המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

סגירה ירוקה: הדאו הוסיף 0.4%; ריסקיפייד זינקה 24%

פייסבוק ירדה 4% ו-DIDI עלתה 11%

המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות כשהדאו ג'ונס הוסיף 0.4%, הנאסד"ק עלה ב-0.1% וה-S&P 500 עלה ב-0.4%. עונת הדוחות החברות  ASTRAZENECA PLC -US ומרק  MERCK & COMPANY פרסמו כבר את הדוחות שלהן היום עוד קודם לפתיחת המסחר, ולאחר הנעילה תפרסם אמזון AMAZON . מחר: אקסון מובייל EXXON MOBIL , קאטרפילר  CATERPILLAR ושברון CHEVRON CORP .

המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN 1.12%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו התמ"ג מנוכה העונתיות של ארה"ב עלה ברבעון השני ב-6.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד - רמה נמוכה יותר מצפי הכלכלנים שהיה לעלייה של 8.4%. ברבעון הראשון נרשמה עלייה שנתית של 6.4%. הצריכה הפרטית בתקופה עלתה ב-11.8%, גבוה מן המצופה (10.5%), וגם יותר מהעלייה שנרשמה ברבעון הרשון (11.4%). תביעות האבטלה החדשות בארצות הברית היו גבוהות מן הצפוי: 400 אלף תביעות בשבוע שעבר לעומת תחזית הכלכלנים שהייתה 385 אלף. הנתון של השבוע שקדם לו עודכן כלפי מעלה ל-424 אלף מול 419 אלף בפרסום המקורי. גם התביעות הנמשכות הפתיעו לרעה: 3.269 מיליון בשבוע שהסתיים ב-17 ביולי, לעומת צפי הכלכלנים שהיה ל-3.183 מיליון תביעות. "התחזיות לאינפלציה וריבית מניחות הרבה הנחות שבירות", כך כותב בסקירתו אמיר כהנוביץ', כלכלן המאקרו של אקסלנס, שמזכיר כי "לפי ממוצע התחזיות בבלומברג האינפלציה בארה"ב (PCE) תסתכם השנה ב-5%, תרד ב-2022 ל-1.5%, בשל איזון מחדש של השוק (כמו במחירי המכוניות המשומשות), וב-2023 תאיץ חזרה ל-2.3%"  (לכתבה המלאה).
"המגזרים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגיפה הפגינו שיפור אך לא התאוששו לחלוטין", כך הצהיר הפד עם ההכרזה על הותרת הריבית על כנה. "האינפלציה עלתה, ומשקפת בעיקר גורמים חולפים. התנאים הפיננסיים הכוללים נותרים אדיבים, ומשקפים בחלקם אמצעי מדיניות לתמיכה בכלכלה וזרימת אשראי למשקי בית ועסקים בארה"ב" (לכתבה המלאה). מניות במרכז TESLA INC קיבלה המלצה עם מחיר יעד של 750 דולר, תוריד מחירים? בנק ההשקעות הגרמני DZ שעד לאחרונה היה עם המלצת מכירה לטסלה, הכפיל את מחיר היעד לכ-11% מעל מחיר המניה, אנליסט נוסף ממורגן סטנלי טוען כי יתכן שטסלה תפעל להורדת מחירים כך שהיא אומנם תרוויח פחות על כל רכב, אבל תמכור יותר (לכתבה המלאה). חברת איירבוס (סימול: AIR.PA) הציגה למשקיעים דוחות מעודדים ביותר לרבעון השני של שנת 2021. החברה הציגה ברבעון הכנסות הציגה החברה הכנסות של כ-14.2 מיליארד אירו, גידול של כ-71% אל מול הכנסות של כ-8.3 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד (לכתבה המלאה). FACEBOOK (סימול: FB) הכתה את הצפי, אך הזהירה מפני האטה משמעותית בצמיחה. הכנסות החברה ברבעון שני צמחו ב-56% ועמדו על 29.08 מיליארד דולר, מעל לצפי האנליסטים להכנסות של 27.89 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, רושמת החברה רווח מתואם של 3.61 דולר למניה, מעל לצפי האנליסטים לרווח מתום של 3.03 דולר למניה (לכתבה המלאה). AMAZON (סימול: AMZN) תפרסם כאמור לאחר הנעילה את דוחותיה ובשוק מצפים לראות הכנסות של 15.4 מיליארד דולר ורווח למניה של כמעט 12.5 דולר (לכתבה המלאה). MERCK & COMPANY (סימול: MRK) עמדה בתחזיות בקושי, המכירות עלו ב-22%חברת התרופות נהנתה מהתאוששות בסגמנט התרופות במרשם, כשמכירות הטיפול המצליח שלה לסרטן, קייטרודה, עלו ב-23% ל-4.2 מיליארד דולר, כשהשוק צופה שזו תהיה התרופה הנמכרת בעולם בעוד שנתיים (לכתבה המלאה).  ASTRAZENECA PLC -US (סימול: AZN) החברה הציגה עלייה 31% בהכנסות ברבעון השני, כשההכנסות מהחיסון הגיעו ל-894 מיליון. הרווח למניה עומד על 0.42 סנט, ירידה של 27% ביחס לאשתקד, כשההפסד מהחיסון מתבטא ב-1 סנט למניה (לכתבה המלאה). DIDI GLOBAL (סימול: DIDI) לפי הפרסום בוול סטריט ג'ורנל אותו הכחישה החברה, היא מתכננת להימחק מהמסחר כדי להתמודד עם הבעיות שמטיל עליה הממשל הסיני שהביא להשבתת האפליקציות שלה - זאת רק כחודש לאחר הנפקתה בוול סטריט. על התנודות במניה מאז ההנפקה - (לכתבה המלאה). Robinhood (סימול: HOOD) החברה תחל להיסחר היום לאחר שגייסה כ-2.1 מיליארד דולר לפי תמחור של 38 דולר למניה בהנפקה - תחתית הטווח שקצהו העליון עמד על 42 דולר למניה. המחיר משקף שווי של 32 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). PAYPAL (סימול PYPL) פספסה ברבעון השני את תחזיות ההכנסות של השוק אך הכתה את תחזיות הרווח: בשורה התחתונה רשמה רווח של 1.15 דולר למניה ובזו העליונה 6.24 מיליארד דולר. תחזית האנליסטים הייתה לנתון של 1.13 דולר למניה ו-6.27 מיליארד דולר, בהתאמה (לכתבה המלאה). יזם ניקולה  NIKOLA CORPORATION יועמד לדין על הונאת משקיעים; המניה נופלת ב-8%. משרד המשפטים האמריקאי הודיע כי מילטון רקח מזימה הונאה, באמצעות דיווחי החברה לבורסה בנוגע למוצר ולטכנולוגיה של החברה. החברה התמזגה עם ספאק באפריל שעבר ונחשבה לאחת ההבטחות הגדולות של שוק ההון ההון האמריקאי (לכתבה המלאה). NOKIA CORP (סימול: NOK) העלתה את התחזיות לשנה: כעת היא צופה מכירות של 21.7-22.7 מיליארד יורו (20.6-21.8 מיליארד בתחזית קודמת) ושולי רווח תפעולי של 10-12%, ולא 7-10%. בתוצאות הרבעון השני שפרסמה הכתה את תחזיות הרווח והציגה רווח של 0.06 יורו למניה. בהכנסות פספסה: 5.313 מיליארד יורו מול 6.16 מיליארד בתחזיות השוק. ALTRIA GROUP (סימול: MO) יצרנית הסיגריות עקפה את תחזיות האנליסטים לרבעון השני כשדיווחה על רווח מתואם למניה של 1.23 דולר על הכנסות של 6.94 מיליארד דולר. בשוק הציפייה הייתה לרווח של 1.18 דולר למניה על הכנסות של 6.6 מיליארד דולר. ישראליות במרכז ריסקיפייד (סימול: RSKD) השלימה את הנפקתה בוול סטריט בשווי גבוה מהמתוכנן של כ-3.3 מיליארד דולר, לעומת 3 מיליארד דולר אליהם כיוונה בטיוטת התשקיף שפרסמה. בהנפקה גויסו 363 מיליון דולר. רק בסוף בסוף 2019 השלימה גיוס פרטי של מעל 160 מיליון דולר לפי שווי של כמיליארד דולר. המניה החלה להיסחר היום (לכתבה המלאה). נובוקיור  NOVOCURE מפספסת בגדול את התחזיות. החברה דיווחה על הפסד של 14 סנט למניה בעוד השוק ציפה לנתון נמוך פי 7 של 2 סנט למניה. ההכנסות היו 133.5 מיליון דולר מול תחזית הקונצנזוס לרמה של 141.9 מיליון דולר (לכתבה המלאה). אחרי הדוחות מרב פישר-שרוני, אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס הותירה את מחיר היעד שלהם למניית טבע (US) על כנו (12.5 דולר) והתייחסה לדוחות החברה: "טבע ממשיכה להתייצב מבחינה פיננסית אך הסיכונים עדיין גבוהים וקיים חוסר ודאות ממשי לגבי ההתפתחויות בצד המשפטי. יחד עם זאת, התארכות הסוגיות המשפטיות תומכת ביכולת החברה להמשיך ולשפר את מצבה הפיננסי, כשהיא מייצרת תזרים מזומנים פנוי (לפני תשלום קרן חוב) של מעל 2 מיליארד דולר בשנה". ההחלטה שלא לעדכן מעלה את מחיר היעד נומקה ב"חוסר הוודאות הרב המעיב מאד על טבע ועל התנהגות המניה, והחשש הממשי מפני התממשות ההליכים המשפטיים נגד החברה לכדי קנסות מהותיים". עוד נכתב כי "רגישות המנייה לשינויים/חדשות גבוהה מאד, ותנודתיות המניה צפויה להישאר גבוהה". גילת (US) העוסקת בפיתוח וייצור ממירי התדרים  לתחום הלויינים מדווחת על כך שחתמה על הסכם אספקת ממירי תדרים לצבא ארצות הברית בהיקף של מיליוני דולרים (לכתבה המלאה). "שימו לב לאינטרקיור - הרישום בנאסד"ק צפוי להעלות את המניה"ב-12 החודשים האחרונים סקטור הקנאביס עלה ב-56%, אבל שירי עדן, אנליסטית בתחום מאמינה שיש עוד מומנטום חזק בענף הקנאביס העולמי "מאז הבחירות האחרונות יותר מדינות בארה"ב מקדמות לגליזציה מלאה" - ראיון TV תוצאות חיוביות בניסוי הבטיחות של מדיוונד. הניסוי נועד לבדיקת היעילות של תרופה שהחברה מפתחת לטיפול בכיבים ורידיים - לחברה יש עוד שתי תרופות: האחת לטיפול בפצעים כרוניים והשניה לסרטן העור (לכתבה המלאה).  איי.סי.אל (US): המכירות ברבעון עלו ב-34% ל-1.6 מיליארד דולר. החברה מדווחת על צמיחה בכל הפרמטרים; בנוסף, איי.סי.אל מעלה את הציפיות ל-EBITDA המתואם לשנת 2021 לטווח של 1,375-1,315 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). קומפיוגן (US) ממשיכה לעלות גם היום לאחר שאתמול דיווחה כי ההפסד הנקי העמיק, אך החברה עמדה בהבטחות - החברה הדואלית שמפתחת תרופות לאימונותרפיה של סרטן דיווחה על גידול בהוצאות הפיתוח; קומפיוגן צפויה להציג נתונים ראשוניים משלב העלאת המינונים בניסוי הקליני עבור COM701 ברבעון הרביעי של 2021 (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חסכוני 29/07/2021 20:14
    הגב לתגובה זו
    מה רע ברווח של 0.3% עד 0.5% קבוע כל יום בשוק של ארצות הברית כשהבנקים נותנים אפס זה כך כבר 3 שנים רצופות וללא הפסקה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.