מורן לאופר קייפ
צילום: הדס פרץ
ראיון

"הרכישה שלנו היא כמו שפולקסווגן רכשה את פורשה"

המיליארדר הישראלי טדי שגיא, מציג עוד רכישה באמצעות החברה שלו קייפ (KAPE), ובראיון לביזפורטל מסביר סמנכ"ל הכספים מורן לאופר את הסינרגיה הצפויה, מתי תתבצע הרכישה הבאה, האם החברה בדרך לנאסד"ק, מה הוא חושב על השווי של הישראליות שם, וגם - איך זה לעבוד עם מיליארדר - כך המניה זינקה ב-1500% ב-5 שנים
נתנאל אריאל | (3)

זה די נדיר שחברה רוכשת מתחרה שלה ששווה כמעט כמוה, ועוד יותר נדיר כאשר מדובר בחברה ישראלית שרוכשת חברה אמריקאית. כמעט כל המכירות מתבצעות בכיוון ההפוך, אבל קייפ (KAPE) של המיליארדר טדי שגיא שנסחרת בלונדון היא יוצאת דופן מהבחינה הזו. ביום שני האחרון היא הודיעה על רכישתה של ExpressVPN האמריקאית ב-936 מיליון דולר, כאשר קייפ עצמה נסחרת לפי שווי של כ-1.1 מיליארד דולר – וזינקה אתמול ב-14% בלונדון. רק בשנה האחרונה זינקה מנית החברה ב-130%, וב-5 השנים האחרונות היא רשמה זינוק של לא פחות מ-1,500%. בתחילת השנה היא רכשה את וובסלנס הישראלית ב-149 מיליון דולר, ב-2010 רכשה את PIA (Private Internet Acsses) האמריקאית תמורת 128 מיליון דולר.

 

השבוע מדובר באחת הרכישות הכי גדולות בהיסטוריה שמבצעת חברה ישראלית. להערכתה של קייפ, רכישת אקספרסVPN תאפשר לה להפוך למובילה עולמית בתחום הסייבר ואבטחת פרטיות ברשת; ה-EBITDA הצפוי יגיע לכ-170 מיליון דולר.

 

מי שהובילו את הרכישה הם מורן לאופר, סמנכ״ל הכספים, ועידו ארליכמן מנכ"ל החברה, ובראיון לביזפורטל מסביר לאופר את משמעות המהלך עבור החברה: "אנחנו שמחים להיות שוב בצד הרוכש. מעבר לכך שאנחנו ייחודים בכך שאנחנו רוכשים חשוב לומר שאנחנו רווחיים ומייצרים מזומן, לצד צמיחה מהירה. עבדנו מאוד קשה על הרכישה הזו, למעשה מאז 2018 אנחנו מנסים לייצר איתם שיחה ורק לאחרונה הבשילו התנאים לאיחוד כוחות: החברה שלנו הגיעה לגודל מסוים וגם הם היו בשלים לעבור לשלב הבא ולקחת את החברה שייצרו במו ידיהם לפלטפורמה יותר גדולה. יש לנו חזון משותף וגישה לשוק ההון וביחד אנחנו יוצרים שחקן מאוד משמעותי בתחום הזה של digital privacy (פרטיות ברשת ואבטחת מידע)".

 

טוב, זו אמירה קצת כללית מדי. תסביר?

"שתי החברות כמעט זהות בכמות הלקוחות. לכל אחת מאיתנו יש בערך 3 מיליון לקוחות משלמים. כלומר אנחנו נכפיל את הלקוחות המשלמים שלנו ל-6 מיליון, נוכל להציע להם פתרון רחב וכולל יותר, וגם להגדיל את ההכנסה פר לקוח. כיום ההכנסה השנתית הממוצעת מלקוח קצה היא 45-50 דולר".

 

מה ההבדל בין שתי החברות?

"אנחנו הלכנו על מוצר רוחבי לשוק והם הלכו על מוצר פרימיום, יש להם מוצר אחד שהם עושים ממש טוב, ה-VPN שמאפשר לגלוש באינטרנט בצורה פרטית, ולנו יש גישה טיפה שונה, לתת גם את הפרטיות ברשת, גם הגנה על נקודת הקצה וגם ניהול סיסמאות (password manager). השוני בין החברות הוא ההזדמנות, וכעת אנחנו נוכל להציע מוצר גם בתחום הפרימיום.

 

"זה ממש כמו שפולקסוואגן רכשה את פורשה. לפורשה יש מוצר פרימיום באותו סגמנט של השוק אבל הם פונים לסוג לקוחות אחר. ExpressVPN גובים כמעט כפול מאיתנו על מוצר הפרימיום שלהם. אנחנו פונים לשוק הרחב והם פונים ללקוחות פרימיום וביחד אנחנו מכסים את כל השוק של הפרטיות ברשת. עד היום היינו מתחרים – וכעת נציע פתרון יותר כולל".

 

לאחר הרכישה, שני מייסדי ExpressVPN צפויים להמשיך לעבוד בחברה הממוזגת ולהמשיך את פיתוח החברה שלהם, בשלב הראשון – ללא התערבות ממשית של KAPE. בתמורה לרכישה הם גם יחזיקו ב-14% ממניותיה של קייפ.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

איך תתבצע הסינרגיה?

"המטרה שלנו היא גם להיות סינרגטיים מבחינת עלויות, וגם להגדיל הכנסות על ידי הצעה של פתרון יותר כולל. אנחנו עושים קונסולידציה מסוימת בתחום. אבל נעשה את זה בצורה מאוד זהירה. בהתחלה הניהול יתקיים בצורה מקבילה ובצורה הדרגתית אנחנו נראה איפה אפשר לעשות איחודים – זה לא יהיה בטווח הקצר.

 

"אנחנו יודעים שאקספרס זה עסק פנטסטי, שמתנהל בצורה טובה מאוד. אין לנו צורך לעשות אינטגרציה מהר, אלא בצורה הדרגתית כדי להוריד את הסיכונים כמה שאפשר. הם ימשיכו לנהל את החלק שלהם, והתפקיד שלהם יהיה להמשיך להגדיל את העסק שלהם. הם גדלו ב-4 השנים האחרונות ב-35% כל שנה והמטרה תהיה להמשיך בכך.

 

"מצאנו כמה נקודות שבהן אפשר כבר עכשיו לאחד את הפונקציות, בעיקר בפונקציות הכלליות שלא נוגעות ישירות למוצרים והטכנולוגיה – וגם ליצור יתרון לגודל בתחום השרתים וההוסטינג שאת זה נעשה בטווח היותר קצר, אבל לא נעשה אינטגרציה עמוקה ולא נוריד מכח האדם.

 

"אתם מכירים את המצב בשוק. קשה מאוד להשיג טאלנטים בתחום הפיתוח, ואנחנו שמחים שמצטרפים אלינו 290 עובדים, שכחצי מהם עובדים בפיתוח".

 

יש מצב שאתם פשוט מנסים לבלוע מתחרים?

"רוב הרכישות שלנו זה ממייסדים. בדרך כלל אנחנו לא קונים ממשקיעי פיננסים אלא ממשקיעים שרואים ערך במיזוג איתנו. הם ממשיכים איתנו לטווח הארוך גם אחרי הרכישה וממשיכים את המסלול שלהם ביחס עם קייפ. הם רואים את הערך בלהצטרף לקבוצה ולהמשיך איתנו. יש לנו חזון משותף ורצון לראות את האינטרט חופשי ופתוח לכולם".

 

הם יקבלו 14% מהמניות של קייפ. זה לא מעט. מה המטרה?

"בכל הרכישות השתמשנו גם במניות. זה מיישר את האינטרסים גם של המוכרים וגם של הקונים".

 

יש עוד רכישות על הפרק?

"כפי שציינת, אנחנו רוכשים חברה שהיא כמעט בגודל שלנו. אז כרגע אנחנו צריכים לקחת את הזמן ולייצר ערך כמו שצריך מהרכישה הזו. אנחנו מניחים שזה ייקח לפחות עד סוף השנה הבאה ובזה נתרכז בטווח הקרוב. לצד הצמיחה האורגנית אנחנו תמיד מחפשים גם לבצע רכישות. אז אחרי זה נמשיך לחפש רכישות נוספות – אבל לא כרגע".

 

לראיונות נוספים עם בכירי החברה:

טדי שגיא בראיון חושפני - איך הקים בעשר אצבעות אימפריה של מיליארדים, מה היעד הבא ואיך מאזנים בין עסקים לבית?

עידו ארליכמן, מנכ"ל קייפ: "יש בעסקה המון פוטנציאל; בזכות וובסלנס, קייפ תצמח בשיעור גבוה יותר"

ארליכמן: "יש לנו בצנרת מספר מיזוגים אופציונליים"

מיד לאחר הודעת הרכישה קייפ כבר השלימה גיוס הון מהיר

הרכישה היא כאמור בסכום של 936 מיליון דולר, סכום משמעותי גם עבור טדי שגיא. הערכנו כאן שהחברה תצטרך לצאת לגיוס הון – אבל המהירות שבה קייפ גייסה את הכסף בהחלט מפתיעה. אחרי הודעת הרכישה היא כבר הספיקה לצאת לגיוס מניות, ולסגור אותו תוך 3 שעות.

 

תמורת הרכישה תועבר למייסדי ExpressVPN בשלושה שלבים. בשלב הראשון יועברו 354 מיליון דולר במזומן עם סגירת העסקה ו-237 מיליון דולר במניות של Kape שיהיו חסומות למכירה למשך 24 חודשים מרגע סגירת העסקה. לאחר מכן, יועברו 345 מיליון דולר במזומן שישולמו בשתי פעימות שוות 12 חודשים לאחר סגירת העסקה ו-24 חודשים אחרי. את חלק המזומן השלישי תממן Kape על ידי לקיחת הלוואה מסינדיקט המלווים הנוכחי של החברה ועל ידי המזומן שהחברה מייצרת.

 

איך תממנו את התשלום האחרון?

"התכנון הוא לממן אותו מהפעילות השוטפת של החברה בלי לגייס עוד כסף, ולכן גם צורת הרכישה המדורגת לאורך שנתיים. ויש לנו חוב מסינדיקט של בנק לאומי סיטיבנק וכו' כך שאנחנו יכולים גם להגדיל משם את החוב. אנחנו לא מתכננים גיוס הון נוסף לצורך התשלומים".

 

גייסתם במהירות את ההון שרציתם והמשקיעים הקיימים מדוללים. הם לא מתבאסים על כך?

"הייתה לנו עכשיו בגיוס היענות מאוד גדולה ממשקיעים קיימים. רובם הגדול השתתף בגיוס, כולל טדי שגיא שתומך מאוד במהלך ועזר לעזור בהוצאת העסקת אל הפועל. הוא עצמו השקיע 60% (כ-212 מיליון דולר) מסבב הגיוס כדי להידלל רק מעט. למעשה הוא היה מוכן להידלל מ-60% ל-52% אחזקה בחברה כדי להוציא את העסקה את הפועל, הוא מבין את הערך של איחוד כוחות ורצה ושגם בחברה הנרכשת ירגישו בנוח עם העסקה. לצד המשקיעים הקיימים יש גם משקיעים חדשים מישראל, אירופה וארה"ב".

 

על מי מדובר?

"בעולם אלה בלאקרוק, טיטי (TT) ובתי השקעות גדולים נוספים בארה"ב ואירופה. בארץ אלה 'החשודים המיידים' "הוא אומר בחיוך - אנחנו כבר יכולים לגלות לכם שאותם חשודים הם חברות הביטוח הפניקס 1.96% וכלל.

בוא נדבר קצת על הביצועים שלכם ושל אקספרס. מהיכן בעולם מגיעות רוב ההכנסות שלכם?

"כאמור, אנחנו מוכרים למשתמשי קצה. 45% מההכנסות באות מארה"ב. 30% ממדינות מערב אירופה כמו גרמניה, צרפת ואיטליה, עוד 8%-9% מאנגליה והשאר מאוסטרליה, יפן וכו' - מדינות דמוקרטיות שהממשלות שם תומכות בפרטיות וחופש".

 

לאחר הרכישה יהיו לחברה הממוזגת כ-730 עובדים והיא מתכננת לגייס עוד עובדים בישראל. בשנת 2020 דיווחה קייפ על הכנסות שצמחו ב-85% ל-122.2 מיליון דולר, לעומת 66.1 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. ה-EBITDA המתואם עמד על 39 מיליון דולר, זינוק של 170% לעומת 14.6 מיליון אשתקד. הרווח הנקי עמד על 28.9 מיליון דולר. כעת, בעקבות הרכישה, קייפ צופה ההכנסות פרו-פורמה בטווח שבין 610-624 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם בין 166-172 מיליון דולר.

 

ומה לגבי אקספרס? היא מכניסה יותר מפי 2 מקייפ עצמה. מאז 2017 ההכנסות שלה עלו בכמעט 233%, ל-280 מיליון דולר, מרמה של 84 מיליון דולר. ה EBITDA-עמד בשנת 2020 על 74.8 מיליון דולר. "המיסוי שלהם נמצא בהונג קונג ובסינגפור, והמיסוי הוא 16% ו-17% בהתאמה, כך שאפילו קל להם יותר לייצר רווח נקי".

 

האם נראה אתכם מבצעים רישום כפול בבורסה בת"א?

"תמיד יש סיכוי. ההנהלה שלנו היא ישראלית, בעל השליטה הוא ישראלי, אנחנו אוהבים את השוק והמשקיעים הישראלים. עם הרכישה הזו אנחנו לכל הפחות מכפילים את הגודל שלנו ונחשוב טוב מה צריך להיות הצעד הבא שלנו והבורסה שאנחנו צריכים להיסחר בה. היינו עסוקים בעסקה הזו ולא קיבלנו החלטה, אבל בהחלט כל האפשרויות פתוחות".

 

ומה עם רישום בנאסד"ק?

"ככל הנראה בעקבות הרכישה נעבור להיסחר ברשימה הראשית כאן בלונדון. אנחנו נעשה חשיבה איפה המשקיעים יבינו הכי טוב את הערך שלנו, זה לא סוד שנאסד"ק הוא מקום טוב מאוד לחברות טכנולוגיה. המטרה היא פשוט לתת את הערך המקסימאלי ונחשוב יעד עם היועצים והברוקירים מה הדרך הכי טובה".

 

"נאסד"ק זו בהחלט אפשרות טובה. כאמור, התרכזנו בלסיים את הרכישה אבל ברור שנצטרך לעשות משהו מבחינת הבורסה שבה אנחנו נסחרים. נאסד"ק זו אפשרות טובה, אבל יש עוד אופציות".

 

אתם נסחרים ב-1.1 מיליארד דולר, בעוד המנפיקות הישראליות החדשות בוול סטריט קיבלו שוויים גבוהים בהרבה, וחלקן כמו סנטינל וואן ומאנדיי גם קפצו לשוויים גבוהים מאוד, ואף עקפו את צ'ק פוינט. למה אתם לא שם?

"האנשים בישראל והחברות בישראל הן חברות מדהימות. אנחנו מסתכלים וגאים בהן וגם אנחנו נהנים מהשם שיצא לטכנולוגיה הישראלית. אנחנו מסכים איתך שאנחנו כנראה מתומחרים בחסר - 'אנדר ואליו'."

 

שאלה אישית לסיום - איך זה לעבוד עם מיליארדר כמו טדי שגיא?

"טדי שגיא הוא ראש עסקי וטכנולוגי מדהים. יש לו חשיבה לא קונבנציונאלית ומחוץ לקופסה. כיף ללמוד מכזה אדם, כיף לראות איך הוא מסתכל על דברים, על עסקאות, על צמיחה אורגנית ולא אורגנית. אני סמנכ"ל הקבוצה מ-2016, ואני שם עוד מלפני כן ולמדתי הרבה מהעבודה שלי בקבוצה.

 

"ביום יום החברה מנוהלת ע"י ההנהלה: עידו, אני ושאר המנהלים. אל טדי אנחנו פונים כדי לקבל עצות בעיקר ברכישות. הוא תומך בנו בזה ותמיד שמח לעזור".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עמוס 16/09/2021 16:48
    הגב לתגובה זו
    חברת Porsche SE היא זאת שרכדה את פולקסוואגן. ולא ההיפך.
  • החברות למעשה התמזגו והנהלת פולקסוואגן נשארה לנהל א 16/09/2021 22:40
    הגב לתגובה זו
    החברות למעשה התמזגו והנהלת פולקסוואגן נשארה לנהל את החברה הממוזגת Porsche SE
  • 1.
    לרון 15/09/2021 13:33
    הגב לתגובה זו
    "מתומחרים בחסר",כל הכבוד וחשוב במיוחד בערב יו"כ
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.