צים אוניה ספינה
צילום: צים
דוחות

צים הכתה את צפי האנליסטים: רווח של 12.16 ד' ו-1.46 מיליארד סה"כ

חברת ההובלה שברה שוב שיא רווח רבעוני לחברה ישראלית. ההכנסות ברבעון 3 הסתכמו ב-3.14 מיליארד ד'. בשוק העריכו שתרוויח 9.25 ד' למניה ותכניס 2.77 מיליארד. "השגנו שולי רווח מהמובילים בתעשייה, וביצועים טובים מהממוצע", אמר המנכ"ל אלי גליקמן. בצים העלו תחזיות לשנה
איתי פת-יה | (4)
נושאים בכתבה צים

חברת ההובלה הימית צים המוחזקת על ידי קנון -3.45% של עידן עופר הכתה את צפי האנליסטים לרבעון השלישי של השנה כשהיא מדווחת על רווח של 12.16 דולר למניה בדילול מלא (1.46 מיליארד דולר בסך הכל) ועל הכנסות בסך 3.14 מיליארד דולר. בשוק העריכו כי תרוויח 9.25 דולר למניה ותכניס 2.77 מיליארד דולר בתקופת הדוח. זהו הרווח הרבעוני הגדול ביותר לחברה ישראלית אי פעם - אחרי שקבעה כבר שיא קודם ברבעון השני. המניה קופצת ב-8% במסחר המוקדם. הרווח, נדגיש מבטא מכפיל רווח של 2 לחברה - מכפיל נמוך במיוחד - האם זו מלכודת או הזדמנות?

בשורת הרווח מדובר בעליה של 913% מרמה של 144 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020. בשורת ההכנסות זהו גידול של 210% מרמה של 1.01 מיליארד דולר. ה-EBITDA המתואם עלה ב-693% ל-2.08 מיליארד דולר. הרווח התפעולי (EBIT) לרבעון עלה ב-884% ל-1.86 מיליארד דולר.

בעקבות התוצאות בצים העלו תחזיות לשנה וכעת צופים EBITDA מתואם של 62.-6.4 מיליארד ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 5.4-5.6 מיליארד דולר. זאת לעומת התחזית הקודמת שהניחה EBITDA מתואם  בסך 4.8-5.2 מיליארד דולר, ורווח תפעולי (EBIT) מתואם בסך 4.0-4.4 מיליארד דולר.

בתקופת הדוח צים הובילה 884 אלף מכולות (TEU), עלייה של 16% למול התקופה המקבילה אשתקד. דמי השילוח בממוצע פר מכולה התייקרו ב-174% לעומת שנה קודם לכן, ועמדו על 3,226 דולר. עוד ברבעון וכן אחריו ועד לפרסום הדוח החברה רכשה 8 אוניות מיד שניה בסך של 355 מיליון דולר.

בצים הודיעו על מדיניות דיבידנד חדשה של 20% מהרווח הרבעוני וחלוקה ברבעון הרביעי בכל שנה שתביא את סך הדיבידנד לכ-30-50% מהרווח השנתי. כך, בגין תוצאות הרבעון השלישי עליו דיווחה עתה תחלק דיבידנד של 2.50 דולר למניה (20% מהרווח הרבעוני אם כן ו-296 מיליון דולר בסך הכל).

על רקע אותם ביקושים חזקים להובלה ימית ועליות מחירי השינוע בשל כך, ברבעון השני של השנה הציגה החברה בזמנו כאמור שיא רבעוני לחברה ציבורי ישראלית - 886 מיליון דולר. לשם השוואה, ברבעון השני של 2020 עוד הרוויחה 24 מילוין דולר "בלבד". עוד ברבעון השני של השנה, הכניסה 2.38 מיליארד דולר, מול 795 מיליון דולר שנה קודם לכן.

אחרי הרבעון ההוא כתבנו בביזפורטל על דרכה של החברה לשווי 6.4 מיליארד דולר בזמנו ועל מדוע ניתן להסתכל עלייה כמניית השנה. ציינו אז כי אם המחסור בשוק ההובלה יימשך כמה רבעונים מעבר למה שהאנליסטים חוזים, זה יתבטא בעוד רווח פנומנלי שיזרום לקופה של צים. עוד שנה של מחסור בשירותי הובלה וצים תרוויח במצטבר אפילו 60-70 דולר למניה. אפילו מעבר למחיר המניה הנוכחי. מי שמאמין בתרחיש הזה קונה בעצם את העתיד של צים בחינם.

קיראו עוד ב"גלובל"

ברבעון הנוכחי, הרביעי של השנה, החלה לפעול חברה בת בשם Ship4wd בעלת פלטפורמה מקוונת שאמורה להוות פתרון לוגיסטי בשירות עצמי מקצה לקצה לעסקים קטנים ובינוניים (SMB) בארה"ב וקנדה, המייבאים ומייצאים מסין, וייטנאם וישראל. עוד ברבעון הנוכחי צים הודיעה על מימוש אופציה לחכירה לטווח ארוך של חמש אוניות מונעות בגז טבעי נוספות, בעלות כושר הובלה של 7,000 מכולות (TEU) מחברת Seaspan.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ממש להקיא למי ששכח ב 2008 ביקשו תספורות ועוד ביזיון (ל"ת)
    שקל 17/11/2021 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רונית בן עמוס 17/11/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
    כולם מדברים על השינוע ... מקפיצים מחירים ומתעשרים ! סחתיין או שהכלכלה והמסחר יתקנו את עצמם ויוסיפו עוד כמה חברות לתחרות
  • 2.
    יצחק 17/11/2021 14:57
    הגב לתגובה זו
    צים הרוויחה בשלושת הרבעונים הראשונים 3 מיליארד דולר וברבעון הרביעי צפויה להרויח 2.2 מיליארד סך הכל ריווח שנתי 5.2 מיליארדדולר. שווי השוק של החברה 5.9 מיליארד ז"א מכפיל של 1.2 !!!!!! המניה צפויה לזנק לדעתי ב 50%
  • 1.
    ההצלחה של חברת צים = הצלחה של חברת קנון בעלת השליטה (ל"ת)
    מייק1 17/11/2021 14:26
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.