אמאזון אמזון חבילה דואר
צילום: Istock

יתקרבו ל-2 טריליון? זה מה שהשוק מצפה מהדוחות של אמזון

אלה יהיו הדוחות הראשונים של ענקית הקמעונאות ללא ג'ף בזוס שפרש מניהולה היומיומי של החברה, כשהשוק מצפה לרווח למניה של כמעט 12.5 דולר, עלייה של 22% ביחס לרבעון המקביל. האם כמו אפל ופייסבוק, גם החברה תוריד את התחזיות?
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה אמזון

בימים האחרונים, עם המשך התפשטות וריאנט דלתא של נגיף הקורונה בארה"ב, יותר ויותר מדינות שנפתחו מתחילות להשית מחדש אמצעי הפרדה חברתית. אבל המדינות באופן כללי פתוחות ואנשים שהעבירו למעלה משנה בתוך ביתם, יוצאים יותר ויותר למרכזי קניות ומעדיפים אותם על הקניות ברשת שמהן נהנו בשנה ורבע האחרונות לא מעט חברות, בהן גם אמזון AMAZON (סימול: AMZN) בעלת שווי השוק של למעלה מ-1.8 טריליון דולר.

בבריטניה לדוגמה, שבדומה לארה"ב עוברת גם תהליך של פתיחה אחרי סגר ארוך, המכירות ברשת צמחו רק ב-2% החודש. כמה זמן זה יימשך, אף אחד לא יודע, אבל בינתיים, מי שמוכרות ברשת מתכוננות שההמונים יזנחרו את הסמארטפון והמחשבים ויצאו פיזית לרכוש דברים.

 

מה זה אומר על אמזון, הקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם? תלוי איך מסתכלים על זה. כי אמזון, שהחלה כחנות ספרים מקוונת, הפכה מזמן לתמנון רב זרועי, כשבין היתר יש לקנגלומרט הענק הזה יש גם את AWS, חטיבת הענן הגדולה בעולם, את אמזון פריים, את רשת הסופרמרקטים הול פודז ועוד מיזמים.

 

באופן כללי הערכות בשוק הן שהכנסות החברה ינועו בין 110 ל-116 מיליארד דולר, שבתחזית הקונצנזוס מדובר ב-115.4 מיליארד דולר, עם רווח תפעולי שינוע בין 4.5 ל-8 מיליארד וכאן לפי הקונצנזוס הסעיף יעמוד על 7.8 מיליארד. חטיבת הקמעונאות ברשת תכניס למעלה מ-57 מיליארד דולר, עלייה של 25% ביחס לאשתקד. כמעט 25 מילארד הכנסות יגיעו ממוכרים צד שלישי, 8 מיליארד מתשלומי מנויים ו-7 מיליארד ממקורות אחרים כמו שירותי פרסום, שמהווים 66% עלייה ביחס לאשתקד. כמו כן, השוק מצפה ל-12.47 דולר רווח למניה, שמהווים עלייה של 22%.

 

אז AWS, שבנויה על מינויים בתחום העסקי, פחות תיפגע. גם אמזון פריים. אבל קמעונאות הרשת, שהשנה צופים שתהיה כמעט 50% מהכנסות החברה. אגב, החטיבה חשובה לחברה לא בגלל הגודל היחסי שלה בתוך עסקי החברה, אלא מאחר ומדובר בחברה שמהווה את הנתח הארי מהרווח התפעולי.

 

ברבעון המקביל הכנסות AWS היו רק 12% מהכנסות כל החברה, עם זאת המרווח התפעולי של החברה היווה 59% מהרווח התפעולי הכולל. הצפי בשוק הוא שההכנסות יגיעו ל-14.2 מיליארד, עלייה של 31.5% ביחס ל-10.8 מיליארד דולר של רבעון 2 אשתקד.

מה ממליצים האנליסטים בוול סטריט?

באופן כללי, מרבית השווקים שבהם מתחרה אמזון הראו חובן ברבעון האחרון, אז האנליסטים בוול סטריט, מצפים שגם הרבעון הנוכחי החברה "תכה" את התחזיות; לאחר שב-10 הרבעונים האחרונים החברה הציגה צמיחה מרשימה שהתעלתה על ציפיות השוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

האנליסט רוחיט קולקרני מ-MKM כתב במכתב למשקיעים כי "המניה ביצעה תשואות חסר השנה ביחס לאלפאבת, חברת האם של גוגל GOOGLE (סימול: GOOG) ופייסבוק FACEBOOK (סימול: FB)". להערכתו זה בשל העובדה כי יש דיון על כמה חזק היה פריים דיי השנה. קולקרני עדיין שורי על המניה והעניק לה מחיר יעד של 4,075 דולר, או אפסייד של 12% על מחיר השוק שעומד על 3,630 דולר.

באוור קור מעניקים למניה תשואת יתר עם מחיר יעד של 4,500 דולר, או אפסייד של 24%. העניין הוא שהאנליסט מארק מהייני חושב שהשוק שורי מדי לגבי הרבעון הבא, לאחר שפריים דיי הוסת לרבעון הזה, כנראה בשל העובדה שהיו הרבה סגרים.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.