות אלו גיסו הון בעזרת חוב, אבל השלב הבא של צמיחתן ימומן בעזרת גל של הנפקות ראשוניות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למעוניינים יש מדד לסוללות סימול - LIT (ל"ת)
    האזרח הקטן 25/11/2021 20:47
    הגב לתגובה זו
  • batt KARS HDRO (ל"ת)
    26/11/2021 04:38
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.